Cel mai înalt grad de automatizare a unei maşini. Când ar putea fi atins acest nivel în producţia de serie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Guliver/Getty Images
FOTO Guliver/Getty Images

„Maşina viitorului este mai aproape decât ne imaginăm”, a declarat Paul Danci, un inginer român care lucrează pentru industria auto din Germania, într-un interviu pentru „Adevărul”.

Pentru a veni în întâmpinarea celor interesaţi de dezvoltarea industriei auto, expertul român în siguranţă auto a explicat pentru „Adevărul” ce înseamnă fiecare nivel de automatizare a unei maşini, unde este industria în momentul de faţă şi care sunt prognozele din domeniu. Potrivit expertului, în 2023 ar putea fi lansată maşina cu grad de automatizare maxim, care nu necesită şofer.

Specialistul a explicat că, pentru a evalua nivelele de automatizare ale maşinii, trebuie să privim la câteva funcţii ale autoturismului care au diferite grade de automatizare.

Aceste funcţii sunt:

·        Controlul direcţiei/acceleraţia/deacceleraţia maşinii

·        Monitorizarea mediului înconjurător (al maşinii)

·        Preluarea controlului în cazul unor situaţii speciale

·        Decizia privind modurile de condus.

Nivelul 0 – Fără automatizare

Toate funcţiile maşinii sunt controlate de şofer fără nicio posibilitate de decizie din partea maşinii. Şoferul este responsabil să controleze toate funcţiile.

Nivelul 1 – Asistenţă a şoferului

Funcţia de „Controlul direcţiei/acceleraţia/deacceleraţia maşinii” poate fi controlată de partea electronică a maşinii iar maşina poate lua decizii limitate privind modul de condus. Sistemele maşinii care sunt considerate de „Nivel 1“ sunt ESC/ESP/DSC (sistemul de control al stabilităţii maşinii) sau ACC (controlul adaptiv al vitezei). Aceste sisteme există deja în majoritatea maşinile de serie din anii ´90.

Nivelul 2 – Automatizare parţială

Maşina poate prelua controlul total al anumitor funcţii (acceleraţie, direcţia, deacceleraţie) dar şoferul este responsabil de supravegherea maşini în permanenţă şi trebuie să preia controlul când maşina îl informează pe şofer. Tesla si Volvo oferă aşa numitele sisteme „Autopilot” sau „Pilot Assist”. Pilotul automat de la Tesla şi cel de la Volvo este sistemul care conform producătorilor este la acest nivel. Acest sistem se găseşte în maşinile vândute dupa 2014. BMW oferă sistemul de parcare „Remote Control Parking“ pentru BMW Seria 7 care este considerat de asemenea la nivelul 2.

Nivelul 3 – Automatizare condiţională

Maşina este capabilă să decidă aspecte precum viteza, forţa de frânare aplicată sau acceleraţia dar totodoată maşina monitorizează şi mediul înconjurător şi poate lua decizii privind strategia de condus. Maşina poate alege singură un alt traseu pentru a ajunge la destinaţie sau poate decide dacă să parcheze în faţa unei maşini sau să caute alt loc de parcare. Teoretic şoferul trebuie să fie pregătit să preia controlul maşinii doar dacă apar defecţiuni care nu mai permit ca maşina să ia decizii în siguranţă. Practic, din cauza lipsei de maturitate a sistemelor şoferul va fi solicitat să preia comanda şi în alte cazuri nu doar când apar defecţiuni. Prima maşina de serie clasificată la acest nivel este noul Audi A8 lansat în luna Iulie 2017.

Nivelul 4 – Grad ridicat de automatizare

Maşina trebuie să fie capabilă să execute toate funcţiile enumerate mai sus şi conform unor interpretări ale legislaţiei şoferul are rolul doar de a activa sistemul de conducere automată. Şoferul nu trebuie să supravegheze maşina în niciun scenariu de condus (autostradă, oraş, parcare, off-road, etc.). Conform estimărilor actuale primele maşini care vor fi vândute publicului având nivelul 4 de automatizare vor apărea pe piaţă începând cu 2021. Google Car sau Volvo Drive sunt concepte care, teoretic, au nivelul 4 de automatizare dar sunt doar in stadiul de prototip.

Nivelul 5 – Automatizare completă

După cum era şi normal, ultimul nivel reprezintă maşinile complet automatizate care nu necesită şofer. Astfel de maşini pot lua toate deciziile necesare pentru a conduce o maşină şi şoferul nu trebuie să fie prezent. Aceste maşini sunt aşteptate să fie lansate după 2023. Detaliile legate de date de lansare şi specificaţii nu sunt făcute public încă.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite