CNADNR promite începerea lucrărilor la centura Timişoarei în perioada 2017-2018. Primarul Robu nu crede o iotă din această poveste

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania Naţională de Drumuri a transmis primarului Timişoarei că realizarea centurii de ocolire din sudul oraşului a fost prevăzută în Masterplan. Nemulţumit de răspuns, Nicolae Robu cheamă timişorenii în stradă, sâmbătă, de la ora 11.00.

UPDATE Primarul Timişoarei, Nicolae Robu îi îndeamnă pe timişoreni să iasă la miting, sâmbătă, de la ora 11, în Piaţa Victoriei, pentru "centura Timişoarei", în ciuda răpsunsului dat de CNADNR. Robu este total nemulţimut de promisiunile celor de la Minister, susţinând că totul este praf în ochi. Iată cum explică Robu situaţia:
 

1. Există deja elaborate, recepţionate şi plătite, pe baza unui contract finalizat în 2011:

a. Studiul de Fezabilitate

b. Proiectul Tehnic, cu Detalii de Execuţie

c. Documentaţia de atribuire

Întrucât din 2011 până în prezent –interval în care nu s-a mai întâmplat nimic (!!!)-, s-au schimbat o serie de normative, preţuri etc., acum se impune revizuirea, aducerea la zi a tuturor acestor documentaţii. CNADNR apreciază -rezultă indirect- că asta ar necesita circa un an.

2. Valoarea estimată a întregului proiect –valoarea reală se va cunoaşte după finalizarea licitaţiilor, respectiv, cu precizie şi mai bună, la finalul lucrărilor- este de circa 120 milioane euro şi nu de 59.52 milioane euro cum apare în master planul pe transporturi proaspăt aprobat de Guvern (???!!!)

3. Niciun euro nu există alocat pentru acest obiectiv la ora actuală, despre bani putându-se vorbi doar la nivel de proiecţie şi, mai grav, chiar la acest nivel, doar până la cuantumul de 50% din totalul de 120 milioane, asta după cum urmează:

a. 14.43 milioane euro din fonduri europene

b. 32.91 milioane euro din împrumuturi

c. 10.39 milioane euro de la bugetul de stat al României

Se ştie că fondurile europene se obţin în urma aplicării pentru ele, iar aplicaţia ”Centura Sud a Timişoarei” nici măcar nu a fost încă scrisă (!!!) şi mai trebuie să treacă destul timp până să poată fi scrisă (!!!), împrumuturile nu sunt contractate (!!!) şi bani în bugetul de stat al României nu există prevăzuţi (!!!).

Aşadar: la cum se prezintă lucrurile acum, nicio şansă de începere a lucrărilor înainte de jumătatea anului 2018, şi încă asta este abordarea super-optimistă.

Ce vrem noi, timişorenii:

1. Demararea imediată a revizuirii / aducerii la zi a Studiului de Fezabilitate, Proiectului Tehnic cu Detalii de Execuţie şi Documentaţiei de atribuire, cu termen de finalizare 31.12.2016

2. Alocarea în cel mai scurt timp, prin rectificare de buget, de fonduri de la bugetul de stat (!!!) pentru exproprieri şi demararea procedurilor de expropriere

3. Prevederea de fonduri integrale de la bugetul de stat pe bugetul anilor 2017 şi 2018 pentru acoperirea tuturor costurilor presupuse de acest obiectiv, lăsând, astfel, loc pentru finanţarea din fonduri europene pentru alte proiecte din ţară, mai puţin stringente (oricum, suma anvizajată pe fonduri europene reprezintă doar o mică parte din total)

4. Scoaterea la licitaţie cel târziu în luna ianuarie 2017 a execuţiei şi activităţilor conexe, cu termen de finalizare 31.12.2018 (termen superoptimist!)

5. Demararea efectivă a lucrărilor în semestrul 2 al anului 2017, cu termen de finalizare 31.12.2018 (termen superoptimist!)

"Noi, timişorenii, considerăm că oraşul nostru, Timişoara, al doilea contributor la bugetul de stat al României, locul de unde a pornit Revoluţia Română Anticomunistă din Decembrie 1989, merită -şi merită cu atât mai mult acum, după ce a fost desemnat capitală europeană a culturii pentru anul 2021- o sumă de 120 milioane de euro de la bugetul de stat, pentru un obiectiv care ar fi trebuit să fie făcut de cel puţin 10 ani şi în condiţiile în care, din iulie 2012 până în prezent, a primit din acest buget doar derizoria sumă de 1.1 milioane euro!", susţine Nicolae Robu.


Răspunsul celor de la Minister
 

Primarul Nicolae Robu a cerut CNADNR să demonstreze cu documente că există intenţia de a realiza centura sud a oraşului în cel mai scut timp. Compania Naţională de Drumuri susţine că centura Timişoara Sud va fi tronsonul care va completa varianta de ocolire a Timişoarei între piciorul rampei sud al podului peste canalul Bega şi nodul rutier pe DN 6 la km 549+076 de unde se desprinde Varianta de Nord existentă.

“Aşa cum este prevăzut în Master Planul General de Transport, se estimează că lucrările vor demara în perioada 2017-2018. Astfel, ţinând cont de necesitatea revizuirii documentaţiilor de proiectare şi obţinerea Autorizaţiei de Construire, cât şi de finalizarea procedurilor de expropriere, estimăm că lansarea licitaţiei pentru execuţie va avea loc în semestrul II al anului 2017.

În această etapă, este necesară revizuirea din punct de vedere tehnic şi actualizarea din punct de vedere economic a documentaţiilor utile pentru emiterea Hotărârii de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici şi îndeplinirea cerinţelor Comisiei Europene în vederea obţinerii fondurilor care servesc realizării acestui obiectiv”, au transmis cei de la CNADNR.

În continuare, se spune că în prezent este în analiză documentaţia existentă în vederea identificării studiilor necesare a fi revizuite pentru a fi adaptate la noile normative/reglementări/STAS- uri (Studiu de Trafic, Analiza Cost Beneficiu, evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră, etc.), în vederea promovării spre execuţie a obiectivului în cel mai scurt timp.

“În cadrul contractului de servicii de proiectare <Asistenţă tehnică pentru elaborarea studiului de fezabilitate, proiectului tehnic, detaliilor de execuţie şi documentaţia de atribuire pentru variantele de ocolire Timişoara Sud> au fost elaborate Studiul de Fezabilitate, Proiectului Tehnic, cu Detalii de Execuţie şi Documentaţia de atribuire. Precizăm faptul ca acest contract de servicii a fost finalizat în anul 2011 în conformitate cu prevederile legale şi normele tehnice ce erau în vigoare la momentul respectiv”, precizează cei de la CNADNR.

Principalele considerente care conduc spre necesitatea revizuirii Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului Tehnic existent, sunt următoarele:

“-Este necesară verificarea şi adaptarea structurilor la noile cerinţe prevăzute de Normativul privind documentaţiile geotehnice pentru construcţii NP 074 revizuit  în anul 2014;

-Este necesară verificarea şi adaptarea structurilor la noile cerinţe prevăzute de Codului de proiectare seismică P 100 revizuit în anul 2013;

-Este necesară verificarea şi adaptarea structurii rutiere la prevederile Normativului AND 605 privind proiectarea şi punerea în operă a mixturilor asfaltice revizuit în anul 2014;

-Este necesară verificarea şi adaptarea structurii rutiere la traficul recenzat în anul 2015;

-Este necesară revizuirea Devizului general - întocmit în baza  noilor listelor de cantităţi ce vor rezulta în urma revizuirii şi adaptării proiectului, a revizuirii preţurilor unitare 2016;

-Eventualele modificări ale traseului existent în conformitate cu situaţia actuală din teren”.
 

CNADNR menţioneazăcă prin cuprinderea obiectivului în perioada de finanţare 2014 - 2020 (POIM), sursa de finanţare pentru acest obiectiv este securizată (asigurată).

În ceea ce priveşte valoarea totală a acestui obiectiv, în conformitate cu avizul CTE-MTI nr. 116/125 din data de 19.11.2012 valoarea totală a investiţiei este de 521.787.000 lei, reprezentând costurile aferente execuţiei lucrărilor, achiziţiei terenurilor necesare, serviciilor de consultanţă, asistenţă tehnică şi proiectare, protecţia mediului şi asigurarea utilităţilor necesare proiectului.

 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite