Criza coronavirusului a lovit din plin aviaţia civilă şi aeroporturile.„Revenirea la traficul de dinaintea crizei, peste circa trei ani“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Avioanele celor de la WizzAir parcate pe pista Aeroportului Timişoara
Avioanele celor de la WizzAir parcate pe pista Aeroportului Timişoara

În 2019, Aeroportul din Timişoara, cel mai mare din vestul ţării, a fost tranzitat de aproape 1,6 milioane de pasageri, ceea ce se însemna cam 2.500 de pasageri pe zi.

În toată lumea, peste 16.000 de avioane au fost scoase din circulaţie şi garate pe aeroporturi, odată cu criza coronavirusului. Sunt în jur de 70 de companii aviatice care şi-au oprit complet activitatea. Este clar că una din cele mai lovite ramuri sunt şi vor fi cele ale aviaţiei civile şi aeroporturile. După mulţi ani de creştere constantă, activitatea pe Aeroportul Internaţional Timişoara este aproape de zero. 

“La începutul anului, am previzionat că anul 2020 va fi un an de excepţie. Nu s-a întâmplat aşa ceva din cauza acestui necaz global. În martie, când au apărut problemele în Italia, au fost eliminate prima dată zborurile din nordul Italiei, cum ar fi Bergamo – aveam două zboruri pe zi, de mare interes, şi Treviso. Nici atunci nu am anticipat ce avea să urmeze. Treptat, am ajuns să nu mai avem niciun zbor comercial. Doar activitatea de marfă s-a menţinut, a mers chiar mai bine ca înainte de criză. Ponderea veniturilor de acolo este însă redusă”, a declarat Dan Idolu, directorul Aeroportului Timişoara.

Aeroport Timişoara

În aprilie, chartere cu muncitorii sezonieri

În 2019, cel mai mare aeroport din vestul ţării a fost tranzitat de aproape 1,6 milioane de pasageri, ceea ce  însemna cam 2.500 de pasageri pe zi. Pe întreaga lună aprilie, după ce au repornit zborurile de charter pentru a duce muncitorii sezonieri în Germania, au plecat de pe aeroport cam 1.000 de persoane.

“Veniturile rezultate din aceste chartere oricum sunt insuficiente, dar ne-au ţinut în priză, oarecum. Aproape 90 la sută din personalul aeroportului se află în şomaj tehnic. Am luat măsuri radicale de reducere a costurilor.

Societăţile de rent a car şi-au suspendat activitatea, cei de la dirijare trafic, instituţiile publice, birourile companiilor, firmele de alimentaţie publică…Mă bucuram, era frumos când veneai noaptea la aeroport şi se vedea luminat frumos de pe centura oraşului, acum, noaptea e întuneric beznă. Este trist, venituri nu avem”, a mai spus Dan Idolu.
 

Românii au plecat la muncă în Germania de pe Aeroportul Timişoara


 

Se preconizează deschiderea după 15 mai

Unele companiile aeriene au încercat să repornească activitatea de la 1 mai, dar acest lucru nu s-a putut realiza. Wizz Air a anunţat redeschiderea bazei de la Timişoara în data de 15 mai, iar compania naţională de stat Tarom va relua cursele interne în data de 17 mai, la fel ca şi Ryanair.

“Companiile au încercat să opereze, dar nu s-a putut. A anunţat Wizz Air nişte zboruri, dar nu putea să opereze pe 1 şi 2 mai, pe de o parte pasagerii nu sunt pregătiţi încă să călătorească, psihic, pe de altă parte, cei care ar fi călătorit nu erau suficienţi să facă zborul rentabil. Şi nici nu cred că venea cineva în România în perioada asta, să stea apoi 14 zile în carantină, având în vedere că de-abia din 15 mai se ridică starea de urgenţă. Eu cred că acele zboruri planificate în 1 mai vor începe după 15 mai, cu condiţia să se relaxeze starea de urgenţă şi alte ţări. Ştim că Tarom a anunţat că în 17 mai vor fi primele zboruri, câte unul pe zi, pe relaţia Timişoara - Bucureşti. De la Lufthansa ne aşteptăm în luna iunie, iar Ryan Air, care zbura la Bucureşti şi Bergamo, cred că va începe cu Bucureşti, au anunţat şi ei din 17 mai. Totul este condiţionat de evoluţia pandemiei”, a adăugat Dan Idolu.

Aeroport Timişoara



 

Revenirea la traficul iniţial, abia peste trei ani

Conducerea aeroportului a depus documentaţia către guvern pentru un ajutor de stat, în valoare de 15 milioane de lei, până la sfârşitul anului, care ar putea să le permită funcţionarea.

“Aeroportul nu a mai primit bani publici din 2004. Acum avem nevoie. Cheltuiam lunar cam 4,5 milioane de lei. Sperăm ca aceşti bani ne vor asigura funcţionarea, astfel încât, dacă nu vine şi al doilea val, traficul să crească, să ne putem susţine financiar. Documentele care se vehiculează de diverse organisme de specialitate din aviaţie prevăd revenirea la traficul de dinaintea crizei peste aproximativ trei ani”, a declarat Dan Idolu. 

Aeroport Timişoara

La aeroportul Timişoara sunt staţionate pe această perioadă trei aeronave ale companiei Wizz Air. Acestea au fost pornite de câteva ori şi s-au făcut câteva zboruri pentru menţinerea lor în stare de operativitate.

Se lucrează la noul terminal 

În timpul acesta, s-a profitat de faptul că nu sunt zboruri şi se fac lucrări de mentenanţă în aerogară şi pe pistă. 

Aeroport Timişoara


 

În perioada pandemiei, nu au fost întrerupte lucrările de construcţie la noul terminal de sosiri-externe. Şi asta pentru că banii  pentru investiţie - cinci milioane de euro, jumătate din fonduri proprii ale aeroportului, jumătate din fonduri eropene, au fost deja alocaţi.

Aeroport Timişoara
Aeroport Timişoara
Aeroport Timişoara
Aeroport Timişoara
Românii au plecat la muncă în Germania de pe Aeroportul Timişoara
Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite