EXCLUSIV Motivarea sentinţei prin care judecătorii au anulat o taxă discriminatorie. Vezi despre ce este vorba!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Taxa de tranzit a dus la scandaluri de amploare imediat dupa aprobare
Taxa de tranzit a dus la scandaluri de amploare imediat dupa aprobare

Judecătorii Curţii de Apel Timişoara au redactat motivarea sentinţei prin care taxa de tranzit, instituită pentru camioanele mai mari de 7,5 tone din afara judeţului Timiş, a fost anulată. Concluzia esenţială a documentului emis de judecători este aceea că taxa este discriminatorie.  

Timişoara a fost în mijlocul unui scandal de amploare după ce Consiliul Local a aprobat o hotărâre prin care camioanele mai mari de 7,5 tone din afara judeţului Timiş erau obligate să achite o taxă de 200 de lei de fiecare dată când traversau oraşul. Decizia Consiliului Local a provocat mari nemulţumiri în rândul transportatorilor, iar prefectul de Timiş, Mircea Băcală, a atacat decizia în instanţă. 

Taxa este discriminatorie

Fondul cauzei s-a judecat la Tribunalul Timiş, judecătorii de aici, admiţând cererea prin care s-a cerut anularea taxei. Primăria Timişoara a declarat recurs, care s-a judecat la Curtea de Apel. Magistraţii de aici au decis, irevocabil, că taxa nu poate fi aplicată, fiind discriminatorie. „Examinând taxa în litigiu, Curtea observă că aceasta se aplică doar vehiculelor care nu au număr de înmatriculare în judeţul Timiş, în condiţiile în care, potrivit hotărârii în discuţie, autovehiculele care au număr de înmatriculare în judeţul Timiş beneficiază de tichete gratuite reprezentând taxa de tranzit, neplătind autorităţilor locale o taxă similară. Curtea observă că înmatricularea autovehiculelor într-un judeţ implică îndeplinirea condiţiei de a avea domiciliul sau reşedinţa în judeţul respectiv, ceea ce determină concluzia conform căreia persoanele rezidente în judeţul Timiş sunt scutite de la plata taxei în litigiu.  În acest context, Curtea observă că această scutire de taxă se aplică exclusiv persoanelor rezidente în judeţul Timiş, ceea ce presupune un tratament fiscal diferit aplicabil contribuabililor în funcţie de domiciliul sau reşedinţa acestora”, arată judecătorul, care a mai reţinut că aplicarea unei astfel de taxe discriminatorii contravine normelor europene în vigoare.

Nu reduce poluarea

Unul din motivele introducerii taxei de tranzit de la Timişoara era reducerea poluării, camioanele fiind un important factor de poluare. Sentinţa emisă de Curtea  de Apel Timişoara arată, însă, că introducerea unei astfel de taxe nu ar fi însemnat că se reduce poluarea. „Curtea subliniază că taxa în litigiu nu contribuie la eliminarea poluării sau a zgomotului, astfel cum se susţine în recurs. Prin faptul că poluatorul plăteşte o taxă nu înseamnă că se reduce sau se elimină poluarea, ci implică numai o sarcină fiscală suplimentară. De vreme ce un autovehicul pentru care s-a plătit taxa de tranzit poluează la fel ca un autovehicul – având aceleaşi caracteristici tehnice – pentru care nu s-a plătit taxa de tranzit, Curtea consideră că este lipsit de relevanţă argumentul referitor la reducerea poluării şi a zgomotului prin luarea acestei măsuri fiscale”, mai arată sentinţa Curţii de Apel. 

În susţinerea deciziei sale, judecătorul a prezentat cause similare din alte ţări ale Uniunii Europene în care astfel de taxe nu au avut nicio şansă. Sentinţa emisă de Curtea de Apel Timişoara este irevocabilă. 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite