Istoria regimentului de aviaţie-vânătoare de lângă Timişoara care a avut primele supersonice MIG-21 din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primele 12 avioane MIG-21 din România au ajuns în ţară în 1962. Aeronavele aduse de piloţi sovietici au intrat în dotarea Regimentului 93 Aviaţie de la Giarmata.

Regimentului 93 Aviaţie de la Giarmata, a luat fiinţă în anul 1953, după ce o întreagă unitate de la Ianca (judeţul Brăila) a fost mutată lângă Timişoara. Regimentul avea în dotare avioane PO-2, IAK-11 şi IAK-17.

“Avioanele unitătii şi întreg materialul volant al celor trei unităti sunt dezmembrate şi împachetate în lăzi, îmbarcate în 60 de vagoane de cale ferata şi, într-un parcurs de transport special, ajung la aerodromul de destinaţie a doua zi dimineaţa. În tren au fost imbarcat şi personalul tehnic şi de deservire împreună cu tot cazarmamentul acestora. Personalul navigant şi personalul din comanda diviziei au fost transportaţi la Giarmata cu avioane de transport”, scrie portalul arpiatimisoara.ro, dedicat aviatorilor Regimentului de la Giarmata.

La sosirea aviatorilor, Aerodromul Giarmata avea o infrastructură precară, formată dintr-o clădire de cărămida unde a fost instalată comanda diviziei, şi mai multe baraci abandonate, de pe timpul războiului. Piloţii regimentului au fost mutat în comuna Giarmata, la familiile germane care formau atunci majoritatea locuitorilor, iar personalul diviziei în Timisoara. 

image


FOTO Facebook/ Regimentul 93 Aviaţie-Vânătoare Giarmata
 

“Între localitatea Giarmata şi aerodrom exista un drum de legatură peste câmp, pe un drum de pământ care devenea impracticabil pe timp ploios; în astfel de cazuri, singura legatură cu unitatea se facea prin Dumbrăviţa – Timişoara – Ghiroda- Aerodrom, cale de mai bine de 25 kilometri. În vara şi toamna anului 1953 principalele activităţi ale unităţilor dislocate pe aerodrom au fost: instalarea pe aerodrom a echipamentelor tehnice şi a mijloacelor de deservire, organizarea locurilor de dispunere a avioanelor, remontarea şi disponibilizarea avioanelor şi organizarea locurilor de dispunere a subunităţilor. 

image

FOTO Facebook/ Regimentul 93 Aviaţie-Vânătoare Giarmata

Datorită faptului că toamna a debutat cu ploi abundente cât şi ca urmare a greutăţilor ivite în amenajarea de aerodrom, activitatea de zbor cu avioanele IAK-23 s-a putut relua abia în primăvara anului 1954. La momentul mutării pe aerodromul Giarmata unitatea avea personal complet”, mai scrie site-ul arpiatimisoara.ro.


Primele supersonice MIG 21 din România

Dotarea tehnică a unităţii era formată din avioane IAK-11, IAK-17 şi IAK -23. Începând cu anul 1955 intră în dotarea unitătii avioanele MIG-15 şi MIG 15 Bis. Până în anul 1958 întreg personalul unităţii, piloţi şi tehnicieni ajungă să lucreze pe avionul MIG-15 şi variantele acestuia.

În 1959 se schimbă denumirea regimentului, acesta devenind “Regimentul 93 Aviaţie Vânătoare”. 

Din anul 1962 intră în dotarea unităţii avioanele de interceptare supersonice de tip MIG-21, începând cu varianta “F-13” şi până la varianta “MF”. Acestea au fost aduse de piloţii sovietici la Deveselu (judeţul Olt), unde staţiona Regimentul 91 Aviaţie Vânătoare. Noile supersonice MIG-21 F-13 au fost mutate la Giarmata, în dotarea Regimentului 93 Aviaţie Vânătoare.

Pentru completarea efectivelor escadrilelor, sunt selecţionaţi şi mutaţi la Timişoara, piloţi din unităţile de la Craiova şi Deveselu.

image

FOTO Facebook/ Regimentul 93 Aviaţie-Vânătoare Giarmata
 

Unitatea este îmbunătăţită în anul 1963, odată cu înfiinţarea Grupului Tehnic, subunitate destinată pregătirii, întreţinerii şi montării pe avioanele supersonice a rachetelor aer-aer din dotarea acestor avioane. 

Misiuni de urmărire al avianelor prezidenţiale

Începand cu anul 1968, regimentul participa la misiuni de însoţire a avioanelor prezidenţiale care survolează teritoriul naţional. Între 1965-1979, regimentul a asigurat forţele şi mijloacele participante la parada aeriana desfăşurată în ziua de 23 august. 

În octombrei 1975 unitatea a fost dotată cu un număr cu avioane MIG-21MF şi UM. 

“În luna mai 1977 are loc reorganizarea forţelor aeriene din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, prin înfiinţarea Comandamentului Aviaţiei Militare, încetând astfel funcţionarea Comandamentului Apărării Antiaeriene a Teritoriului. 

image

FOTO Facebook/ Regimentul 93 Aviaţie-Vânătoare Giarmata
 

Totodată se înfiinţează Divizia 70 Aviaţie, care ia în subordine operativă nou creata Escadrila 31 Aviatie Cercetare de la Giarmata, transformată în unitate independentă din fosta Escadrila de cercetare din R egimentul 93 Aviaţie Vânătoare.

Anii după Revoluţie şi modernizarea MIG-urilor

În 1992, Esadrila a II-a Aviaţie Vânătoare este dotată cu avionul MIG-23 MF. Avioanele MIG-21 MF care au aparţinut escadrilei sunt dislocate în alte unităţi. Din acel an, regimentul avea două escadrile echipate cu avioane MIG-23 şi o escadrilă echipată cu avioane MIG-21 MF. 

image

FOTO Facebook/ Regimentul 93 Aviaţie-Vânătoare Giarmata
 

În luna iunie a anului 1995, Regimentul îşi înceteaza activitatea şi se constituie Baza 93 Aeriană, cuprinzând personalul tehnic şi de deservire şi tehnica de lupta care au apartinut regimentului.

Escadrila 31 Aviaţie Cercetare îşi încetează activitatea în anul 1998, avioanele fiind redistribuite în cadrul programului de modernizare a avionului MIG-21 Lancer. Anul 1999 înseamnă anul de debut al zborului pe avionul MIG-21 Lancer cu un număr de piloţi selecţionaţi de la Giarmata. Numeroşi piloţi şi personl tehnic a părăsit apoi sistemul în condiţiile Ordonantei nr. 7. 

Au ciopârţit avioanele cu un tocător

Unitatea de la Giarmata a fost desfinţară în 2003, când avioanele MIG 23 şi UB au fost lăsate definitv la sol, năpădite de buruieni. Apoi, marea lor majoritate au fost tăiate şi au fost duse la fier vechi. 

image


FOTO Ştefan Both
 

În 2013, au mai fost patru avioane MIG-21, trei MIG-23 şi un IAR 99. În vara acelui an, a fost adus la unitate un tocător special cu care s-au ciopârţit avioanele, după ce initial au fost scose de pe ele tot ce mai era echipament tehnic. Acestea au fost duse la Bucureşti cu un avion Hercules. 

Astăzi, nu mai rămas niciun MIG-21, ci doar un MIG-23, cu indicativul 222, plus un IAR 93, fabricat la Craiova. 
 

În locul de unde altădată îşi luau zborul MIG-urile, Forţele Aeriene Română mai păstrează doar Escadrila 712 Giarmata pentru elicoptere. Aici se află elicopterele IAR -330 Puma. 


Citiţi şi:

FOTO Pilotul de supersonic care a evitat o catastrofă în Timişoara cu preţul propriei vieţi

FOTO Povestea aeroportului pentru Timişoara. Pistă pe locul actualului Iulius Mall, aeroport la Moşniţa, aerodrom la Cioca

FOTO Timişoara Air Show 2015. Aproximativ 10.000 de persoane au participat la mitingul aviatic

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite