Timişoara

articolul anterior articolul urmator

Maşină nouă sau second-hand? Cum îţi alegi cel mai bun autoturism - avantaje şi dezavantaje explicate de specialişti

7
27 Nov 2015 06:00:32
Autor: Dani Dancea
Achiziţia unei maşini este o decizie dificilă pentru românii pe care nu îi scot banii afară din casă
Achiziţia unei maşini este o decizie dificilă pentru românii pe care nu îi scot banii afară din casă

Achiziţia unei maşini nu este nicidecum o decizie uşoară. Iar dealerii de maşini spun că doamnele se uită mai întâi la culoare şi design, în timp ce domnii se interesează de motorizări şi dotări ale autoturismului. Atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi, preţul este însă de cele mai multe ori cel care contează.

„Am avut nişte discutii aprinse cu mai mulţi colegi, care m-au certat pentru tactica de a schimba maşina la 5 ani (cu una nouă), zicând că e cea mai mare pierdere de bani, pentru că se devalorizează cel mai mult în primii 2-3 ani, iar cea mai economică idee e să iei o maşină de 2 ani, să o ţii pâna face 5, o vinzi şi îţi iei alta de 2 ani şi tot aşa. Aş fi vrut să aflu părerile forumistilor pricepuţi într-ale achiziţiilor auto”, este mesajul cu care un utilizator lansează o dezbatere pe un forum de specialitate.

Aşa cum era de aşteptat, părerile nu au întârziat să apară. Cei mai mulţi au fost cei care au susţinut teoria potrivit căreia cea mai bună alegere este o maşină second-hand. „Mai bine una second hand relativ nouă, cu rodajul făcut şi ultra dotată decat una nou-nouţă fără dotări, la aceiaşi bani”, a intervenit un forumist, susţinut de aproape de un alt utilizator: „O maşină nouă în momentul în care ai ieşit pe poarta firmei de unde ai achiziţionat-o are deja valoarea  cu 5 - 20% mai mică”.

Acum 4 ani voiam să-mi cumpăr un BMW second hand Seria 1. Costa între 8000-9000 de euro. Până la urmă mi-am luat un Fiat nou, care a costat 12.000. Acum Fiatul valorează maximum 4000. În schimb BMW- ul tot pe la 8000 se învârte. Concluzia: maşină nouă never ever, doar dacă-l primesc cadou”, a dat verdictul proprietarul frustrat al unui Fiat.

La solicitarea „Adevărul”, Ciprian Gurban, un inginer IT care lucrează în domeniul automotive  şi este foarte pasionat de maşini a explicat care sunt, în opinia sa câteva dintre avantajele şi dezavantajele achiziţionării unei maşini second-hand.

Maşini noi - avantaje:

·  Reparaţii gratuite pe perioada garanţiei care se întinde de la 2 ani până la 7 ani (Kia de exemplu)

·  Exploatare fără griji şi poate chiar mai agresivă pe perioada garanţiei

·  Posibilitatea de a configura maşina exact cu opţiunile dorite. În plus şoferul are sentimentul că e maşina lui înca de la început

·  Evitarea riscurilor asociate cumpărării unei maşini second-hand (km daţi înapoi, întreţinere necorespunzătoare, lovituri reparate, etc.)

·  Funcţionare perfectă a maşinii (o maşină cu uzură nu mai funcţionează ca atunci când era nouă)

·  Taxa de prima înmatriculare este foarte mică pentru că modelele noi respectă norme EURO 5-6

·  Beneficiezi de anumite oferte pe care le are reprezentanţa inclusiv anumite oferte de finanţare

·  Exploatezi ca posesor cei mai buni ani ai maşinii

Maşini noi - dezavantaje:

·  Întretinerea trebuie facută la reprezentanţă şi e mult mai scumpă (şi piese şi manoperă); în plus nu poţi verifica ce anume se face la masină pentru că nu ţi se dă voie (cunosc cazuri în care nu s-a schimbat uleiul la maşină deşi mecanicii au spus ca s-a facut; dovada: au găsit uleiul nou şi filtrele noi în portbagaj după service)

·  Trebuie să fii foarte atent ce anume faci la maşină ca să nu pierzi garanţia

·  Eşti în perioada în care maşina pierde cel mai mult din valoarea ei şi ca prim proprietar suporţi cheltuiala asta

·  O maşină nouă e mult mai scumpă ca una second-hand

·  Nu toate costurile sunt prezentate atunci când cumperi maşina şi s-ar putea să trebuiască să plăteşti alte taxe, întreţineri stipulate de garanţie, etc.

·  Trebuie sa plateşti asigurare full-casco pentru a beneficia de garanţie ceea ce e mult mai scump decat asigurarea RCA

·  Ca proprietar ai un stres continuu ca maşina să nu iti fie furată/lovită. De o maşina second nu iţi pare aşa de rău

·  Ca maşină nouă, e ţinta mai preferată a hoţilor

Maşina second-hand - avantaje:

·  Preţul mult mai bun decât la o maşină nouă  - probabil principalul motiv pentru care cineva cumpară o masina second

·  Pentru banii unei maşini noi poti să cumperi o masină second dintr-o clasă superioară sau de o firmă premium (de ex. de banii unui hatchback nou poţi să cumperi o limuzină second; de banii unei Dacii noi, poţi să cumperi un VW second)

·  Maşinile second se găsesc în abundenţă atât pe piaţa din România cât şi în afară, în special în Germania

·  Problemele unui anumit model de maşină second sunt cunoscute pentru ca au fost experimentate de alţii deci poţi să verifici/previi asta.

·  O masină second dintr-o clasă/marcă superioară poate să funcţioneze mai mult decât una dintr-o clasă mai mică/ieftină

·  Piesele sunt mai ieftine şi în plus se găsesc în mare parte şi la schrot-uri.

·  Proprietarul poate să işi repare singur maşina sau să mearga la ce mecanic doreşte.

·  Maşinile second din afară sunt foarte bine întreţinute şi nu au o uzura aşa de mare datorită infrastructurii.

Maşini second - dezavantaje:

·  Nu cunoşti istoricul maşinii în cele mai multe cazuri (posibile lovituri, defecţiuni grave reparate să ţină doar până proprietarul o vinde, etc.)

·  Te expui riscului de a fi înşelat în special de "bişniţarii" de maşini.

·  Căutarea şi alegerea maşinii este mult mai dificilă din cauza numărului mic de maşini după criteriile si conditia maşinii dorite.  În plus este o întreagă cursă  a cumpăra o maşină bună înainte de a se vinde.

·  Reparaţiile pot fi foarte costisitoare dacă anumite componente mari cedează (de ex: turbina, cutie de viteze, volanta, ambreiaj, etc.)

·  Componentele electrice/electronice îmbătrânesc şi nu mai funcţioneaza în parametrii optimi (teoretic se oferă o durată de viaţă de aproximativ 10 ani la componentele electronice; în unele cazuri şi mai putin)

·  Maşinile noi sunt făcute să dureze un anumit număr de ani/km după care să fie înlocuite cu altele noi, motiv pentru care după acest numar de ani/km componentele cedează şi devine foarte scumpă reparaţia; e uneori mai ieftin să cumperi altă maşină.

·  Fiecare proprietar are stilul propriu de condus şi felul propriu în care întreţine maşina. Nu tot timpul acestea duc la o stare bună a maşinii.

„Se mai pot găsi multe alte argumente pro şi contra pentru a cumpăra o maşină nouă sau second dar în cele din urmă se ajunge la evaluarea riscurilor şi a bugetului celui care cumpără. Personal, tot timpul aş alege o maşină second înaintea uneia noi pentru că de aceeaşi bani cumperi o maşină dintr-o clasă mai bună şi o firmă premium. În plus nu plateşti tu valoarea din primii ei ani de viaţă şi dacă gaseşti un proprietar care să fii avut grijă de maşină te gaseşti cu o afacere bună”, a concluzionat inginerul timişorean.


Explicaţiile dealer-ului

Dacă aceia care vor să achiziţioneze un autoturism pe persoană fizică încă mai există dileme în privinţa unei maşini noi sau second-hand, pentru maşinile cumpărate pe firmă lucrurile par mai simple. A explicat directorul executiv al Banat Car – reprezentanţa BMW de la Timişoara – Wolf Werner. „Oamenii se împart între cumpărători de maşini noi şi second hand. Maşinile noi se cumpără de obicei prin leasing operaţional sau financiar. Tot mai mulţi merg pe varianta unui leasing operaţional pentru că este ca şi o chirie. Leasingul operaţional intră pe cheltuială. La leasingul financiar trebuie achitat un avans şi se poate deduce doar 18.000 de euro, 1.500 de lei pe lună. Cei care cumpără second hand nu se pot face leasing operaţional, dar dacă o cumpără de la reprezentanţă are doi ani garanţie”, a explicat Wolf Werner, potrivit căruia maşinile second hand aflate în reprezentanţa pe care o conduce sunt achiziţionate fie de pe piaţa din Germania, fie din România în sistem buy back.

Marele avantaj al unei maşini second hand luate din reprezentanţă este faptul că maşina este verificată, iar dealerul oferă doi ani garanţie. „Dacă îmi cumpăr o maşină second hand care are deja o devalorizare de 20 la sută, unde trebuie să dau un 20 la sută avans ca să fac un leasing financiar, pot să îmi iau o maşină nouă unde nu trebuie să dau niciun avans. Ca firmă mă interesează să am avantaje. Leasingul operaţional este interesant pentru firme care funcţionează şi au impozit pe profit mare. Intră ca şi o cheltuială în contabilitate. Marele plus este că pot să deduc cheltuielile şi am tot timpul o maşină nouă”, a mai explicat directorul executiv al reprezentanţei BMW de la Timişoara.

Potrivit lui Wolf Werner, în România sunt înmatriculate anual între 10.000 şi 15.000 de autoturisme. Multe dintre acestea sunt maşini aduse la mâna a doua din Germania vândute pe piaţa neagră sau „gri”. Directorul reprezentanţei BMW de la Timişoara a declarat că unii dintre cei care cumpără astfel de maşini merg în reprezentanţă pentru a verifica dacă maşina are probleme şi dacă au fost daţi kilometri înapoi. Istoricul se citeşte din cheia maşinii. „În majoritatea cazurilor în care vin clienţii să verifice maşina sunt probleme sau sunt daţi kilometri înapoi. Când le spui oamenilor le cade rău, în special acelora care vând astfel de maşini”, a mai spus Wolf  Werner potrivit căruia maşinile luate din orice reprezentanţă au istoricul cunoscut, iar starea tehnică a maşinilor este verificată, autoturismul plecând din reprezentanţă cu o garanţie care poate fi diferită de la un dealer la altul. 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

7 Comentarii

IonIon Codreanu
27.11.2015, 09:30:22

La noi în țară mașina este o ”măsură a valorii”. Oamenii nu cumpără în funcție de ce AU NEVOIE ci de ce VOR SĂ PARĂ a fi. Prin urmare, chiar dacă sunt financiar niște prăpădiți, vor mașini MARI și SCUMPE, DE MARCĂ, pentru că DAU BINE. Așa că, nu se pot apropia decât de mașini la mâna a doua...

+4 (4 voturi)
Gavrila
27.11.2015, 10:55:42

Ai dreptate, banuiesc ca te referi 'la noi in tara" in russia...am vazut si eu multe filmulete cu ce se intampla pe drumurile lor....o gramada de cocalari mujici. De altfel is foarte "renumiti",,,,suficient sa vezi o masina cu RU si te doare capul

-1 (3 voturi)
in bogus
27.11.2015, 09:41:39

masina pe care o am acum este sh: cumparata de la dealer, 1.5 ani vechime, 4k de km, pret masina noua 30k, pret de achizitie sh 20k, inca 3.5ani de garantie de la producator. merita sa iau una noua? daca va faceti temele din timp si verificati piata, poate dura si 2-3 luni, intotdeauna veti gasi ceva ca lumea,. dar nu de la talcioc si nici macar prin achizitie directa de la vinzator privat. la masinile sh mai este un dezavantaj (enorm...) care nu-i specificat in articol: masini sh se cumpara, in majoritatea cazurilor, cu plata integrala. sa cotizezi 10-20-30k pe loc nu este accesibil oricui...

+3 (5 voturi)
in bogus
27.11.2015, 09:54:06

completare: care-i problema cu "de ex. de banii unui hatchback nou poţi să cumperi o limuzină second; de banii unei Dacii noi, poţi să cumperi un VW second" dacia (logan...) nu este hatchback, este o masina in trei volume. hatchback ar putea fi considerat MCV-ul. hatchback-ul nu are nici o treaba cu statutul de masina de clasa superioara, sau "limuzina" in intelegerea autorului..., este doar conceptul general al caroseriei, cu sau fara "coada' (masinile cu "coada", mai lunga sau mai scurta, unde se adaposteste in general portbagajul, fiind al treilea volum) poate fi foarte bine si limuzina in forma arhitecturala hatchback.

+3 (3 voturi)
Gavrila
27.11.2015, 11:12:00

Ai dreptate, dar am vazut de exemplu un Nissan Qashqai Tekna, nou la care pretul era de 45k iar acum il dau cu 30k, cca 33% reducere, ceea ce nu-i rau. Discutabil daca pretul era de 45k dar chiar si cu 40k, targul pare bun

+1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (7)