Timişoara

articolul anterior articolul urmator

Romano-catolicii, reformaţii şi luteranii din Banat sărbătoresc Paştele: „Noi folosim calendarul pe care-l foloseşte astăzi aproape toată lumea“

5
26 Mar 2016 12:38:49
Autor: Stefan Both
Domul Romao-Catolic din Timişoara www.fly-go.ro
Domul Romao-Catolic din Timişoara www.fly-go.ro

Romano-catolicii, reformaţii şi luteranii sărbătoresc, zilele acestea, Paştele, de data aceasta cu cinci săptămâni mai devreme decât creştinii-ortodocşi.

Cea mai mare sărbătoare creştină, Paştele, variază de la un an la altul, în funcţie de calendarul folosit şi fazele lunii. În 2015, sărbătoarea a căzut în aceeaşi zi la catolici şi ortodocşi.  În 2013 a existat un decalaj de o lună între cele două sărbători. 
 
Diferenţa o face calculul calendaristic: catolicii se ghidează după calendarul Gregorian, din secolul al XVI-lea, în timp ce ortodocşi se ghidează după calendarul, vechi, numit Iulian. Diferenţele dintre cele două calendare este de 14 zile.
 
“Atât Biserica Romano-Catolică, cât şi Biserica Ortodoxă foloseşte aceeaşi formulă pentru calcularea Paştelui. Numai că folosim calendare diferite. Noi folosim calendarul pe care-l foloseşte astăzi aproape toată lumea, este vorba de Calendarul Gregorian, pe care Papa Gregorie, în secolul al XVI-lea l-a actualizat după mersul Soarelui. Biserica Ortodoxă foloseşte Calendarul Iulian. Diferenţa dintre cele două calendare este de două săptămâni. Formula de caluculare a paştelui se face în felul următor. Începutul primăverii este în 21 martie, următoarea lună nouă, care acum a picat în 23, iar următoarea dumincă –cea de acum, este paştele. Din cauza declalajului de două săptămâni dintre cele două calendare, luna nouă cade peste o lună. De aceea, în Biserica Ortodoxă, anul acesta Paştele cade în 1 mai”, ne spune preotul Iohan Dirschl, vicar la Episcopia Romano-Catolică din Timişoara.
 
Totuşi, în ceea ce priveşte slujbele, diferenţele între paştele catolic şi cel ortodox nu sunt atât de mari, spun clericii.

“Amândouă biserici folosim nişte liturghii străvechi. Biserica Ortodoxă de la Sfântul Ioan Gură de Aur sau Ioan Crizostomul, pe când noi folosim o liturghie care a pornit de la Ierusalim, şi a fost adaptată şi modernizată în decursul secolelor, începând cu Roma, mai departe chiar şi cu influenţe galice. Esenţa la ambele liturghii este patima, moartea, punerea în mormânt şi învierea Mântuitorului nostru Isus Christos”, a mai spus Johan Dirschl.
 
“Biserica Reformată este mai raţională”

În comunităţile maghiare, alături de catolici, în sărbătoare sunt şi reformaţii. 

“Şi noi reformaţii ne tragem din biserica occidental, din catolicism ne-am separat. Normal că tradiţiile bisericeşti sunt cele occidentale. Slujbele noastre diferă de cele ale catolicilor. Suntem o biserică mai raţională, esenţa slujbelor de la noi este predica. Se bazează pe interpretarea Bibliei. Raţionalitatea este alătuiri de partea sufletească. Liturghia nu este aşa de esenţial ca la fraţii romano-catolici”, a spus părintele Istvan Gazda, parohul Bisericii Reformate “Milenium” din Timişoara.
 
Greco-catolicii fac paştele cu ortodocşii
 
Deşi mulţi tind să creadă că şi greco-catolicii au sărbătorile pascale acum, având în vedere că aparţin bisericii Romei, lucrurile nu stau aşa. 
 
“Şi greco-catolicii sărbătoresc paştele alături de ortodocşi. Practic nu putem vorbi de mari diferenţe, în aceeaşi manieră se sărbătoreşte Paştele şi în Biserica Greco-Catolică ca şi în Biserica Ortodoxă. Se poate întâmpla ca în unele biserici occidentale, data să fie stabilită de parohia respectivă. La noi, data coincide cu cea a creştinilor ortodocşi. Ritualul este absolut identic. Noi suntem catolici prin apartenenţa de Roma, dar ca ritual şi tradiţie suntem biserică răsăriteană, bizantină. Spre exemplu, să mă refer la liturghie, diferienţa dintre noi şi ortodocşi este că în loc de <Doamne miluieşte> se spune <Doamne îndută-te de noi>, în loc de <Duhul Sfânt> se spune <Spiritul Sfânt>, la serviciile religioase sunt pomeniţi ierarhii noştri; Papa şi ierarhul locului. În rest, ritualul este absolute identic”, a spus părintele Greco-catolic Eugen Jurca.
 
În această seară, de la ora 22.00, în faţa Catedralei Romano-Catolice din Piaţa Unirii va avea loc ceremonia "Binecuvântării focului", unde se va aprinde un foc. Din acel foc se aprinde lumânarea de Paşti, iar apoi preoţii vor intra în biserică şi vor împărţi lumina credincioşilor. Celebrarea slujbei de Înviere va fi condusă de episcopul Martin Roos.

Citeşte şi:
 
Confruntarea preoţilor: Unde se rupe creştinismul între Biserica Ortodoxă şi cea Catolică, de Paşte

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

x cogito ergo sum
26.03.2016, 12:54:33

Ce ne-am face fara Banat ? In toate ei sunt fruncea .Fiind langa granita vestica au avut dintotdeaun o mai mare apropiere de valorile occidentale decat restul regiunilor tarii .De altfel si eliberarea de comunism a pornit de la ei . Doar nu ne-am fi asteptat sa porneasca de la Botosani sau Vaslui .A incercat Iasiul ceva dar au fost gatuiti din fasa .Faptul ca banatenii de alte confesiuni decat cea ortodoxa sarbatoresc Pastele odata cu toata lumea civilizata din apus si nu cu primitivii rusi arata inca odata gradul lor de civilizatie

+1 (3 voturi)
Gavril Man
26.03.2016, 13:10:46

Mai destept esti.Tu esti impotriva crestinismului.Pastele are valoare zero pentru cei mai multi postaci.Toata ziua faci misto despre crestinism pe care nu da i doi bani.Tot felul de habarnisti prin acest gen de articole.Europa va fii in curand islam.Crestinismul e mort si luat din Europa.Nu a stiut sa l aprecieze.

-1 (1 vot)
Adrian Foangă
26.03.2016, 13:30:53

TOATE religiile sunt NOCIVE! E foarte adevarata zicerea: "religia a luat nastere cand primul smecher s-a intalnit cu primul prost".

+2 (2 voturi)
eu doar constat
26.03.2016, 15:23:51

Cogitas ante vino. Sau: bebistes vino et cogitas. Sarbii sunt si ei de religia "primitivilor" rusi, daca nu te superi. Croatii sunt catolici, dar n-au treaba cu Banatul. Restul populatiei, care nu este romaneasca este compusa din germani svabi, sau descendenti ai colonistilor austrieci categoric catolici si maghiari, majoritatea la fel, cu exceptia unei mici parti, care sunt protestanti de-ai lui Tokes. Banatenii romanii, care sunt marea majoritatea in zona (cca 70 - 75%) celebreaza sarbatorile pastilor dupa regula BOR, care, din pacate sau din fericire, nu ma pot pronunta, e identica cu regulile "primitivilor" rusi. De unde se poate trage concluzia ca civilizatia banatenilor nu tine de religie si credinta, ci de istoria si traditia educatiei lor in familie si scoala.

x cogito ergo sum
26.03.2016, 16:27:46

@ Gavril .Ai inteles gresit din postarile mele ca nu as fi crestin Sunt crestin dar nu fac parte din crestinatatea ce nu respecta invataturile biblice .De aceea fac misto de traditiile nebiblice de idolatrie de superstitiile de origine pagana si alte obiceiuri pe care le gasim in cadrul bisericilor ortodoxe catolice sau protestante . N-a zis Isus ? Nu oricine-Mi zice Doamne Doamne va intra in imparatia cerurilor ci cel ce face voia Tatalui Meu care este in ceruri . Ori se vede si din cosmos ca cele 3 mari confesiuni crestine nu fac voia Tatalui .