Tulcea

articolul anterior articolul urmator

Navă propulsată pe baza tehnologiei cu hidrogen, folosită pentru transportul public în Delta Dunării. Varianta hibrid, luată în calcul

4
5 Mar 2021 06:03:23
Autor: Călin Gavrilaş
Două nave de pasageri ale Navrom Delta foto: Navrom Delta
Două nave de pasageri ale Navrom Delta foto: Navrom Delta

Majoritatea oamenilor din Delta Dunării călătoresc între localităţi, mai ales atunci când au treabă în municipiul Tulcea, cu navele de pasageri ale Navrom Delta, operatorul de transport public de stat. Tot cu aceste nave se asigură şi transportul produselor de strictă necesitate către magazinele din localităţile rezervaţiei.

Navele de pasageri ale Navrom Delta asigură transportul persoanelor şi mărfurilor pe cele trei braţe ale Dunării, ajungând de la Tulcea la Periprava, Sulina sau Sfântu Gheorghe. 

Sunt curse zilnice, cu un program bine stabilit, cu nave mari pe care se pot îmbarca 300 de persoane (navele Banat şi Moldova), 198 de persoane (semi-rapidele Expres 1 şi Expres 2) sau 150 de persoane (navele Mirceşti şi Maramureş). Este un serviciu public, de aceea există obligativitatea ca navele Navrom să oprească în toate localităţile unde există zone de acces pentru îmbarcare şi debarcare.

„Încercăm împreună cu o firmă din Constanţa să introducem o navă mică, de 20-25 de locuri, propulsată pe baza tehnologiei cu hidrogen. Avem două curse mici: Crişan – Caraorman şi Crişan - Mila 23. S-ar preta o asemenea navă pentru că aici se intră într-o zonă a deltei mai protejată decât pe canalele navigabile mari (braţele). Cred că acesta va fi viitorul, sau varianta hibridă: motor electric şi motor cu combustie”, arată Nicolae Chichi, directorul Navrom Delta.

Pe lângă serviciul public de transport pasageri, Navrom are obligaţia prevăzută într-o Hotărâre de Guvern de a asigura şi transportul de mărfuri de strictă necesitate. Aceste mărfuri se transportă către unităţile de alimentaţie publică din Delta Dunării. Sunt agenţi economici care au contract cu compania şi transportul mărfurilor este gratuit, în schimb ei achită partea de încărcare.

„Oamenii apelează la serviciile noastre deoarece au confort pe nave, au siguranţă şi e o plăcere, e o croazieră. Navele au dotări pe ele, au bar şi sunt silenţioase”, explică directorul companiei la care, pe lângă persoane juridice private, şi Consiliul Judeţean Tulcea este acţionar majoritar.

În anii ‘90, războiul din fosta Iugoslavie a oprit partea de transport pe Dunăre, iar Navrom Galaţi nu a mai putut să subvenţioneze transportul pasageri. După privatizarea Navrom Galaţi, la solicitarea acestora s-a înfiinţat o firmă în Tulcea care a preluat partea de serviciu public de transport pe canalele Dunării. Atunci Consiliul Judeţean Tulcea, alături de alte persoane fizice şi juridice, au înfiinţat această societate – Navrom Delta – în anul 1999.

Pasageri mai puţini în pandemie

„Numărul de pasageri a scăzut în anul 2020 pe toate cele trei relaţii ale noastre. Procentul este undeva la 20% faţă de 2019. Dacă în 2019 am transportat 112.000 de călători, în 2020 am avut 95.000 de călători”, spune acesta.


Punte a unei nave de pasageri Sursa Navrom

În ultimii zece ani, numărul călătorilor care au ales navele de pasageri a fost în creştere. De exemplu, în 2012 au fost înregistraţi 150.000 de pasageri, în 2013 - 173.000 de pasageri şi în 2014 – 176.000 de pasageri.

Pandemia a lovit toate ramurile economiei româneşti, iar dacă au scăzut călătorii, directorul Navrom Delta spune că transportul de mărfuri a rămas la aceleaşi valori şi a apărut şi partea de transport colete pentru firmele de curierat. Populaţia din deltă a comandat online sau telefonic mai mult în plină pandemie, de aceea pe navele de pasageri au fost create spaţii speciale şi pentru aceste firme.

„Marea majoritate a pasagerilor sunt locuitori ai deltei sau ai oraşului Tulcea. Pentru această populaţie tariful este subvenţionat. Pentru turişti este un tarif nesubvenţionat. Un bilet costă 46 de lei pentru un turist, pentru localnic este 17 lei”, spune Nicolae Chichi (foto jos, sursa Asociaţia Delta Dunării).

Vara, perioada de vârf a transportului pe apă

În lunile de vară situaţia este cu mult mai bună deoarece călătorilor obişnuiţi li se alătură şi turiştii. Imediat ce elevii intră în perioada vacanţei de vară, afluxul de pasageri este evident. De exemplu, în luna august 2019 au fost 21.000 de pasageri, în timp ce în ianuarie sau februarie, acelaşi an, au avut câte 5.000 de pasageri.

„Avem şi dubluri de nave vara. Suntem obligaţi prin contractul pe care-l avem cu Ministerul Transporturilor să punem la dispoziţie nave dubluri care pleacă la aceeaşi oră”, explică Nicolae Chichi.

Începând de anul acesta, la solicitarea autorităţilor locale (primării) Navrom va introduce o cursă expres care va pleca dimineaţa din Tulcea şi se va întoarce din Sulina după ora 13.00. „Ziua hotelieră se încheie la ora 12.00. Aşa că oamenii pot pleca şi cu navele de pasageri în ziua în care se încheie sejurul. Va fi o cursă expres, rapidă, cu oprire în Tulcea, Crişan şi Sulina. Probabil şi la Maliuc dar aici depinde de administraţia locală şi de hotelierii din zonă”, mai spune directorul companiei.

Toate navele de pasageri care asigură transportul în Delta Dunării sunt verificate periodic de Inspectoratul Tehnic Naval. Singura perioadă când nu circulă pe canale este atunci când Dunărea îngheaţă, lucru care nu s-a mai întâmplat de doi ani.


Interiorul unei nave de pasageri Sursa Navrom Delta

Vă recomandăm şi:


Zona Lacului Zaghen este ecologizată de Primăria Tulcea. Mini-delta creată cu fonduri europene a ajuns o groapă de gunoi
 

Podul peste Dunăre, cea mai înaltă construcţie de acest tip din România, a ajuns la ultimul nivel VIDEO

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

gyll
5.03.2021, 08:55:52

Cam acesta va fi viitorul transportului, hidrogenul.

+1 (3 voturi)
Ratacitul
5.03.2021, 12:09:15

Nu prea... Aici hidrogenul inlocuieste bateriile electrice si pierderile de energie sunt destul de mari. Se consuma energie pentru producerea hidrogenului si sunt pierderi la consumul acestuia. Daca apar tehnologii noi pentru baterii de capacitate mare folosirea hidrogenului nu mai are sens.

+1 (1 vot)
Maresalul Barâşnikov Barâşnikov
6.03.2021, 22:56:25

"*Tariful subventionat se aplica (conform HG 595/2000) persoanelor care au domiciliul stabil , care au locul de muncă sau care desfăşoară activităţi în localităţile din Delta Dunării şi municipiul Tulcea , in baza documentelor doveditoare."Chichi nu vorbi prostii. Nu este suficient sa locuiesti in Tulcea.

Lucris
11.03.2021, 20:42:08

Vedeți cumva un camion de 20 tone pe baterii? Sau un TIR? Sau un autobuz cu 200km autonomie (unde doar bateriile cântăresc 1200kg)? Eu sigur, nu. Hidrogenul se produce acum cu 3 euro/kg, din deșeuri. 80kg la fiecare 1 tonă deșeuri. Puritate 99,999%. La un preț la pompă de 5 euro/kg este compatibil cu benzina. Un SUV (Hyundai NEXO) consumă 1kg H2/100km. UE a pariat pe H2.... Cred că a pariat bine... Un alt aspect este energia necesară pentru a face ”plinul” mașinilor pe baterii. Faceți un calcul (sunt 7.000.000 autovehicule în România): câtă energie e necesară pentru a face plinul atâtor baterii? Unde se va produce acea cantitate enormă de energie (să nu uităm că trebuie o putere instalată, cu funcționare constantă)? Cine va instala infrastructura de cabluri necesară suportării enormului consum CONSTANT? Bateriile sunt doar o tranziție necesară. Hidrogenul e viitorul energetic stabil.

+1 (1 vot)
Modifică Setările