Lucrările de reabilitare pe fonduri europene la Muzeul Regiunii Porţilor de Fier, realizate în procent de 65 la sută

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Există riscul ca lucrările de reabilitare pe fonduri europene la Muzeul Regiunii Porţilor de Fier din Drobeta Turnu Severin să nu fie finalizate până la sfârşitul anului, aşa cum este stipulat în contractul de finanţare, în acest moment proiectul fiind realizat într-un procent de 65 la sută. Asta ar însemna ca lucrările să fie continuate cu fonduri proprii, ceea ce ar fi imposibil de susţinut de către bugetul judeţului.

La data de 24 decembrie 2009, Consiliul Judeţean Mehedinţi a semnat contractul de finanţare nerambursabilă pentru proiectul „Reabilitarea Complexului Muzeul Regiunii Porţilor de Fier şi valorificarea lui ca produs turistic” cu un buget iniţial de 51.739.132,62 lei şi care urma să se desfăşoare pe o perioadă de 32 de luni. În data de 27 septembrie 2010 a fost semnat contractul de lucrări cu Asocierea SC Confort Timişoara SA (lider asociere) şi SC ICIM Arad S.

Dar de la data semnării contractului şi până acum au apărut o serie de probleme care au dus la întârzirea finalizării lucrărilor la timp, astfel că proiectul este realizat, în prezent, în proporţie de 65 la sută.

Urmărite parcă de ghinion, lucrările aveau să fie întârziate din tot felul de impedimente, care nici în cel mai pesimist scenariu nu ar fi putut fi luate în calcul.

„Ceea ce pot să vă spun este că acum se fac eforturi foarte mari ca până la sfârşitul anului să se realizeze proiectul, din păcate consider că s-au pierdut nişte ani importanţi încă de la demarare şi nu cred, după părerea mea, că va fi posibil să fie finalizat până la sfârşitul anului 2015, dar îmi doresc din suflet să fiu contrazisă în afirmaţia pe care o fac astăzi în faţa d-voastră”, a spus managerul Muzeului Regiunii Porţilor de Fier, Doiniţa Chircu, în cadrul ultimei şedinţe de Consiliu Judeţean.

Litigiu cu CFR

O primă problemă întâmpinată a fost generată de litigiul dintre Primăria Drobeta Turnu Severin (partener în proiect) şi Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA privind dreptul de proprietate asupra terenului din zona piciorului Podului lui Traian.

Litigiul s-a finalizat în luna ianuarie 2012, însă lucrările din zona de siguranţă şi zona de protecţie a căii ferate – zid sprijin, pile, pasarela – amfiteatrul naţional, pereţii mulaţi pentru impermeabilitatea cuvei de protecţie, pasarela peste calea ferată) au fost mult întârziate.

S-a descoperit un amfiteatru roman

În anul 2011, când  constructorul a demarat lucrările pentru realizarea obiectivului „Pavilion multifuncţional”, s-au descoperit vestigiile unui amfiteatru roman. Este o descoperire deosebit de importantă şi pune Drobeta pe aceeaşi linie cu Ulpia Traiana Sarmizegetusa ori Porolissum, numai că lucrările la acest obiectiv au fost suspendate. A fost nevoie de un studiu de soluţie prin care s-a propus reamplasarea pavilionului pe o altă locaţie şi dimensionarea acestuia ţinând cont de noile limitări.

Constructorul a intrat în faliment

Într-un raport întocmit de managerul de proiect, ec. Ilina Cătălin Gabriel, se arată că firma de construcţii „nu poate fi absolvită în întregime de vină, unele lucrări fiind întârziate sau nefinalizate de slaba sa mobilizare atât din punct de vedere financiar, cât şi din punct de vedere al personalului”. În acest document se mai specifică că în anul 2012 problemele constructorului, SC Confort SA Timişoara, care a intrat în faliment, lider în cadrul asocierii, au dus la modificarea structurii acordului de asociere dintre cei doi constructori, lider devenind SC ICIM Arad SA, acesta aflându-se şi el în insolvenţă (în acest moment se află în reorganizare judiciară). Acum, majoritatea lucrărilor sunt executate de SC ICIM Arad SA şi subcontractanţii săi declaraţi, SC Traditional Proconstruct SRL, SC Vigilent Security SRL şi Castrum-Tim Timişoara SRL

Managerul de proiect consideră că există timp suficient pentru finalizarea lucrărilor dacă firma de construcţii respectă termenele contractuale şi graficul de lucrări.

În acest moment se lucrează la Castrul Roman (realizat în proporţie de 60 la sută), pavilionul anexă (realizat 50 la sută), termele romane (realizat 80 la sută), zid sprijin cale ferată (50 la sută), turn medieval (70 la sută), clădirea muzeului (corp B realizat 90 la sută şi Corp A realizat 70 la sută).

Citeşte şi:

FOTO Amfiteatru roman reprezentat pe Columna lui Traian, descoperit la Turnu Severin. Aici aveau loc lupte de gladiatori

Turnu-Severin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite