INTERVIU Şeful Poliţiei Rutiere Vaslui: ”Accidentul rutier a devenit un adevărat fenomen anti-social”. Cum arată profilul şoferilor de risc

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sergiu Anton FOTO IPJ Vaslui
Sergiu Anton FOTO IPJ Vaslui

Comisarul Sergiu Anton a activat ani la rând în cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Iaşi, iar din 2018 conduce Serviciul Poliţiei Rutiere Vaslui. În judeţul Vaslui, în ultimii ani, numărul posesorilor de permis de conducere a crescut cu 20%, iar cel al vehiculelor cu 30%.

Într-un interviu acordat ziarului ”Adevărul, comisarul de poliţie Sergiu Anton vorbeşte despre problematica accidentelor rutiere, precum şi despre profilul şoferilor care reprezintă risc rutier.

Adevărul: Asistăm în ultimii ani la o evoluţie îngrijorătoare a accidentelor, vedem multe evenimente rutiere violente, cu victime multiple. Statisticile ne indică o cauzalitate diferită, de la o zonă la alta a ţării. Detaliaţi, vă rog, situaţia!


Atât în ţară, cât şi în judeţul nostru, accidentul rutier a devenit un adevărat fenomen anti-social, riscul rutier crescând alarmant. Motivele care duc la existenţa acestui fenomen sunt multiple, însă, în judeţul Vaslui, este cert că, în ultimii 5 ani, procentul posesorilor de permise de conducere a crescut cu aproximativ 20%, iar cel referitor la vehicule a crescut cu aproximativ 30%, din păcate infrastructura rutieră rămânând aceeaşi.
Cele 4 cauze generatoare de accidente grave în jud. Vaslui, în anul 2018, au fost:  abaterile bicicliştilor, abaterile căruţaşilor, neadaptarea vitezei şi abaterile pietonilor, în ordinea menţionată, acestea reprezentând 65 % din totalul accidentelor grave.

Privite în detaliu, am înregistrat extrem de multe accidente grave cu biciclişti sau carutaşi, care fiind sub influenţa alcoolului şi fără a fi implicaţi în evenimente rutiere de genul impact cu un alt vehicul, au căzut de pe bicicletă sau din căruţă şi au suferit vătămări corporale. Potrivit legislaţiei în vigoare, astfel de evenimente se înregistrează în categoria accidentelor rutiere cu victime.  

În ceea ce priveşte accidentele cu pietoni, victimele într-un procent considerabil, locuiesc în mediul rural şi sunt persoane vârstnice. De cele mai multe ori, aceştia traversează drumul public sau se deplasează pe acesta, prin locuri care nu sunt amenajate şi semnalizate corespunzător sau sunt îmbrăcaţi în haine închise la culoare, ceea ce îi face aproape imposibil de văzut de către participanţii la trafic.

Viteza excesivă sau neadaptarea la condiţiile de drum este în atenţia permanentă a poliţiştilor, aceştia actionând pe drumurile publice în vederea identificării participanţilor la trafic care încalcă regimul legal al vitezei. În anul 2018, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Vaslui a fost dotat cu un pistol radar, acesta fiind un real ajutor în identificarea cu maximă celeritate a vitezei de deplasare pe drumul public.

Multe accidente se produc şi pe fondul drumurilor proaste. Ce rol joacă infrastructura rutieră în siguranţa traficului?

În ceea ce priveşte infrastructura rutieră, respectiv calitatea suprafeţei drumului public, responsabilitatea privind amenajarea şi semnalizarea rutieră este în sarcina administratorului drumului public, respectiv C.N.A.I.R. pe drumurile nationale, Consiliul Judeţean Vaslui pe drumurile judetene, iar primăriile pe drumurile comunale sau cele din interiorul localităţilor. Inspectoratul de Poliţie Judeţean Vaslui a transmis în repetate rânduri recomandări şi a stabilit termene în care aceştia sa remedieze deficienţele constatate.
De asemenea, reprezentanţii instituţiei noastre participă la sedinţe punctuale, în vederea asigurării unui drum public corespunzător din punct de vedere al circulaţiei rutiere.

În ce măsură, incidenţa accidentelor rutiere poate fi pusă şi pe seama calităţii slabe a conducătorilor auto?  Se dezbate intens pe acest subiect, că sunt tot mai multe şcoli de şoferi, însă calitatea absolvenţilor lasă mult de dorit.

Serviciul Rutier nu are atribuţii în ceea ce priveşte examinarea viitorilor conducători auto, de aceea nu putem opina pe seama calităţii absolvenţilor şcolilor de şoferi.

Cum comentati faptul că soferii foarte tineri, care abia au împlinit 18 ani, pot avea acces la maşini foarte puternice, deşi experienţa lor este, practic, zero? 

Părinţii sunt persoanele cele mai importante în educaţia şi formarea tinerilor. Mizăm pe maturitatea şi înţelepciunea lor în prevenirea unor situaţii regretabile, care pot apărea odată cu încredinţarea de maşini puternice unor tineri neexperimentaţi.

Pentru că vorbeam de teribilism... asistam de multe ori la episoade violente în trafic, şoferi tot mai agresivi, care şicanează, care parchează după bunul plac, care conduc după bunul plac. Cum a evoluat şoferul roman de-a lungul anilor? Aş dori să ne creionaţi un profil al conducătorului auto de astăzi, raportat la particularităţile prezente şi cele trecute.

În judeţul Vaslui, nu avem conturat un profil al şoferului teribilist pe drumurile publice, întrucât cazurile care îi privesc pe aceştia sunt izolate. Din analizele noastre, putem creiona un  profil al şoferului care prezintă risc rutier în judeţ: acesta provine de cele mai multe ori din mediul rural, are o vârstă între 40-50 ani şi o educatie socială precară.

Cum vă explicaţi comportamentul diferit al conducătorilor auto, rezidenţi în alte ţări? În perioadele de vacanţă, înregistrăm tot mai multe evenimentele rutiere provocate de ”stranieri”. De ce în ţara de adopţie sunt mult mai atenţi şi nu încalcă legislaţia?

Comportamentul „stranierilor” pe drumurile noastre nu diferă de cel aparţinând participanţilor în trafic care locuiesc efectiv în judeţul nostru. Consider că aşteptările noastre în ceea ce îi  priveşte sunt mari, având în vedere atenţia aţintită asupra lor. Însă, mai mult decât atât, consider că factorul social este extrem de important asupra psihicului uman, inclusiv asupra participantului în trafic. Ni se întâmplă tuturor ca atunci când ieşim din ţară, circulând pe drumurile publice din statele vest-europene, să avem o conduită ireproşabilă, având ca modele pe ceilalţi participanţi la trafic.

În ce măsură amenzile pot disciplina, responsabiliza participanţii la trafic?

Nu sunt adeptul responsabilizării participanţilor la trafic prin aplicarea sancţiunii contravenţionale a amenzii, iar acesta nu este scopul Poliţiei Rutiere din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Vaslui.  Consider că, încercând să evoluăm ca vector social, vom avea rezultate şi în ceea ce priveste comportamentul participanţilor în trafic, implicit un risc rutier scăzut.

Şi apropo de amenzi, poliţiştii rutieri sunt acuzaţi, frecvent, că ”stau la pândă” sau că ”ies la vânătoare de amenzi”. Cum vedeţi dumneavoastră situaţia, dar şi relaţia poliţist de circulaţie-participant la trafic? Cum ar trebui să fie aceasta şi cum este ea în fapt?

Poliţiştii rutieri din Inspectoratul de Poliţie Judeţean Vaslui în niciun caz nu ies la vânătoare de amenzi, nici nu stau la „pândă”. Acţiunile Poliţiei Rutiere vizează supravegherea şi controlul traficului rutier şi au ca scop descurajarea încălcării regulilor de circulaţie rutieră de către participanţii la trafic.

Nu de puţine ori se vorbeşte de o dubă măsură a agenţilor de la circulaţie

Poliţiştii rutieri şi nu doar, atunci când aplică legea, o fac în funcţie de percepţia fiecăruia asupra normei legale încălcate. Nu am colegi care să aplice un tratament diferit participanţilor la trafic decât eventual raportat la circumstanţele producerii abaterii constatate şi doar în condiţiile legii.

Care credeti că ar fi cele mai necesare îmbunătăţiri la Codul Rutier? Propunerile dezbătute recent, spre exemplu ,cele cu creşterea numărului de puncte de la care poate fi suspendat permisul, au produs multă vâlvă

De câţiva ani, legislaţia rutieră este într-o continuă adaptare la necesităţile societăţii, fiind o consecinţă directă a problemelor cu care ne confruntăm în trafic. Consider că prevenţia este principala modalitate prin care putem responsabiliza participanţii la trafic, în ceea ce priveşte respectarea legii.

Care este incidenţa evenimentelor rutiere produse de şoferi cu antecedente rutiere? Aveti o situaţie în acest sens? 

Spre finalul anului 2018, împreună cu lucrătorii Serviciului de Probaţiune Vaslui, am participat la un program de prevenire a recidivei, cu două serii de persoane care au comis infracţiuni la regimul rutier, activităţi la care a fost invitată şi presa locală pentru a transmite societăţii traumele prin care aceştia trec ulterior condamnării cu suspendare sau cu amânarea aplicării pedepsei cu închisoarea.

Din datele pe care le avem, dar şi din discuţiile purtate cu lucrătorii din cadrul Serviciului de Probaţiune Vaslui, pentru persoanele care au fost condamnate pentru infracţiuni la regimul rutier, pedeapsa privării dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice este una aspră, aceasta determinându-i să nu recidiveze.

Cum au evoluat cazurile de conducere sub influenţa băuturilor alcoolice?

În judeţul Vaslui, în ultimii ani, atât contravenţiile cât şi infracţiunile care privesc consumul de alcool la volan au crescut considerabil. Una din priorităţile Poliţiei Rutiere din Inspectoratul de Poliţie Judeţean Vaslui, dar şi target-ul nostru managerial este identificarea şi sancţionarea persoanelor care conduc sub influenţa alcoolului.

Din statistica noastră, în anii anteriori, poliţiştii rutieri efectuau în jur de 5-6.000 de testări alcoolscopice.  În anul 2017, acestea au fost în număr de aproximativ 12.000, iar în anul 2018, acestea au fost în număr de aproximativ 20.000.

Într-adevăr, poate participanţii la trafic sunt deranjaţi de prezenţa poliţistului în stradă şi mai important de atât, de efectuarea testului alcoolscopic, însă considerăm că acest aspect ar trebui să ne bucure, prezenţa poliţistului fiind un motiv de siguranţă socială şi o garanţie a siguranţei traficului rutier.

Ne aflăm la graniţa cu Republica Moldova, iar accidentele produse de şoferii basarabeni nu sunt puţine. Ştiu că aţi încercat o strategie cu omologii moldoveni 

Numărul de accidente rutiere în care sunt implicaţi şoferii din Republica Moldova este în creştere, fiind o consecinţă a simplificării condiţiilor legale prin care aceştia pot părăsi ţara natală şi, implicit, pot călători sau tranzita judeţul nostru.

În anul 2018, am avut o şedinţă punctuală cu colegii de la Inspectoratul Naţional din Republica Moldova, în care ne-am prezentat statistic riscul rutier al conducătorilor auto din statul vecin şi chiar am desfăşurat o acţiune preventivă cu echipaje mixte în Punctul de Trecere a Frontierei Albiţa. Avem în vedere continuarea colaborării cu aceştia şi încercarea de a identifica soluţii în sensul reducerii riscului rutier.

Cum vă explicaţi că sunt anumite ”şosele ale morţii”, zone de risc de accident. Se poate vorbi de un eşec de prevenire, de o neputinţă a autorităţilor de a îmbunătăţi infrastructura, care să fie cauzele?

În judeţul Vaslui nu avem reliefat un sector de drum care să poată fi denumit „Şoseaua morţii”. Accidentele rutiere grave s-au produs pe toate arterele judeţului, neexistând un segment de drum cu risc, în acest sens. Traficul rutier aglomerat pe DE 581, poate fi o consecinţă a numărului crescut de accidente rutiere, însă aglomeraţia de pe acest drum generic face imposibilă deplasarea cu viteze crescute şi implicit producerea de accidente rutiere deosebit de grave.

Consider că o a doua bandă de circulaţie pe DE 581, dar şi pe DN 24, segmentele de drum Crasna-Vaslui şi Vaslui-Iaşi, ar fi benefice în ceea ce priveşte relaxarea traficului rutier, deci micşorarea riscului producerii de accidente rutiere. De asemenea, consider că amenajarea unor centuri ocolitoare a municipiilor Vaslui, Bârlad şi Huşi, ca de altfel şi amenajarea unor parcări în interiorul acestora, ar ajuta mult traficul rutier.

Ce mesaj aveţi pentru participanţii la trafic?

Recomand tuturor participanţilor la trafic să respecte toate regulile de circulaţie, să fie prudenţi şi răbdători în trafic, în definitiv să fie civilizaţi!
Poate mai important decât aspectele menţionate anterior, pe şoselele atât de aglomerate, recomand conducătorilor auto să se deplasaze cu viteze reduse, întrucât viteza în caz de accident agravează urmările accidentelor rutiere. În ceea ce îi  priveşte pe poliţişti, le recomand: echilibru şi obiectivitate.

anton
Vaslui



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite