Aventurieri care au făcut istorie. Pilotul care a traversat în zbor Oceanul Atlantic pentru 25.000 de dolari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru bani sau glorie, din curiozitate ori pentru a supravieţui, omul a fost dintotdeauna preocupat să exploreze necunoscutul.

Crescut pe străduţele din Genova, oraşul în care s-a născut în 1451, Cristofor Columb a devenit marinar pe când era încă un copil. Îmbarcat pe navele care parcurgeau Mediterana, între 1474 şi 1476, a ajuns în mai multe ocazii în Chios, insula care avea relaţii comerciale profitabile cu Orientul. Călătoria făcută în 1476, către ţărmurile nordice, unde circulau legende despre întreprinzătorii navigatori vikingi, dimpreună cu lectura cărţilor unor exploratori faimoşi, precum şi consultarea tratatelor şi hărţilor unor cosmografi cunoscuţi, l-au convins pe Columb că era posibil să ajungi în Cipang (China) dinspre vest, traversând Oceanul Atlantic.

Pentru a organiza o astfel de expediţie avea nevoie atât de finanţare, cât şi de protecţia unei monarhii puternice, lucru pe care l-a obţinut în 1492, când suveranii spanioli Ferdinand şi Isabela au decis să-i pună la dispoziţie mijloacele necesare pentru plecarea mult dorită.

Expediţia pe mare, spre Indii, părea, până în octombrie 1492, un eşec total. Cele trei ambarcaţiuni plecate din portul spaniol Palos, la 3 august, au fost imobilizate timp de săptămâni întregi de algele din Marea Sargaselor, pentru ca după ce s-au eliberat din această capcană, să plutească timp de câteva zile fără să descopere nici urmă de uscat. La ora două, în dimineaţa zilei de 12 octombrie, s-a auzit, însă, strigătul atât de aşteptat: "Pământ!". Insula a primit numele San Salvador, fără ca exploratorul să ştie că, de fapt, descoperise un nou continent. Era bucuros, însă, că dusese la bun sfârşit proiectul ce i se conturase în minte încă din tinereţe.

La întoarcere, a fost numit amiral şi guvernator al pământurilor explorate şi a obţinut 17 nave pentru a organiza o a doua călătorie. I-au urmat altele două, însă niciuna nu a fost atât de norocoasă precum prima. Setea tot mai mare de înavuţire a colonizatorilor şi naşterea unor neînţelegeri între populaţiile indigene şi europeni au dus la revolte şi masacre. La finele cele de-a treia expediţii, Cristofor Columb a fost readus în Spania în lanţuri. Eliberat imediat, nu şi-a recâştigat însă popularitatea pierdută şi, după ce s-a întors din Lumea Nouă pentru a patra oară, s-a stins din viaţă, în 1506, singur şi ignorat.

Exploratorul care şi-a pierdut viaţa la Polul Sud

Pentru Robert Falcon Scott, provocarea continentului îngheţat data din 1900, când ofiţerul englez fusese ales să conducă o expediţie ştiinţifică la Cercul Polar. Deşi la plecare, în iulie 1901, acesta nu era pregătit să înfrunte un mediu ostil precum cel de pe banchiza polară, călătoria s-a bucurat de un succes incredibil. Scott devenise vestit, însă pentru că îşi dorea să mai ajungă în Antarctida, la finalul lui 1909, după ce a obţinut fondurile necesare, a organizat o nouă expediţie.

De această dată, îşi dorea nu doar să facă cercetarea ştiinţifică, ci şi să ajungă la Polul Sud. În noiembrie 1911 a pornit un drumul lung şi extenuant pe jos - care s-a dovedit până la urmă fatal - la jumătatea lui aflând cu dezamăgire că Amundsen i-o luase înainte. Cu toate acestea, în călătoria de întoarcere la tabăra de bază, s-a ocupat împreună cu însoţitorii lui de recoltarea de material biologic şi geologic. La 17 km de depozitul de provizii, acolo unde ar fi putut găsi combustibil şi alimente de primă necesitate pentru a se salva, a fost oprit, însă, de o furtună cumplită şi a murit din cauza îngheţului. Se întâmpla în martie 1912, trupul său fiind găsit opt luni mai târziu.

În zbor peste Atlantic, singur şi fără escală

Fiu al unui avocat de origine suedeză din Minnesota, Charles Lindbergh a abandonat în 1922 studiile universitare pentru a deveni pilot militar şi poştal. La doar 25 de ani, a răspuns provocării lansate de un magnat american care punea la bătaie un premiu de 25.000 de dolari celui care reuşea să zboare de la New York la Paris, fără oprire. Eşecurile altor temerari nu l-au descurajat, astfel că în 20 mai 1927, a reuşit performanţa de a traversa în zbor Oceanul Atlantic cu avionul "Spirit of St. Louis".

image

Reuşita l-a transformat dintr-un angajat anonim al serviciului de poştă aeriană Chicago-St. Louis, într-un personaj cunoscut şi admirat la nivel internaţional. Momentul a fost umbrit, însă, la scurt timp, de o tragedie: fiul său a fost răpit şi ucis.

Aprecierea pe care a arătat-o faţă de a armata germană şi apelul său ca Statele Unite să nu se implice în cel de-al Doilea Război Mondial i-au afectat serios imaginea. Deşi a fost constrâns să părăsească forţele armate după intrarea SUA în război, Lindberg şi-a asumat sarcini importante, cum a fost cea de testator civil, reabilitându-se, astfel, în ochii opiniei publice americane. Până la moartea sa, în 1974, s-a implicat în diferite campanii ecologiste şi a fondat o asociaţie de protecţie a mediului.

Vă mai recomandăm:

Cinci femei puternice care au făcut istorie. Regina care a asistat la execuţia mamei sale şi a răzbit ulterior în politică

Povestea lui „Do-Re-Mi“. Cum sună cântecul care a condus la apariţia notelor muzicale

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite