Actualitate

articolul anterior articolul urmator

Chişinăul nu este o ruină

13
24 Jun 2015 19:50:04
George Damian

Prima dată am văzut Chişinăul în anul 2000. Un oraş gri, sovietic până la ultimul fir de praf. Strălucirea fostului imperiu ruginise, iar rugina era acoperită cu vopseaua de calitate proastă a unei tranziţii fără nici un fel de direcţie clară.

Am avut privilegiul să pot urmări an de an dezvoltarea Chişinăului din anul 2000 până în ziua de azi. Am văzut dispărând telefoanele publice cu cartelă pe lângă care stăteau femei sărmane ce închiriau cartele pentru o convorbire. În locul lor au apărut reţelele de telefonie mobilă şi zeci de magazine dedicate acestor servicii. Am văzut dispărând încet-încet scârţâitoarele troleibuze sovietice. Am văzut oraşul crescând de la un an la altul.
 
Am fost detaşat cumva de Chişinău, i-am văzut dezvoltarea oarecum din exterior. N-ar avea rost să înşir toate îmbunătăţirile şi schimbările văzute de mine de-a lungul acestor ani, sunt prea multe. Sunt însă foarte surprins să văd ura revărsată asupra oraşului de locuitorii săi. Mai ales cei care o voce cât de mică în spaţiul public îşi critică oraşul cu o furie greu de imaginat. Parcă au uitat cum arăta Chişinăul în urmă cu 10 sau 15 ani. Nimic nu le place, totul este strâmb şi murdar.
 
În realitate Chişinăul a rămas ceea ce a fost dintotdeauna de-a lungul ultimilor 200 de ani de istorie: un oraş de provincie cochet, cu ritmul său propriu. Nu a fost niciodată şi nici nu are şanse previzibile să devină o metropolă cu investiţii ameţitoare. Chişinăul nu are nici proziţia necesară nici capacităţile economice pentru aşa ceva. Este un oraş nepretenţios, plin de verdeaţă, mult mai curat decât multe capitale balcanice prin care am avut ocazia să trec. Nu există şi nici nu a existat invazia de maidanezi din Bucureşti, fenomenul înmulţirii chioşcurilor este ţinut cât de cât sub control.
 
Problema parcărilor din Chişinău este aceeaşi ca în orice oraş fost sovietic – acestea nu au fost construite pentru maşini în proprietate privată. Orice transformare în această direcţie reprezintă un efort pe care nici un oraş fost sovietic nu a reuşit să-l depăşească mulţumitor. Pur şi simplu sunt prea multe maşini faţă de structura avută în minte de proiectanţii oraşului.
 
Toţi cei care deplâng urâciunea Chişinăului ar trebui să facă un pas în spate şi să privească oraşul cu mai multă detaşare. Asta doar dacă nu cumva sunt în solda Zinaidei Greceanîi şi sunt obligaţi prin contract să scrie cu mânie proletară că pur şi simplu Chişinăul este o ruină.
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

13 Comentarii

Utilizator Adevărul
24.06.2015, 21:14:32

Comentariu considerat abuziv.

Dan Cartenie
24.06.2015, 21:34:28

Mie mi-a plăcut orașul Chișinău, anumite cartiere seamănă cu cele bucureștene. am mâncat în centru o pizza foarte bună.

+4 (4 voturi)
ion sbucium
25.06.2015, 07:10:08

Niciun oraș din ex-principatele Moldova si Transilvania nu se pot compara azi cu capitala R.Moldova - Chișinău, toate - sunt mai mici ca populație, toate se dezvolta mai lent, n-au reprezentare directa pe arena internațională, n-au bugete proprii, sunt la cheremul elitei Bucureștiului, care își ia cât poftește din investiții, fondurile de dezvoltare, din impozitele colectate etc., singure rămânând nici cu 7% din venit. Desigur ca "unionistul" Chirtoaca a "frânat" dezvoltarea Chișinăului, in deosebi infrastructura, renovarea străzilor, dezvoltarea transportului urban, dar el n-a putut frâna transportul aviatic al capitalei. Azi Aeroportul International Chisinau depășește oricare din cele 10 aeroporturi din județele României, are un trafic de pasageri de aproape 1,8 milioane de pasageri anual - egal cu aproape toate cele 10 aeroporturi din Romania, exceptând Otopenii. Se dezvolta si are una din cei mai dinamici indici printre aeroporturile din Europa - fluxul de pasageri a crescut in 2014 cu 35% - de la 1,3 milioane la 1,78 milioane de pasageri si e in continua creștere si in 2015 pe toate cele 33 destinații mondiale. Pista aeroportului Chișinău e mai lunga decât cea a aeroportului din Odesa si de la Otopeni si permite decolarea concomitenta a doua avioane - are 3.590 m, comparați cu cea de la Iasi - numai de 1.800 metri, Otopeni are 3.500 m. Chișinăul are perspective incomparabil mai mari decât orice oras din Romania, cu excepția Bucureștiului. Orașele Iasi, Cluj, Timișoara nu pot nici sa viseze sa ajungă din urma Chișinăul atat timp cat niciunul din ele nu sunt capitale de state independente cum e Chișinăul Republicii Moldova. Daca cumva Transilvania redevine stat independent, capitala sa Cluj sau Timișoara ar putea sa concureze cu Chișinăul.

-4 (8 voturi)
Utilizator Adevărul
25.06.2015, 07:48:38

Comentariu considerat abuziv.

Utilizator Adevărul
25.06.2015, 08:16:23

Comentariu considerat abuziv.

Vezi toate comentariile (13)

Modifică Setările