Raport: Parteneriatul public-privat privind Gările Auto a fost nociv interesului public

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu o viteză fulgerătoare, Guvernul a reuşit să adopte o decizie absolut pripită, neargumentată şi pe alocuri absurdă ca să iniţieze un parteneriat public-privat cu privire la întreprinderea de stat „Gările şi Staţiile Auto”. Autorităţile au desfăşurat un concurs viciat, cu multiple încălcări ale legislaţiei şi au semnat un contrat de parteneriat public-privat nociv interesului public.

De asemenea, a fost neglijată orice monitorizare a îndeplinirii obligaţiilor de către partenerul privat. Concluziile se regăsesc în raportul Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza modului de organizare şi desfăşurare a privatizării şi concesionării proprietăţii publice începând cu anul 2013, prezentat joi, 13 februarie, în Parlament, transmite IPN.

„Întreprinderea de stat Gările şi Staţiile Auto a fost inclusă în lista lucrărilor şi serviciilor de interes public propuse parteneriatului public-privat, prin aprobarea hotărârii Guvernului nr. 419 în anul 2012. Însă, din 2012 până în 2018, nu a existat vreo concepţie de parteneriat public-privat expusă public sau, cu atât mai mult, vreun proiect de promovare a respectivului proiect. Însăşi prezenţa întreprinderii în listă nu însemna nici pe departe intenţia statului de a ceda integral gestiunea în mâini private – această prezenţă putea să se refer la proiecte de renovare ale unor clădiri sau la proiecte de cooperare pe filiera digitalizării operaţiunilor comerciale, cum ar fi biletele electronice, de exemplu. Să nu uităm că fluxul anual care se înregistrează în transportul public este de peste 500 de milioane de lei. Întreprinderea este un element esenţial al sistemului de transport rutier de pasageri. Ea deserveşte peste 80% din toţi pasagerii curselor de autobuze”, a declarat deputatul Igor Munteanu, preşedintele comisiei.

Potrivit lui, din 2012 şi până la trecerea în gestiune privată, întreprinderea de stat „Gările şi Staţiile Auto” activa în regim normal, fără situaţii critice de ordin financiar, înregistrând anual profit constant de aproximativ cinci milioane de lei. Chiar şi în aceste condiţii, s-a decis asupra parteneriatului public-privat.

În raport se menţionează că criteriile de bază pentru selectarea partenerului privat sunt neproporţionale scopului parteneriatului public-privat. „Nu este clar de ce Guvernul a solicitat din partea viitorilor parteneri dispunerea de capital propriu sau mijloace financiare suficiente pentru asigurarea investiţiilor şi fluxului de numerar operaţional de minimum 400 de milioane lei. Formularea este confuză şi nu este clară oportunitatea unui astfel de criteriu atunci când suma totală a investiţiilor este de aproximativ 200 de milioane de lei, pe termen de trei ani. Nu este clar câţi agenţi economici din Moldova ar satisface asemenea condiţii”, a notat deputatul.

Concursul a fost câştigat, printr-o singură ofertă, de o asociaţie compusă dintr-o întreprindere înregistrată cu două zile înainte de a depune oferta, încă o întreprindere şi un cetăţean american, precizează preşedintele comisiei de anchetă.

„În contextul ilegalităţilor crase enumerate în raport”, comisia de anchetă solicită luarea de măsuri urgente de către Agenţia Proprietăţii Publice pentru întocmirea raportului de monitorizare a parteneriatului public-privat şi lansarea procedurilor de reziliere a contractului dacă se atestă lipsa de progrese asumate şi lipsa unei garanţii bancare de bună execuţie. De asemenea solicită organelor de drept investigarea acţiunilor şi inacţiunilor Guvernului, MEI, APP, administratorului ÎS GSA, Comisiei de selectare a partenerului privat, pentru a da o calificare procesuală abuzurilor identificate.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite