Singurul moldovean din atelierele Ferrari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mihai Repeţchi este o excepţie printre miile de moldoveni plecaţi în Italia, mulţi dintre care lucrează la negru. Mecanicul are un job de vis: asamblează maşini sport la celebra companie auto Ferrari.

Povestea lui Mihai Repeţchi (36 de ani) din satul Şuri, Drochia, pare desprinsă dintr-un film. Tatăl său a murit de leucemie, chiar înainte ca el să se nască. Împreună cu sora şi fratele lui mai mari, a fost abandonat apoi de mamă şi a ajuns la orfelinatul din Făleşti. „Nu-i place să-şi amintească de acele vremuri, când toţi purtau haine vechi, rămase de la alţi copii şi păstrau fiecare bomboană ca pe o comoară“, povesteşte soţia bărbatului, Viorica Repeţchi.

După încheierea studiilor medii, Mihai a însuşit la şcoala profesională din Ungheni meseria de mecanic, iar după trei ani de ucenicie a fost trimis cu alţi băieţi la practică în Rusia, la uzina VAZ. „Lucrând acolo, eram curios să învăţ totul, să aflu orice detaliu. Pot spune cu certitudine că la VAZ mi-am întâlnit iubirea de o viaţă – maşinile“, povesteşte emoţionat Mihai Repeţchi.

Când s-a întors din Toliatti, bărbatul şi-a deschis, în 1997, un mic service auto la Ciorescu, unde a muncit până în 2001. „Aduceam maşini de peste hotare, le renovam şi le vindeam, uneori le dezasamblam pentru piese. Am fost după ele în diferite ţări - în Germania, în Polonia. Aşa am ajuns şi în Italia“, spune meseriaşul.

50 de concurenţi pe un loc 

S-a stabilit în oraşul Ferrara şi a lucrat timp de 11 ani la un centru de reparaţii auto. „În 2010, şeful m-a luat la un motor show, unde erau prezentate automobile Lamborghini şi Ferrari. Acolo am făcut cunoştinţă un reprezentant a companiei Ferrari“,  îşi aminteşte bărbatul. A şi uitat de această întâlnire când, peste doi ani, a fost invitat la un concurs de angajare la celebrul producător de maşini exclusiviste.

„M-au chemat la sediul lor de la Maranello. Alături de alţi vreo 150 de candidaţi pentru postul de mecanic, am fost supus unui test de durată. În fiecare zi veneam la uzină şi primeam diferite însărcinări. Spre exemplu, trebuia să asamblez de la A la Z o portieră: să combin piesele, să montez firele electrice care asigură ridicarea şi coborârea geamului. Cu cât înaintam, cu atât sarcinile deveneau mai complicate, iar concurenţii mei se împuţinau. De altfel, nu erau nişte amatori, am cunoscut acolo mecanici cu 30 de ani de experienţă“, susţine moldoveanul.

Pentru a avansa în această cursă, era important ca pretendenţii să prindă din mers indicaţiile şefilor şi să nu pună prea multe întrebări. Asta ar fi însemnat că nu se pricep la ceea ce fac şi că nu merită să lucreze la Ferrari. „Ceea ce apreciau ei cel mai mult erau ideile. Dacă veneam cu nişte lucruri noi, cu propuneri, atunci mai făceam un pas spre locul de muncă râvnit“, precizează meşterul. La sfârşitul aceste competiţii, au fost angajaţi doar trei bărbaţi, printre care şi Mihai, singurul moldovean de la uzina Ferrari.

Supravegheaţi de camere 

De atunci a trecut un an şi jumătate şi a devenit un specialist de preţ în companie. „Sunt unul dintre mecanicii principali din concern şi asamblez manual piesele maşinii. Tot ce se află sub capotă, la motor, la sistemul electric – toate sunt în responsabilitatea mea“, se mândreşte bărbatul. Deocamdată, el are în palmares şase maşini sport de lux, inclusiv un Super Enzo F150, care va apărea pe piaţă în 2014 la preţul de peste un milion de euro.

Mihai lucrează la componentele interioare câte o lună-două, iar maşina completă iese din fabrică după un an de muncă a întregei echipe de specialişti. Procesul de lucru este unul minuţios, iar regulile de securitate stricte. Astfel, angajaţii nu au dreptul să intre în sediu cu telefonul mobil ca să nu fotografieze maşinile incomplete sau să divulge concurenţilor secretele firmei.

image

FOTO: Special pentru „Adevărul“, Mihai a primit permisiunea şefilor de a face o poză în procesul de lucru

În ateliere sunt instalate camere de supraveghere, iar mecanicii lucrează cu mănuşi de protecţie ca să nu lase urme de grăsimi pe piese. „Tot procesul este secret. Odată un muncitor a făcut o poză a maşinii pe care o vopsea. Era o comandă foarte preţioasă, a unui client important. Omul a fost imediat identificat şi concediat“, exemplifică mecanicul.

Cizmarul fără cizme 

Este şi motivul din care Mihai ezită să spună suma pe care o primeşte pentru munca sa, dar dezvăluie că un salariu mediu variază între 1.000 şi 1.500 de euro. Chiar dacă ar pune bani deoparte, nu şi-ar putea cumpăra un Ferrari.

„Cel mai ieftin model costă 175.000 de euro şi e evident că nu mi-l pot permite. În schimb, pot să vă spun e că într-adevăr mă simt la locul potrivit. Acesta e jobul meu de vis, m-aş ocupa toată viaţa de maşini. Păcat că trebuie să o fac departe de casă, dar încerc măcar o dată la trei luni să-mi văd familia care locuieşte la Ciorescu. Mă bucur că fiul mi-a moştenit pasiunea pentru vehicule, însă aş vrea să se dedice acestui lucru acasă“, afirmă Mihai.

Căluţul Ferrari 

Compania italiană a fost fondată în 1929 de Enzo Ferrari. Produce maşini sport şi are o divizie pentru cursele Formula 1 numită Scuderia Ferrari. Simbolul companiei este un cal cabrat negru pe fundal galben. În fiecare an pe piaţă apar circa 7.000 de maşini Ferrari.

image

FOTO: Mihai (dreapta) la muzeul Ferrari din Moranello

Colecţionar de maşini şi motoare retro

Pe lângă jobul său de la Ferrari, Mihai Repeţchi are şi o colecţie de automobile şi motociclete vechi acasă, la Ciorescu. De şapte ani, de pe vremea când restaura maşini la centrul auto de la Ferrara, bărbatul a îndrăgit anticariatul. Are acasă nouă vehicule, dintre care două maşini de model Pobeda şi şapte motociclete. „E pasiunea mea. Îmi place să le caut piesele rare, să le dau o viaţă nouă. Istoria unei ţări poate fi reconstituită inclusiv prin maşini“, spune mecanicul, iar soţia sa Viorica glumeşte: „În toată ograda avem numai vechiturile lui Mihai“.

image
Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite