Analiză: Piaţa UE este principala destinaţie pentru produsele din Moldova

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa europeană este principala destinaţie pentru produsele din Republica Moldova. În perioada 2006-2014, ponderea UE în exportul de mărfuri a variat în jurul cotei de 50%, iar după crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător cu UE, cota exportului pe piaţa UE s-a majorat de la 61,9% în 2015 la 68,8% în 2018.

Economistul Centrului Analitic Independent „Expert-Grup”, Alexandru Fală, menţionează într-o analiză privind rolul UE în stimularea exporturilor moldoveneşti că, între 2000 şi 2018, valoarea exporturilor a crescut de la 165,3 milioane de dolari la 1,86 miliarde de dolari.

Cât priveşte exporturile către CSI, după embargoul din 2006, livrările pe această piaţă s-au relansat şi în 2012 au depăşit 928 de milioane de dolari. Însă, din 2013, după interdicţiile aplicate la exportul de vinuri, apoi în 2014 – introducerea tarifelor vamale şi interzicerea exportului fructelor şi produselor din carne, se înregistrează o reducere continuă a exportului spre această regiune. În 2018 din totalul exportului de bunuri, livrările spre CSI au reprezentat 15,4%, iar cota altor ţări a fost de 15,8%.

Alexandru Fală reiterează importanţa strategică a implementării plenare a prevederilor Acordului de Asociere cu UE în vederea valorificării oportunităţilor Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător cu UE.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite