Mafia taximetriştilor: preţuri duble la piraţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Taximetriştii stabilesc zilnic tarifele, în funcţie de client, zonă, chiar şi oră.
Taximetriştii stabilesc zilnic tarifele, în funcţie de client, zonă, chiar şi oră.

EXPERIMENT Reporterii „Adevărul Moldova" au făcut câteva curse cu maşinile de transport din oraş şi au aflat ultimele tarife practicate la negruCei care cad în cursa taximetriştilor care taxează „la mica înţelegere" pot plăti şi de două ori mai mult decât suma pe aparat.

Evazionişti fiscali cu acte în regulă, aşa pot fi numiţi şoferii care practică taximetria în Capitală. Conform legii, aceştia ar trebui să le dea clienţilor, la finalul cursei, un bon fiscal. Cu toate astea, aparatele de taxat din cele mai multe maşini de taxi sunt folosite de conducătorii auto ca simple bibelouri.
Experimentul jurnalistic a demonstrat că atracţia principală a şoferilor care practică transportul de persoane este Aeroportul Internaţional Chișinău. Situată la periferia Capitalei, aerogara le aduce cei mai mulţi bani taximetriştilor. În fiecare dimineaţă, aceştia îşi aliniază maşinile chiar în faţa uşii prin care pasagerii ies din aeroport. De aici începe bătălia pentru clienţi „Vă ajut să duceți bagajul?", ne agaţă din cuvinte un şofer. „Convinşi" de vorbele lui, cădem în capcană. Teoretic, costul preţului pe kilometru este unic, stabilit de către firmele de transport care au câştigat licitaţia pentru a-şi ţine maşinile de taxi la aeroport. Practic, şoferii uită de aparatele de taxat şi merg la „mica înţelegere" cu clienţii.


Oferta iniţială: preţ dublu

Asta am aflat cu câteva secunde înainte să urcăm în maşină. Şoferul ne-a explicat repede că „ne înţelegem" şi că, pentru o cursă între aeroport şi cartierul Buiucani, circa 25 kilometri, trebuie să scoatem din buzunar 150 de lei. Reducerea fulger vine imediat ce refuzăm oferta. „Da cu cât vreţi dumneavoastră? 100 e bine?", ne întreabă şoferul. Ne luăm bagajele şi mergem spre o altă maşină, cu atât mai mult cu cât de la dispecerat aflasem anterior că preţul real ar fi 85 de lei. La câţiva metri găsim un alt ofertant, angajat al unei companii care nu are însă contract cu aeroportul. Preţul scade brusc aproape la jumătate, 60 de lei cursa.


„La noi legile-s ca-n Africa"
Ajungem în oraş mulţumiţi că am scăpat uşor de mafia taximetriştilor din aeroport şi ne continuăm experimental pe străzile din Capitală. Sunăm la o firmă de taxi şi comandăm o maşină care să ne ducă din sectorul Buiucani în Centru.
Aşa facem cunoştinţă cu un şofer a cărui maşină arată mai mult a una pirat. Fără tarif afişat la vedere, fără caseta luminoasă personalizată cu datele companiei, maşina gri, puţin ruginită, pe alocuri cârpită cu vopsea albă, ne asteaptă chiar în faţa scării. De la şoferul care ne-a dus până în centrul Capitalei, aflăm că aparatele de taxat sunt un lux în Moldova. La solicitatrea unui bon de plată, primim un răspuns întortocheat. „Îmi pare rău, nu pot să vă dau bon. Trebuia să specificaţi că vreţi o maşină cu aparat de taxat. Eu am licenţă pe maşină şi nu pot da bonuri", ne spune şoferul, vizibil deranjat de întrebare.

Nedumeriţi, insistăm să ne explice lipsa aparatului de taxat într-o maşină cu licenţă. „Legal nu am dreptul să lucrez fără aparatul de taxat. Eu lucrez pe propria răspundere. Ştiţi, la noi legile sunt ca-n Africa: fiecare se descurcă cum poate", spune taximetristul. Sunt de acord că este o lege, trăim în Chişinău, dumneavoastră ştiţi care e situaţia. Şoferii le folosesc, dar uneori uită, exlplică reprezentantul unei companii de taxi.


Legea dă sancşiuni drastice doar pe hârtie
Oamenii legii au făcut pentru cititorii „Adevărul Moldova" o listă cu ce ar trebui să urmărească clienţii pentru a nu fi ţepuiţi de taximetrişti. „În cazul în care aparatele de taxat nu sunt în maşină sau nu sunt pornite, clienţii trebuie să depună o plangere la Inspectoratul Fiscal, la Dreptul Consumatorului pentru a sesiza oficial ce li s-a întâmplat", spune Veaceslav Ţernă, directorul Direcţiei Generale de Transport Public şi Căi de Comunicaţie. „Oamenii trebuie să se adreseze la Inspectoratul Fiscal. Pot depune o cerere sau ne pot trimite un email cu numărul maşinii" susţine Gheorghe Cojocari, Şef adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.


Amenda prevăzută pentru taximetriştii care nu utilizează aparatele de taxat este de 6 mii de lei, iar cei care nu au învăţat lecţia Inspectoratului Fiscal vor plăti triplu. Autorităţile trang un semnal de alarmă spunând că cea mai bună metodă de combatere a acestui fenomen este solicitarea bonului de plată de către chişinăueni. „ Noi efectuăm controale în funcţie de planul de lucru, dar amenda nu-i disciplinează pe şoferi. Cel mai bine ar fi dacă fiecare cetăţean ar cere un bon la finalul cursei. Numai aşa oamenii ar putea şti unde pleacă banii lor ", explică Ludmila Botnari, Şefa Inspectoratului Fiscal.


Regulamentul taximetriştilor
Conform unei hotărâri de Guvern cu privire la Regulamentul transporturilor auto de călători şi bagaje, aparatul de taxat este unul dintre elementele de nelipsit din maşina unui taximetrist. Şoferul trebuie să aibă în dotarea maşinii un aparat de taxat cu bon fiscal. Pe aparat trebuie să fie afişate durata cursei, distanţa parcursă, tariful pe kilometru şi suma pe care clientul o are de plătit.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite