Politică

articolul anterior articolul urmator

Bătălia pentru orientarea strategică a Republicii Moldova

37
24 Jun 2021 08:50:11
Iulian Chifu
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Vizita în Europa a preşedintelui american Joe Biden a creat premizele unei abordări unitare a Rusiei, Chinei şi autocraţiilor, în general.

Cu diferenţe de nuanţă, cu abordări definitorii pentru interesele naţionale, dar cu un summum de abordări comune ale democraţiilor globale, abordări situate pe linia multilateralismului real, al cooperării euro-atlantice şi al conjugării opţiunilor democraţiilor, cu observaţia clară a jocului pe roluri şi a unei convergenţe de abordări euro-atlantice. Unele dintre elementele de detaliu ale viitoarei abordări comune nu au fost definitivate, grupuri de lucru au fost înfiinţate în cadrul summitului UE-SUA, însă liniile mari s-au decantat şi sunt clare.

Dacă pe relaţia transatlantică, lucrurile se concretizează fără drept de apel, acest tip de unitate are repercusiuni şi efecte pe tot întinsul globului. Şi unde ar putea fi incidenţa acestor decizii comune mai importantă decât în spaţiul Estului european, în noile state independente – li se tot spune „noi”, deşi împlinesc 30 de ani de independenţă şi ele în august – fostele state unionale situate între graniţa de Est a UE şi NATO şi Federaţia Rusă. Toate marcate de conflicte îngheţate sau prelungite orchestrate de Rusia, toate cu impact major al politicilor ruse de „apărare a ruşilor, rusofonilor şi compatrioţilor”, orice ar însemna aceste concepte relativizate chiar de Moscova, fără relevanţă internaţională.

Dacă în privinţa Rusiei, există un anumit nivel de înţelegere a situaţiei, raportarea la regulile democratice şi ale statului de drept nu mai sunt discutabile. E de ajuns să vedem impactul lipsei unor reforme într-un stat ca Ucraina, chiar cuprins de război şi aflat după anexarea ilegală a Crimeii. Ideea de reformă şi reproşurile pentru stagnarea combaterii corupţiei şi a edificării statului de drept au fost pe buzele lui Anthony Blinken şi atunci când a venit să asigure Kievul de sprijin iar trupele ruse erau masate la frontierele estice, în Marea Azov, strâmtoarea Kerci şi Marea Neagră sau peninsula ocupată Crimeea. La fel de dură a fost reacţia şi în privinţa multiplelor modificări şi relativizări ale regulilor democratice la Tbilisi, inclusiv după angajarea preşedintelui Consiliului European, Charles Michel, şi realizarea unui acord între putere şi opoziţie, sau măcar o parte a opoziţiei. Referinţa la reforme nefăcute sau incomplete a rămas pe masă.

La Chişinău, speranţa schimbării şi a cuceririi depline a puterii pro-europene pare îndreptăţită. O arată toate cele mai recente sondaje de opinie. Cu riscul de a lăsa în afara Parlamentului orice altă formaţiune unionistă, pro-românească, pro-europeană de orice fel, PAS, partidul pro-prezidenţial va îngloba şi opţiunile care lipsesc astăzi din spectrul politic, în viitorul Parlament, tocmai pentru că, prin polarizare, a preluat în noua majoritate solidă toate aceste voturi. Construcţia unor partide mai concentrate pe fiecare dintre aceste direcţii va fi, poate, o problemă a viitorului. Însă raportarea la orientarea strategică, nu!

Problema orientării strategice pro-occidentale trebuie tranşată de la început. Şi a alegerii democraţie versus autoritarism. Şi a opţiunii pentru stat de drept şi combaterea corupţiei. Cu riscul unor alegeri costisitoare, ele trebuie făcute de la început. În acest context, abordarea UE şi SUA în raport cu Rusia este inevitabilă, ca piatră de temelie a definirii relaţiilor viitoare. Cu particularităţile spaţiul în care fiinţează Republica Moldova, cu nuanţele de rigoare în raport cu populaţia rusă şi nostalgic sovietică sau a celei separatiste din regiunea nistreană, opţiunea trebuie făcută clar, explicit şi fără echivoc.

Dar dacă despre opţiunea strategică şi alegerea în privinţa Rusiei sunt discuţii făcute de ceva vreme, nu acelaşi tip de dezbatere a existat în privinţa Chinei. Republica Moldova are o abordare mai degrabă favorabilă în raport cu China. Postura partidelor comuniste care au condus la Chişinău, odinioară, şi la Beijing, chiar şi astăzi, au făcut ca să existe elemente de cooperare, deschidere şi împrumuturi, anumite desfaceri de produse şi piaţă pentru chinezisme, ba chiar şi înclinaţia oamenilor pentru produse mai ieftine, pe care să şi le permită, au conturat această complexitate. Cât despre Tiraspol, ultima oară când am fost, acesta era un adevărat ChinaTown, cu produse aduse prin contrabandă, în cea mai mare parte, prin Odessa şi Ilishiovsk şi vândute în regiunea separatistă, dar transportate şi mai departe, în Republica Moldova, fără taxe, sau unele ajungând chiar şi în România.

Noile poziţionări în privinţa Chinei reclamă o revizuire completă a situaţiei schimburilor şi a împrumuturilor făcute pe filieră chineză. Vladimir Voronin împrumutase, la un moment dat, vreun miliard de dolari de la China, cu tam tam. Sper că sunt bine identificaţi aceşti bani în datoria publică şi că sunt evaluate consecinţele acestora sau a altor împrumuturi ulterioare. Sigur, Republica Moldova nu este un spaţiu prea important, dar precedentele Sri Lanka şi Muntenegru trebuiau să fie învăţătură de minte şi până la constituirea unei abordări comune a Chinei, de pe poziţii democratice occidentale.

Perspectiva însă va fi mult mai dură şi mai directă, reclamând poziţionări şi alinieri şi pe această dimensiune, şi în privinţa respectării drepturilor de autor ale produselor distribuite şi pe alte dimensiuni ale comerţului cu China. Cam ca în cazul impozitării companiilor multinaţionalelor la nivel global, în spaţiile unde fac profiturile şi vânzările – potrivit ultimei rezoluţii a G7 – şi în privinţa companiilor şi produselor chineze, abordările şi alegerile care trebuie făcute se apropie cu paşi mari. Iar Republica Moldova trebuie să se pregătească din timp şi pe această direcţie, în perspectiva noilor reglementări democratice care vor avea relevanţă globală.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

37 Comentarii

octavian calin
24.06.2021, 10:51:01

Cu Rep mold ,pierdere de timp,o palma de pamant care e populata cu multi escroci ,hoti ,oportunisti ,care inclina balanta optiunii spre cel care da bani mai multi ..dar cu obedienta totala fata de Rusia ...cel mai bine e sa fie lasati in plata domnului sa se discurce cum poate ..oricum Rusia nu a plecat si nu va pleca niciodata din aceasta republica de rahat ..

-7 (11 voturi)
gigione delaDJ
24.06.2021, 12:16:17

Aşa e dom Călin, eu o spun demult. Nişte oportunişti, hoţi, protituate, antiromâni în majoritate, rusofili şi în majoritate rusofoni, droguri, bandiţi, toate bunătăţile s acolo. România să şi vadă de pantalonii ei rupţi în tur şi să i lase pe escrocii ăştia în voia sorţii.

-7 (11 voturi)
Ludwig
24.06.2021, 13:01:45

Noi, fascistii, suntem adanc indatorati tuturor moldovenilor care nu ne sufera, care nu vor unirea cu noi si totusi isi inghit scarba, ca sa ne accepte banii si ajutoarele noastre.

+2 (12 voturi)
Lucifer
24.06.2021, 14:24:34

Bătălia este în curs. După surprinzătoarea victorie a Maiei Sandu, acum toată lumea luptă din greu pentru o victorie a pro-europenilo/ pro-românilor în alegerile parlamentare anticipate. Se pare că Rusia s-a săturat de Moldova şi o lasă în plata Domnului, mai mult de voie decât de nevoie. Va rămâne nerezolvată doar problema Transnistriei, dar dacă Germania va vrea, se rezolvă şi asta. Aşa că mai bine ne-am pregăti să pregătim Moldovei o ofertă de nerefuzat....în vederea Unirii....

-4 (8 voturi)
moftronix4
24.06.2021, 14:27:01

Bruma de bunastare din Est vine din Asia. Populatia din Est cumpara masuv produse ieftine din Asia... Privatii s au orientat spre Asia. Ca Asia ii face milionari...Privatii au organizat adevarate baze de productie cu componente din China care produc toate electrocasnicele necesare populatiei. Aceste baze sunt prin Turcia, Rusia, Ucraina si chiar a Romania.

-3 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (37)

Modifică Setările