CEC nu a autorizat efectuarea unui sondaj la telefon în ziua alegerilor din 1 noiembrie
0Comisia Electorală Centrală precizează că sondajul de opinie care se intenţionează a fi realizat pe 1 noiembrie, nu se încadrează în mecanismele desfăşurării unui exit-poll, deoarece în momentul apelului telefonic nu există certitudinea dacă alegătorul a participat la alegeri, transmite IPN.
Instituţia mai precizează că nu a autorizat efectuarea unui asemenea exerciţiu şi atenţionează instituţiile mass-media care intenţionează să prezinte informaţii cu privire la sondajul desfăşurat.
Comisia îşi rezervă dreptul de a sesiza Centrul pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, Consiliul Audiovizualului şi organele de drept pentru a documenta şi investiga cazul.
Potrivit CEC, scopul unui sondaj de opinie realizat în perioada electorală constă în aflarea datelor despre susţinerea de către alegători a unuia sau altui candidat. Restricţia stipulată în Codul Electoral de a nu publica aceste informaţii cu cinci zile până în ziua alegerilor este tocmai pentru a nu influenţa opinia alegătorilor. Conform Codului Electoral votul este unul secret, iar autorităţilor publice, precum şi altor subiecţi implicaţi în procesele electorale le revine obligaţia de a asigura caracterul confidenţial al votului.
„Astfel, pornind de la premisa faptului că secretul votării este o garanţie a unei exprimări libere a alegătorului în baza căreia se deleagă şi se formează puterea în stat, iar numerele de telefon (cel puţin o parte) sunt personalizate, – prin metoda în cauză se formează riscul compromiterii caracterului secret al votului, – adică alocarea opţiunii expuse de alegător cu numărul de telefon fiind identificabilă personalitatea acestuia, fapt care este unul contrar principiului arătat supra”, precizează CEC într-un comunicat de presă.
Potrivit CEC, chestionarea alegătorilor la ieşirea din secţia de votare (exit-poll clasic) nu poate fi echivalată cu efectuarea acestuia prin intermediul telefonului, or la chestionarea votanţilor nu se utilizează metode ce ar putea identifica alegătorul.