Cine a furat miliardul de la Chişinău? Şi ce urmează în Republica Moldova?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vlad Filat, reţinut pentru 72 de ore
Vlad Filat, reţinut pentru 72 de ore

Fostul premier de la Chişinău Vlad Filat a fost reţinut 72 de ore de procurori după ce Parlamentul Republicii Moldova i-a ridicat imunitatea. Filat este acuzat de procurori că a facilitat şi beneficiat de ascensiunea omului de afaceri Ilan Shor, cel care a condus Banca de Economii de la Chişinău în perioada în care aceasta a fost devalizată – mult mediatizatul caz al miliardului furat.

Procurorii susţin că au un autodenunţ al lui Shor şi că acesta îl învinovăţeşte pe fostul premier Vlad Filat, care ar fi primit 250 de milioane de dolari pentru protecţia acordată. Mecanismul ar fi fost unul simplu: Filat l-a propulsat pe Shor la conducerea Băncii de Economii, i-a înlesnit o mulţime de afaceri profitabile, iar Shor a acordat o mulţime de credite preferenţiale fără acoperire. Banii au dispărut printr-o reţea încurcată de transferuri, iar gaura băncii a fost acoperită cu bani de la buget: aproape 15% din bugetul Republicii Moldova, ceea ce a aruncat în aer stabilitatea economică a ţării.

Filat s-a apărat în Parlament spunând că este o jertfă, iar responsabil de toate acestea ar fi omul de afaceri intrat în politică Vlad Plahotniuc, poreclit „păpuşarul”, cel care ar manevra sistemul de justiţie din Republica Moldova. În acelaşi timp Filat a anunţat că se retrage de la conducerea Partidului Liberal  Democrat (PLDM) şi lasă conducerea în mâinile actualului premier Valeriu Streleţ. Nu în ultimul rând, Filat a dat de înţeles că se va ajunge la alegeri anticipate.

Toate acestea ridică o serie de întrebări: va rezista Alianţa pentru Integrare Europeană de la Chişinău (AIE-3)? Dacă punerea sub acuzare a lui Filat va duce la spargerea AIE-3 se va ajunge cu certitudine la organizarea de alegeri anticipate. Doar că nu în următoarele 6 luni: s-a intrat în ultimele luni ale mandatului preşedintelui Nicolae Timofti, perioadă în care nu poate fi dizolvat Parlamentul – conform Constituţiei. Soluţia pare să fie o tragere de timp până la alegerea noului preşedinte în martie 2016.

A doua întrebare: va rezista actualul guvern Valeriu Streleţ? De voie – de nevoie va rezista la conducerea ţării. Presupunând că într-o formă sau alta (demisie, moţiune) Streleţ pleacă de la conducerea guvernului ne întoarcem la o perioadă de trei luni de interimat şi posibil un guvern de avarie până în martie 2016. Cert este că Republica Moldova va avea un guvern nominal, lipsit de majoritate parlamentară, lipsit de orice posibilitate să întreprindă vreo reformă.

A treia întrebare: va rezista parcursul european al Republicii Moldova? Depinde de capacitatea lui Valeriu Streleţ de a controla PLDM lăsat moştenire de Vlad Filat. Streleţ ar putea să-şi dea seama că este şansa lui de a intra în istorie şi ar putea încerca să se impună ca lider. Dacă va reuşi va păstra AIE-3 şi va face tot posibilul să menţină Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană. Însă chiar va avea nevoie de sprijin de la Bruxelles.

Rămân greu de apreciat variabilele reprezentate de Renato Usatîi şi Igor Dodon. Cei doi nu sunt prieteni, doar acţionează împreună din mai multe motive. Usatîi este un demagog desăvârşit, ştie să speculeze orice fel de eveniment pentru a ieşi în faţă. Dodon vrea să doboare guvernarea pro-europeană  şi să anuleze Acordul de Asociere cu UE. Usatîi şi Dodon au o tabără de proteste permanente instalată în centrul Chişinăului şi au dovedit că pot tulbura oraşul. Nu în ultimul rând rămâne de văzut ce va întreprinde Platforma Demnitate şi Adevăr. Toate ipotezele de mai sus rămân în sfera constituţionalităţii , însă orice fel de scânteie poate schimba condiţiile politice din Chişinău într-o direcţie nedorită.

Combaterea corupţiei la nivel înalt în Republica Moldova începe cu o lovitură spectaculoasă. Rezolvarea cazului ”miliardului dispărut” s-a aflat în topul solicitărilor venite de la partenerii occidentali ai Chişinăului, speriaţi de amplitudinea jafului din sistemul bancar. Miza acestui moment este ca nu cumva combaterea corupţiei la Chişinău să se transforme într-o reglare de conturi între clanuri politice – una dintre cele mai exprimate temeri în acest moment.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite