Politică

articolul anterior articolul urmator

Deputat PSRM: Între anii 2010-2019, CFM a fost deposedată de active prin diferite metode

0
24 Feb 2021 11:35:04
Autor: Iurii Botnarenco
FOTO IPN
FOTO IPN

De-a lungul anilor 2010-2019, întreprinderea de stat „Calea Ferată a Moldovei” a fost deposedată de active, prin diferite metode. Este vorba despre achiziţionarea pieselor şi a motorinei la preţuri exagerate, despre furtul de motorină şi deposedări de terenuri şi chiar şi de bucăţi de peroane, transmite IPN.

Acestea sunt câteva dintre concluziile preliminare ale comisiei parlamentare create pentru a analiza situaţia economico-financiară la CFM şi rezultatul activităţii ramurii de transport feroviar pentru perioada 2010-2020.

Într-o conferinţă de presă, deputatul Partidul Socialiştilor Oleg Lipskii, care este preşedintele Comisiei, a declarat că, la 20 de zile de la crearea comisiei, au fost recepţionate răspunsuri de la mai multe instituţii de stat. Din răspunsul de la Centrul Naţional Anticorupţie reiese că, timp de zece ani, au fost deschise mai multe dosare penale, însă nimeni nu a fost tras la răspundere. Răspunsurile şi audierile reprezentanţilor Serviciului de Informaţii şi Securitate arată că atât ministerul de resort, Guvernul, cât şi Agenţia Proprietăţii Publice au fost informaţi în toţi acest ani despre situaţia reală de la întreprindere.

Oleg Lipskii a mai spus că modernizările garniturilor, la o uzină din România, a avut loc în lipsa unui studiu de fezabilitate şi nimeni nu cunoaşte cât au costat aceste lucrări în realitate. Din cele cinci garnituri modernizate, doar două sunt funcţionale, iar trei staţionează cu defecte.

Potrivit parlamentarului, cel mai grav este faptul că, între anii 2015-2019, au fost puse în aplicare scheme prin care de la CFM s-au estorcat sume enorme de bani. În consecinţă, a fost pierdut un volum mare de tranzit de mărfuri prin Moldova. Clienţii au migrat spre sectorul transportului naval. Deputatul a mai spus că ultima lovitură pentru întreprindere a fost pandemia COVID-19, în urma căreia volumul de lucru al CFM a scăzut cu 33% în 2020, comparativ cu 2019. Potrivit lui, mai multe detalii despre concluziile comisiei se vor regăsi în raportul care va fi prezentat Parlamentului.

Într-o postare pe Facebook, deputatul Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr Alexandru Slusari a declarată că, după audierea în comisie a reprezentanţilor SIS, s-a convins că singura soluţie de salvare a întreprinderii ar fi ca Guvernul să declare urgent Calea Ferată drept obiect strategic cu subordonare directă executivului, fără participarea Agenţia Proprietăţii Publice. „Urmează să fie elaborat imediat un plan anticriză privind asanarea întreprinderii. În caz contrar, Calea Ferată riscă să fie falimentată în câteva luni”, mai spune Slusari.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările