Haosul legislativ din Republica Moldova: Totul pentru Dodon, libertatea şi ambiţiile sale

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Igor Dodon

Republica Moldova a trecut prin două şedinţe de coşmar ale Parlamentului prin care, la 3 şi 16 decembrie 2020, ultima un vot de tâlhari derulat noaptea ca hoţii, atunci când majoritatea parlamentară improvizată ad hoc, culeasă la bucată cu avantaje oneroase pe bani de la buget, a votat trei categorii de legi:

legi pentru cumpărarea imunităţii lui Dodon de la Rusia, legi populiste, de subminare a economiei şi finanţelor naţionale, fără acoperire, pentru a cumpăra tăcerea cetăţenilor cu false promisiuni imposibil de onorat şi legi financiar-bugetare de cumpărare a voturilor majorităţii în cauză.

Anularea în tot a legislaţiei adoptate fără respectarea legii, procedurilor şi regulamentelor, cu clare elemente de neconstituţionalitate

Toate aceste blăstămăţii - patronate de Dodon şi executate de Partidul Socialiştilor din Republica Moldova, alături de Partidul Şor şi gruparea de fugari numită Pentru Moldova - s-au întâmplat fără respectarea regulamentului, cu aparenţa de drept sau mimarea condiţiilor de transparenţă şi consultare publică, fără dezbatere în Parlament şi cu numeroase prevederi neconstituţionale. Numai că toate aceste ilegalităţi flagrante trebuie atacate in corpore, principial, nu prin atacuri răzleţe, distincte, pe legi care interesează unul sau altul dintre partide. Abordarea principială presupune ca toate legile în discuţie să fie atacate pentru netemeinicie, încălcarea regulamentului, a procedurilor şi pentru că sunt neconstituţionale.

Legitimitatea acestor atacuri vine de la expunerea publică a caracterului ilicit şi ilegal al legilor, votate fără dezbatere, la foc automat, atât în prima cât şi a doua lectură, indiferent dacă e vorba de legi adoptate în 3 decembrie sau în 16 decembrie în formă finală. Fiecare vot este sancţionabil fie în contencios administrativ, fie la Curtea Constituţională.

Există trei categorii de legi în discuţie. Cea mai importantă – şi prima categorie de legi adoptate – este cea de cumpărare a majorităţii la bucată, prin avantaje directe alocate fiecărui deputat vizat. Aici legea Bugetului de Stat şi Legea politicii fiscale şi vamale sunt însoţite de abrogarea legii miliardului, de modificarea legii controlului tutunului şi de modificarea legii ANI. Toate aceste legi sunt cu destinaţie unică, ţintită, la nivelul parlamentarilor infractori şi corupţi fie vizaţi de legile în cauză, fie care profită financiar din noile modificări. Aici nu este respectată de plano legea şi principiul de legiferare în interesul cetăţenilor, nicidecum în interesul personal al unor parlamentari.

Salvarea lui Dodon de la condamnare penală: o iluzie

În fiecare asemenea caz, motivaţia neconformă a legii, încălcarea procedurilor, a consultării, a dezbaterii şi probleme majore în principiile constituţionale trimit toate legile în derizoriu. Aşa ar trebui să fie şi abordate, chiar dacă cel mai aproape de o evaluare integrată a fraudelor şi ilegalităţilor majorităţii rămân reprezentanţii societăţii civile din cadrul Platformei Naţionale a Societăţii Civile, dar care nu sesizează şi nu reclamă nici ea nevoia principială de anulare în tot a celor votate la 3 şi 16 decembrie. Aşa trebuie formulat atacul concomitent la Curtea Constituţională şi în instanţa competentă de contencios administrativ, care judecă pe baza regulamentelor şi identifică aparenţa de drept, ilegalitatea şi nerespectarea procedurilor concomitent cu neconstituţionalitatea.

Astfel, cea de a doua categorie de legi adoptate nu are nimic de a face cu nevoile societăţii, supusă efectelor pandemiei de coronavirus – neatinsă de preocupările majorităţii lui Dodon – şi de criza economică explozivă în curs. Aici se înscriu legea privind consacrarea limbii ruse ca limbă de comunicare inter-etnică, pe linia sovietică, pe principiile statului sovietic, a poporului sovietic uniformizat, cu limba unică de comunicare limba rusă şi subminarea limbii de stat a statului independent Republica Moldova.

Tot aici se află şi legea SIS, mutat în subordinea Parlamentului ca şi cum Dodon a venit şi pleacă cu el în buzunar, pentru a asigura subordonarea organismului cel mai important de culegere de informaţii organismelor similare patronate de la Moscova, inclusiv prin menţinerea în comisiile de control, la conducerea sa şi în zona de influenţă începând cu Igor Dodon şi Zenaida Greceanâi, a unor persoane ofiţeri şi agenţi de influenţă sau personal acoperit cu curatori în serviciile de informaţii de la Moscova. Despre vânzarea de informaţii din interiorul serviciului către terţi – zone de afaceri ruse, infracţionalitate organizată rusă şi zonă politică rusă, nici nu merită să mai amintim.

În aceeaşi categorie se află Legea anti-propagandă, singura lege modernă de apărare a spaţiului public informaţional al Republicii Moldova în faţa agresiunii constante a Federaţiei Ruse, de pe poziţii neo-imperiale. Anularea sau modificarea unor prevederi oferă din nou spaţiul public al Republicii Moldova pradă ingerinţelor şi războiului informaţional rus. Pe această dimensiune joacă un rol relevant şi eliminarea probelor şi elementelor din dosarele spălătoriei de bani ruse a lui Platon, eliberarea acestuia şi apropiata lui spălare publică de responsabilităţi, ca şi legea furtului miliardului.

Nu în ultimul rând, pe lista ofrandelor cu care Dodon speră să zboare la Moscova, aşteptând chiar sprijin pentru postul de premier, se află legea ANI – care vizează în mod substanţial parlamentari pro-ruşi corupţi şi incompatibili – dar mai ales legile vizând autonomia găgăuză. Chiar dacă legea explicită de introducere a dreptului de veto pentru autonomia etnică găgăuză, reprezentând sub 3% din populaţie, a fost respinsă, totuşi celelalte legi dau satisfacţie separatismului şi rupturii statale, enclavizării şi refuzului integrării în spaţiul politic, cultural şi social al Republicii Moldova, şi nici legea federalizării nu a fost aruncată la coş, ci e pregătită să revină, nefiind respinsă de parlament în tot.

Cumpărarea publicului: legea pensiilor, legea bugetului, finanţele publice şi legea vamală

Conştient de faptul că proprii alegători sunt pensionari şi viitori pensionari, Igor Dodon, PSRM, Şor şi Pentru Moldova au votat o lege populistă şi fără acoperire financiară, Legea reducerii vârstei de pensionare, fără a respecta legea finanţelor publice. Aceasta e legea cea mai insidioasă, pentru că ea lasă o bombă în braţele Maiei Sandu şi viitorului guvern ce va rezulta după alegeri. Potrivit legii, fondul de pensii explodează, statul intră în faliment imediat şi întreaga sumă de relaţii cu partenerii de dezvoltare, FMI, Banca Mondială, Uniunea Europeană e pusă în pericol.

Viitorul Guvern şi noul parlament ce va veni rămân în braţe cu o mare nebunie, ce se adaugă legii bugetului de stat care este o enormitate, ca şi legii finanţelor şi a vămilor, modificate fără nici un temei şi fără relevanţă. Cu Legea miliardului în plus, orice şansă de a se împrumuta pe piaţă, de a compensa deficitul financiar şi de a finanţa datoria publică este imposibilă. Pentru orice majoritate, pentru orice guvern. Deja e o problemă pentru că nimeni nu-l mai împrumută pe Dodon şi guvernul său de consilieri fără nume. Acum Dodon a ales să pârjolească fântânile şi să dea foc la tot înainte de a pleca, asigurându-se că nimeni nu va mai putea vreodată împrumuta bani de pe piaţă.

La lista legilor populiste şi a celor care distrug finanţele publice naţionale mai putem adăuga Legea miliardului în partea ce priveşte anularea datoriei Guvernului către Banca Naţională a Moldovei. Pe această dimensiune sunt mult mai multe legi complicate şi de subminare a independenţei BNM deja pregătite. Dar ele sunt de acum secundare, răul fiind deja făcut iar bonitatea Republicii Moldova fiind aruncată în aer.

Republica Moldova se îndreaptă, invariabil, către faliment. Dar lui Dodon nu-i pasă, nici acoiţilor săi pro-ruşi din PSRM, Şor şi Pentru Moldova: anularea naturală a acestor legi populiste şi ilegale, fără surse de finanţare va fi folosită în campania electorală care vine pentru a arăta că doar aceste forţe politice luptă pentru populaţie. Cum şi spaţiul public a fost preluat, corifeii ruşi ai războiului informaţional din Republica Moldova se aşteaptă să câştige alegerile pe baza minciunilor şi a propagandei deşănţate şi ilegale.

Dar cetăţenii Republicii Moldova sunt mult mai inteligenţi decât gaşca de votanţi din Parlament ai lui Dodon. Ei vor respinge şi aberaţiile populiste, ilegale şi complet fantasmagorice ale lui Dodon, aşa cum au arătat-o deja la votul pentru preşedintele Republicii Moldova, când au ales-o pe Maia Sandu pentru că e un jucător politic onest. Tot astfel nici Dodon nu va scăpa, nici aceia care au crezut că-şi votează legi ilegale pentru interes personal. Cu toţii vor ajunge în faţa procurorilor. Şi Dodon, chiar de a doua zi după pierderea mandatului. Nu întâmplător vrea să dea bir cu fugiţii, împreună cu familia, la stăpânii săi de la Moscova.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite