COVID-19 în R. Moldova. Ce soluţii au cei care şi-au programat sejurul până pe 17 martie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pandemia de COVID-19 şi, ca rezultat, declararea stării de urgenţă în Republica Moldova au determinat mulţi moldoveni să renunţe la călătoriile şi vacanţele programate. Operatorii turistici s-au pomenit în situaţia în care trebuie să returneze banii clienţilor.

Or, banii încasaţi de către organizator au fost deja transferaţi la prestatorii de servicii din străinătate. În aceste condiţii, operatorii turistici roagă consumatorii să fie înţelegători şi să reprogrameze sejurul.

Contactată de IPN, Anna Colţa, preşedinta Asociaţiei Naţionale a Agenţilor Economici de Turism din Moldova, a precizat că vânzările produsului turistic pentru perioada estivală mai-octombrie 2020, direct sau prin intermediari, au început cu luna octombrie 2019 şi acest proces a durat până pe 17 martie. În paralel în această perioadă, organizatorii au semnat contracte de colaborare cu prestatorii de servicii turistice, cum ar fi turoperatorii din străinătate, companiile aeriene, structuri de cazare, transportatori etc. În urma semnării acestor contracte, au fost achitate avansuri, depozite.

La rândul lor, prestatorii de servicii turistice au investit aceşti bani pentru închirierea odăilor în structuri de cazare, în infrastructură, în înnoirea sau reparaţia unităţilor de transport, salarii. Totodată, venitul din vânzările organizatorului a fost direcţionat către cheltuieli curente cum ar fi: arenda spaţiului, salarii, servicii comunale, servicii bancare.

Anna Colţa a menţionat că este nevoie de timp ca să se pornească şi să se restabilească industria la nivel global, pentru a putea face anumite acţiuni. Acum totul este paralizat şi nici nu cunoaştem când acest circuit va fi restartat. „Am venit cu o petiţie în adresa conducerii Republicii Moldova şi, pe această cale, dorim să le mulţumim că ne-au auzit şi că problemele cu care se confruntă sectorul vor fi minimizate”, a notat preşedinta Asociaţiei.

„Rugăm insistent consumatorii să fie înţelegători şi să reprogramaeze gratuit sejurul, pe o dată mai târzie, cu păstrarea serviciilor incluse în pachetului de servicii de călătorie – destinaţie, hotel, tip transport – sau pentru toamna anului 2020, sau pe unele destinaţii se acceptă rebronarea pentru iarna- primăvara anului 2021”, mai spune Anna Colţa.

În cazul în care nu este posibilă reprogramarea, de exemplu, consumatorul nu cunoaşte data concediului, suma achitată de consumator va fi îngheţată şi folosită de către consumator la achiziţionarea altui pachet de servicii de călătorie pe aceeaşi destinaţie, cu păstrarea serviciilor incluse în pachetului de servicii de călătorie până pe data de 31 decembrie 2020.

Preşedinta Asociaţiei a declarat că nu există o statistică cu privire la numărul de clienţi care îşi anulează sejururile, însă numărul lor este mare.

Măsurile propuse de sectorul turismului au fost discutate şi cu ministrul economiei şi infrastructurii, Sergiu Railean, dar şi alţi reprezentanţi de stat. Una din problemele stringente enunţate de agenţiile turistice este rambursarea banilor pentru contractele semnate până la 17 martie 2020. A fost examinată posibilitatea de a institui un moratoriu pentru restituirea plăţilor către clienţii care anulează călătoriile în baza contractelor încheiate până la 17 martie. Operatorii turistici solicitau să le fie permis să ramburseze banii într-un termen de până la 31 martie 2021 sau rambursarea eşalonată a pachetului turistic şi emiterea voucherelor de vacanţă flotante, cu o valabilitate până la 31 decembrie 2021.

https://www.ipn.md/ro/solutii-pentru-cei-care-si-au-programat-sejurul-pana-7967_1072787.html

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite