Patru din zece persoane nu analizează eticheta produselor alimentare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În Moldova, patru din zece persoane nu analizează eticheta produselor alimentare sau fac asta foarte rar. Poate că procură mai mult produse fresh, neambalate, se grăbesc şi nu au timp să stea la citit sau poate că limbajul de pe etichetă este un pic mai greu de înţeles. Datele se regăsesc într-un sondaj realizat de Magenta Consulting, transmite IPN.

Şi dacă în prezent 16% dintre moldoveni nu citesc niciodată ce scrie pe ambalajele produselor alimentare, acum şapte ani rata acestora era cu trei puncte procentuale mai mare.

Cercetarea mai arată că trei din patru persoane care nu analizează eticheta produsului sunt bărbaţi. 45% au vârsta de 50 de ani şi mai mult, iar mai bine de jumătate sunt din mediul rural. În acest grup se evidenţiază şi o cotă (41%) de persoane cu venituri mai mici de trei mii de lei lunar (s-ar putea că aceste persoane cumpără alimentele de la piaţă, direct la kilogram sau le cresc singuri în gospodărie). În acest grup se regăseşte o pondere de aproximativ 63% de pensionari şi şomeri.

La polul opus se află tabăra persoanelor care citesc informaţia de pe etichetă – o treime o fac la toate produsele şi o altă treime – la majoritatea sau la unele dintre produse. În general, femeile, persoanele tinere şi cele cu venituri lunare mai mari sunt mai atente la ce cumpără. Jumătate dintre femeile care au participat sondaj au spus că analizează ambalajul la toate sau la majoritatea produselor. 45% dintre acei cu vârsta de 26-30 de ani analizează eticheta la toate produsele, ca şi 42% dintre acei cu venituri de 5000-7000 de lei lunar. Persoanele cu venituri mai mari de 7000 de lei acordă atenţie etichetelor într-o proporţie mai mică.

Mai mulţi sunt cei (94% dintre respondenţi, adică aproape toţi) care analizează termenul de valabilitate al produselor alimentare. Trei din patru citesc denumirea produsului şi tot atâţia analizează ingredientele acestuia. Cei mai puţini sunt cei care afirmă că verifică informaţiile nutriţionale: valoarea nutritivă (39%), alergenii (30%) şi conţinutul de gluten (28%).

Cu toate că nutriţia este un subiect mai puţin discutat în Moldova, rata celor care acordă importanţă acestui aspect nu diferă de cea din Statele Unite, unde tematica nutriţiei este cu mult mai mediatizată. În SUA, 31% dintre tineri citesc informaţiile nutriţionale cu regularitate, în cea mai mare măsură este citită de către femei şi de persoane cu studii superioare şi venituri mai mari.

Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting, pe un eşantion de 521 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 70 de ani, cu o distribuţie reprezentativă la nivel naţional şi cu o marjă de eroare de+/- 4%. Datele au fost colectate la telefon în perioada 26 martie-15 aprilie 2019.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite