Bucureşti

articolul anterior articolul urmator

20 de ani de la tragedia aviatică de la Baloteşti. Ultimele cuvintele ale copilotului, înainte cu şase secunde de prăbuşire: „Bă, s-a stricat ăla!“

5
31 Mar 2015 17:26:28
Autor: Cristina Răduţă
Tragedia aviatică de la Baloteşti FOTO Click
Tragedia aviatică de la Baloteşti FOTO Click

Astăzi se împlinesc 20 de ani de când România a fost zguduită de cea mai mare tragedie aviatică din istoria ţării. Atunci, lângă o cale ferată din apropierea localităţii Baloteşti, se prăbuşea un avion la bordul căruia erau 60 de suflete.

În urmă cu fix 20 de ani, la ora 9.11, avionul TAROM 371 Bucureşti-Bruxelles s-a prăbuşit lângă o cale ferată din apropierea comunei Baloteşti. Accidentul a intrat în istorie ca fiind cea mai mare tragedie aviatică din istoria ţării noastre.  

Două minute de zbor

Aeronava s-a prăbuşit după doar două minute de zbor, iar în urma accidentului au pierit 59 de persoane, printre care trei americani, un francez, doi spanioli, un thailandez, zece români şi 32 de belgieni. Atunci, reprezentanţii Ministerului Transporturilor spuneau că accidentul aviatic de la Baloteşti a fost provocat de „indisponibilitatea fizică a comandantului, suprapusă pe un defect nesemnalizat al sistemului automat de tracţiune (ATS - care stabileşte tracţiunea necesară pentru fazele de zbor prin deplasarea mecanică a manetelor de comandă a motoarelor pe o poziţie corespunzătoare), într-o fază a zborului în care timpul rămas copilotului pentru rezolvarea celor două evenimente nu a fost fizic sufficient“, scrie Mediafax.

De asemenea, susţineau aceştia, în momentul în care avionul a atins altitudinea de aproximativ 600 de metri (2.000 de picioare) şi avea o viteză de aproape 190 de noduri, a început să vireze spre stânga (către Baloteşti). Astfel, după respectarea tuturor comenzilor normale, sistemul automat de tracţiune (ATS) a trecut de la tracţiunea necesară pentru decolare la tracţiune inferioară pentru faza de zbor „urcare“.

FOTO Mediafax
 
Din acel moment, tracţiunea motorului amplasat în partea stângă a aeronavei a început să scadă, avionul prăbuşindu-se la circa 200 de metri de Gara Baloteşti. Pilotul Liviu Bătănoiu (49 de ani) şi copilotul Ionel Stoi (44 de ani) aveau o experienţă de mii de ore de zbor. 
 
Zeci de morţi
 
Cei care au ajuns atunci în locul în acre s-a produs accidentul povestesc că imaginea era una înfiorătoare. Rămişite umane erau împrăştiate peste tot, iar câmpul pe care s-a prăbuşit aeronava se transformase înmtr-un cimitir deasupra căruia era un nor de fum. Printre cei care au pierit în cumplitul accident s-a numărat şi Mihaela Popescu, o profesoară de franceză. 
 
 
FOTO Mediafax
 
Tânăra profesoară de franceză era îndrăgosită de un inspector de Limba franceză din Timişoara, urmând ca cei doi să-şi unească destinele în faţa lui Dumnezeu. Nu au mai apucat, tânără dispărând în cumplitul accident.
 
„Bă, s-a stricat ăla!“
 
Abia la 19 ani de la producerea accidentului aviatic, Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a publicat raportul final privind tragedia de la Baloteşti. Atunci, s-a precizat că raportul stabileşte cauzele care au condus la producerea tragediei, nu vinovaţii. 
 
În raport, au fost explicate motivele prăbuşirii aeronavei: tracţiunea asimetrică, posibila incapacitate a pilotului comandant şi faptul că nu au fost luate de către copilot  „suficiente măsuri corective de a acoperi consecinţele primilor factori“.
 
 
FOTO Mediafax
 
De asemenea, au fost prezentate şi ultimele discuţii pe care le-au purtat pilotul şi copilotul înainte de prăbuşire. Cu 32 de secunde înainte de accident, copilotul a realizat că pilotul are o problemă şi l-a întrebat: „Ce ai, mă?“. Văzând că nu mai pot controla aeronava, piloţii au intrat în panică. „Bă, s-a stricat ăla!“, au fost ultimele cuvinte ale copilotului. După câteva secunde, avionul se lovea cu putere de pământ.
 
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

bonfire bonfire
31.03.2015, 22:15:17

D-na Cristina, ati descoperit youtube-ul tocmai acum. Va mai pot da niste ponturi cu accidente aeriene , nu de alta dar ca sa mai aveti ce copia... sa scrieti in ziar, pardon:)))))))))))))))))

Popescu Dorin Ioan
1.04.2015, 06:31:21

un avion nou-nout (muntenia), cumparat de tovarasul petre roman si dat pe mana unui betiv, respectiv batanoiu. cu 2 zile inainte parca, m-am intors de la paris cu acelasi echipaj cu acelasi avion, si pe orly am admirat vulturul pictat pe motorul stang (pe atunci taromul folosea mai rar cdg, iar la avion ne-am dus cu autobuzul). da', acelasi motor stang care a avut "pierderi" de tractiune. multumesc lui Dumnezeu ca nu am fost in urmatoare cursa, oricum de atunci nu ma pot urca in avion fara 2-3 xanaxuri/zbor. 90% din "incidentele" aviatice sunt erori de pilotaj si mai putin defecte de proiectare/constructie. oricum dovada suprema de profesionalism - ba, s-a stricat ala!

+1 (1 vot)
Utilizator Adevărul
3.10.2015, 21:08:46

Comentariu considerat abuziv.

Saas Abi
3.10.2015, 22:06:50

ba? pilotii vorbeau intre ei cu ba?!

com adi
3.10.2015, 22:26:20

pai erau : ma si ba ! adica pilot si copilot , in limbaj ultra profesionist!!

Modifică Setările