Adaptarea şi actualizarea fondurilor asociaţiei la nevoile concrete

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Normele legale aplicabile în materie, respectiv Legea 230/2007 şi Normele de Aplicare 1588/2007 prevăd că fondurile asociaţiei sunt: fondul de rulment şi fondul de reparaţii (cele mai reprezentative şi semnificative). Cele două menţionate sunt obligatorii a fi constituite şi/sau reîntregite an de an, decizia luându-se în cadrul adunărilor generale anuale care în mod obligatoriu se vor ţine în primul trimestru.

În mod evident la adunările generale există o mare reţinere în a se propune colectarea celor două fonduri, având în vedere pe de o parte lipsa oricarei previziuni cu privire la cheltuielile ce urmează a fi făcute pentru că rar se întâmplă să fie prezentat un buget de venituri şi cheltuieli iar pe de altă parte colectarea unui astfel de fond presupune inevitabil un efort financiar din partea proprietarilor.

Cu privire la fondul de rulment, putem spune că marea majoritate a asociaţiilor au constituit şi colectat un astfel de fond din care se achită anticipat facturile emise de furnizorii de utilităţi şi prestatorii de servicii. Ce doresc să scot în evidenţă este faptul că de mai mulţi ani acest fond de rulment nu s-a mai actualizat, în sensul că nimeni nu a realizat o comparaţie a listelor de întreţinere din luna cea mai grea comparativ cu fondul de rulment colectat de la fiecare apartament, putându-se astfel determina dacă suma colectată până în acel moment ca şi fond de rulment acoperă cheltuiala din luna cea mai grea. În cazul în care fondul colectat nu este îndestulator se poate propune si aproba, ca fiecare apartament, să contribuie cu diferenţa până la concurenţa sumei ce a reprezentat cheltuiala din luna cea mai grea, respectiv cu suma cea mai mare la cotele de întreţinere.

Evident că această diferenţă se poate colecta în rate lunare egale pentru ca şi efortul proprietarului să nu fie unul semnificativ.

Aici trebuie să subliniem implicarea administratorului care trebuie să facă o previziune cu privire la cuantumul cheltuielilor având ca şi bază de calcul perioada anterioară şi majorările de preţuri anunţate.

În opinia mea, nu trebuie să aşteptăm iarna pentru a realiza corecţiile necesare, atâta timp cât perioada de vară reprezintă perioada optimă în care cheltuielile fiind mai mici se poate realiza o colectare a diferenţei până la acoperirea unui fond de rulment îndestulător.

Prin urmare, ca şi o concluzie a celor de mai sus, este necesar a se propune şi a se aproba, în limitele în care se înţelege demersul şi acesta este necesar, a se colecta din timp fond de rulment şi mai ales a se încerca dimensionarea acestuia la nivelul asociaţiei astfel încât să acopere fără probleme facturile emise de furnizori chiar într-o lună de iarnă în care temperaturile sunt foarte scăzute.

Cu privire la fondul de reparaţii s-a format un curent în rândul proprietarilor în sensul că, nu se doreşte colectarea de fond de reparaţii motivat de faptul că în cadrul imobilului nu sunt necesare intervenţii şi dacă nu s-a întâmplat nimic de 20 de ani nu se va întâmpla nimic nici în acest an. Mergând mai departe pe acest raţionament, se apreciază că dacă totuşi se va întâmpla o avarie, contravaloarea reparaţiei să fie recuperată în listele de plată.

În opinia mea o astfel de abordare este greşită pe de o parte pentru că legea stabileşte obligativitatea colectării unui astfel de fond, iar pe de altă parte în condiţiile în care în marea majoritate a asociaţiilor nu s-au mai realizat îmbunătăţiri şi investiţii la nivelul distribuţiei de apă şi/sau caldură de mulţi ani, posibilitatea unei avarii este foarte mare iar contravaloarea reparaţiei poate să fie semnificativă iar efortul proprietarilor să fie greu de suportat în condiţiile în care valoarea va trebui recuperată într-o listă de plată sau cel mult printr-o eşalonare în 2 sau 3 rate. Într-o altă opinie, se aşteaptă reabilitatea blocului şi toate problemele din asociaţie dispar (este o opinie din ce în ce mai prezentă).

Prin urmare, putem considera că o contribuţie lunară modică la colectarea fondului de reparaţii poate genera sume care să fie folosite în situaţii de urgenţă sau în situaţia în care are loc o avarie sau este necesară o reparaţie la nivelul blocului. Evident că în situaţia în care se are în vedere realizarea unei investiţii considerabile, demersul de colectare din timp şi în rate a sumelor ce urmează a fi folosite pentru îmbunătăţirea confortului proprietarilor este imperios necesară, fiind din ce în ce mai puţini aceia care îşi permit să contribuie într-o singură rată la astfel de investiţii de o valoare semnificativă.

Asiguraţi-vă că în asociaţia dumneavoastră fondurile sunt colectate astfel încât să ducă la atingerea scopului pentru care s-au constituit şi nu în alte scopuri şi/sau interese.

 

  

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite