Afacerea pistelor pentru biciclete va fi cercetată de Curtea de Conturi

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fotografie realizată în cadrul acţiunii "Adoptă o pistă periculoasă ! Apoi ... desfiinţeaz-o !"  Prin implicarea cetăţenilor s-au desfiinţat peste 100 de km de piste periculoase pentru pietoni şi biciclişti.
Fotografie realizată în cadrul acţiunii "Adoptă o pistă periculoasă ! Apoi ... desfiinţeaz-o !"  Prin implicarea cetăţenilor s-au desfiinţat peste 100 de km de piste periculoase pentru pietoni şi biciclişti.

Din anul 2008, momentul apariţiei primelor trasee cu piste în Bucureşti, cetăţenii, ONG-urile şi ziariştii au reclamat faptul că pistele sunt nefuncţionale, punând în pericol bicicliştii şi pietonii. Însă niciun funcţionar nu a luat măsuri pentru rezolvarea situaţiei.

Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) s-a înfiinţat la începutul anului 2011. 

Din analiza modului în care au fost materializate pistele, OPTAR a constatat faptul că acestea nu respectau legislaţia, avizele şi standardele. Neregulile au fost sesizate către cele două instituţii responsabile: Administraţia Străzilor Bucureşti (ASB) şi Brigada Rutieră Bucureşti (BRB).

Lipsa de reacţie a celor două instituţii a determinat OPTAR să solicite în luna august 2011 desfiinţarea respectivelor amenajări rutiere în scopul protejării vieţii şi integrităţii participanţilor la trafic. Era vorba de toate traseele cu piste pentru biciclete din Bucureşti. (11 trasee = cca 44.65 km) 

În august 2011, BRB a confirmat neregulile sesizate. Cu toate acestea, ASB refuza să aplice legea. Nu s-a luat nici-o măsură pentru că viaţa şi integritatea pietonilor şi a bicicliştilor să fie protejată.

Pe 21 mai 2012, la presiunea Tribunalului Bucureşti, bucureştenii află pentru prima dată că în septembrie 2011 au fost recepţionate alte 29 de trasee cu piste pentru biciclete. Aceste informaţii au fost ascunse de ASB timp de 8 luni.

OPTAR iniţiată acţiunea "Adoptă o pistă periculoasă ! Apoi... desfiinţeaz-o !"

Bucureştenii se implică şi documentează ilegalităţile comise de ASB. Se constată încălcări ale legii şi nerespectarea normelor şi a avizelor. Se constată chiar executarea unui traseu cu toate că poliţia a respins proiectul. (Bd. Theodor Pallady)

În luna august 2012, BRB începe desfiinţarea primelor trasee cu piste pentru biciclişti din lotul celor 29 de trasee recepţionate de ASB în luna septembrie 2011.

 Până în luna octombie 2012, BRB deja declarase ilegale atât de multe trasee încât lungimea acestora depăşea 100 de km din cei 122 de kilometri pe care ASB susţinea că-i administrează.

Problema este tot mai comentată în ziare şi la televiziuni.

 Se constată că preţul pistelor a fost de aproximativ 150.000 Euro/km.

 Preţul unui semafor a fost de 11.000 de Euro. Cu toate acestea, niciunul dintre cele 545 de semafoare nu funcţionează deoarece au fost montate ilegal. Acestea nu pot fi reutilizate deoarece contractul nu permite mutarea lor în alte locaţii.

 Cu toate că avizele prevedeau instalarea de rastele pentru parcarea bicicletelor, niciunul nu a fost realizat. Refuzul administraţiei publice de a oferi informaţii publice ne pune în imposibilitatea de a afla unde au "dispărut" aceste dotări.

 Poliţia n-a aplicat nicio amendă către ASB referitor la încălcările legii, nerespectarea avizelor şi a normelor.

 Primarul oraşului, şeful ASB, refuză să cerceteze ilegalităţile comise. De asemenea, refuză să înceapă procedurile de recuperare a pagubelor comise, aşa cum prevede legea în astfel de cazuri.

 Consiliul General al Municipiului Bucureşti a refuzat constituirea unei comisii de control care să verifice modul în care s-au cheltuit banii pentru pistele ilegale. Deasemenea, s-a refuzat asociaţiei OPTAR dreptul de a prezenta situaţia în faţa Consiliului.

 Niciun funcţionar al ASB nu şi-a pierdut funcţia. În continuare, instituţia refuză să ofere informaţii publice despre modul în care s-au cheltuit banii publici.

 Prefectul oraşului nu a luat vreo măsură care să ducă la rezolvarea situaţiei. 

 Ministerul Administraţiei şi Internelor nu a răspuns memoriului depus de OPTAR şi de cetăţeni.

 Curtea de Conturi a fost sesizată de OPTAR în luna noiembrie 2012. Printr-o adresă am fost anunţaţi că "aspectele sesizate vor fi avute în vedere în cadrul misiunii de audit financiar la Administraţia Străzilor programată a se desfăşura în intervalul iunie-iulie 2013"

 Pistele recepţionate în 2008 şi 2011 au fost realizate exclusiv pe trotuare şi s-au dovedit a fi nişte experimente nereuşite şi foarte scumpe.

  Faptul ca primarul Sorin Oprescu a anunţat că insistă ca şi în viitor pistele să fie realizate pe trotuare i-a revoltat pe cei care utilizează frecvent bicicleta dar şi pe pietoni. De aceea, Comunitatea Biciliştilor din Bucureşti a hotărât să protesteze în stradă. (eveniment pe facebook)


Voi reveni cu detalii despre marşul despre protest.

 Marian Ivan – membru fondator al OPTAR


——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

————————————–

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite