Aproape 2.000 de sindicalişti de la metrou au pornit în marş spre Piaţa Victoriei. Traficul este restricţionat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angajaţii Metrorex au început protestul la 12.30. FOTO Adevărul
Angajaţii Metrorex au început protestul la 12.30. FOTO Adevărul

Aproape două mii de sindicalişti de la metrou au plecat în marş de la Ministerul Transporturilor spre Piaţa Victoriei, unde vor depune un memoriu cu revendicările lor. O delegaţie a protestatarilor va duce documentul şi la sediul PSD. Aceştia sunt nemulţumiţi că nu vor fi majorate salariile, dar şi de proiectul privind trecerea Metrorex în subordinea municipalităţii.

Sindicaliştii de la metrou au protestat, timp de aproximativ două ore, în faţa sediului Ministerului Transporturilor, strigând „Jos, jos, jos guvernul mincinos“ şi afişând bannere pe care au scris „Nu ne-a omorât Băsescu... Ne omoară Antonescu, el şi doctorul Oprescu“, „Azi mândria României, mâine sluga Primăriei“, „Radu Aurel - fost director de cantină conduce azi Metroul susţinut de liderii Vanghelie şi Bejenariu“, „La metrou e pe avarii numai fondul de salarii“, „Ponta azi propagă noul distrugând întâi metroul“.

În cadrul discursului, Ion Rădoi a ţinut să precize că a primit o scrisoare din partea secretarului general al Federaţiei Europene a Transporturilor. „Făra un transport public de calitate atât lucrătorii cât şi pasagerii vor avea de suferit, suntem în decurs de a transmite scrisori de sprijin pentru dumneavoastră, pentru Ministerul Transporturilor, Guvernului României şi inistuţiilor abilitate să apere drepturile omului”, se arată în scrisoare primită de către Rădoi. La protest a participat şi Iulian Mantescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă CFR.

În timpul protestului, o delegaţie a sindicaliştilor a încercat să intre în sediul Ministerului Transportului pentru a depune un memoriu cu revendicările acestora. Însă, Ion Rădoi şi ceilalţi sindicalişti care îl însoţeau au fost opriţi la poarta Ministerului şi puşi să aştepte un consilier al ministrului Relu Fenechiu care să preia documentul şi să îl ducă la Registratură. 

Supărat că nu a fost primit de către ministru pentru a discuta situaţia de la Metrorex, Ion Rădoi s-a întors la protestatari, timp în care a anunţat că este pregătit ca de întâi aprilie să bage angajaţii Metrorex în grevă. „Unul dintre şefii de cabinet a întregistrat  nu ştiu la care dintre porţile ministerului actul nostru şi în rest nu avem niciun răspuns, nu avem niciun rezultat, nicio planificare de întâlnire. (...). Am spus că dacă aşa vor decurge ostilităţile şi se va ajuge la acel termen până în luna aprilie cu siguranţă vom intra în grevă generală”

Protestaraii au cerut demisia lui Aurel Radu

Tot în timpul protestului, cei prezenţi  au scandat minute în şir „demisia” către actualul director al Metrorex. „După că a fost adus politici la conducerea instituţiei un şef de cantină, acesta şi-a mai angajat încă doi consilieri, care sunt pe dinafară cu ceea ce înseamnă metrou. Din aceşti bani poate mai angajam un mecanic, poate doi şi ma puneam în circulaţie o garnitură de metrou, că şi aşa nu le putem introduce pe toate din lipsă de personal”, a declarat Florian Crişu, secretarul al Uniunii Sindicatelor Libere Metrou.

Cei mai mulţi dintre protestari s-au arătat nemulţumiţi de inenţia Guvernului de a da metroul către Primăria Generală a Capitalei. „Primăria nu are bani nici să termine proiectele pe care le-a început”, a explicat un angajat. 

Lascăr Vasile, un angajat al metroului încă din anul 1988, a mărturisit că s-a săturat de salariul mic şi condiţiile grele de muncă, Funcţia sa de maistru tunel îl obligă să muncească ore în şir în praf, umezeală şi întuneric. „Sunt cele ma grele vremuri pe care le-am trăit la metrou. M-am îmbolnăvit de plămâni pentru că lucrez zilnic în praf şi umezeală, pe un salariu de până în 2.000 de lei”.


În jurul orei 14.00, sindicaliştii au plecat în marş spre Piaţa Victoriei. O delegaţie a protestatarilor s-a dus şi la sediul PSD, pentru a depune memoriul cu revendicările sindicaliştilor de la metrou, adresat premierului Victor Ponta.

Puţin mai glumeţ, un electrician angajat de 26 de ani la Metrorex a recunoscut că „metroul m-a ajutat să mă las de fumat. Lăsând gluma la o parte, personal îmi doresc condiţii mai bune de lucru. Foarte mulţi colegi s-au îmbolnăvit din cauza acestor condiţii. Praful din tunel se află şi în plămânii noştri”, a mărturisit Răzvan, de profesie electrician.

Nemulţumirile sindicaliştilor

Liderul USLM a declarat că, în condiţiile în care contractul colectiv de munca expiră în 31 martie, sindicaliştilor li s-a spus că fondul de salarii este acelaşi ca cel din 2012, "care de fapt este acelaşi ca în 2008".

Totodată, sindicaliştii sunt nemulţumiţi de proiectul privind transferul Metrorex din subordinea Ministerului Transporturilor la Primăria Capitalei. Rădoi a precizat că acest proiect prevede că angajaţii de la Metrorex vor fi salarizaţi ca bugetari, ceea ce ar însemna diminuarea salariilor.

„Răspunsul dat sindicaliştilor a fost aceeaşi cifră bugetară din anul 2008, în condiţiile în care la metrou salariile nu au mai crescut de patru ani, iar angajaţii au renunţat de bună voie la primele de vacanţă, de Paşti şi de Crăciun. Noi nu avem ce negocia dacă e vorba de acelaşi buget din 2008, deoarece am renunţat la prea multe drepturi“, a spus Rădoi.

Potrivit lidetului sindical, în 31 martie încetează valabilitatea Contractului colectiv de muncă, iar lipsa acestuia dă dreptul angajaţilor de la metrou să intre în grevă.

„Nu excludem posibilitatea ca, după perioada legală premergătoare grevei generale, în semn de solidaritate, să intre în grevă de o zi şi ceilalţi membri de sindicat din Federaţia sindicatelor din transporturi, Transloc şi servicii publice ATU România“, a mai spus Ion Radoi, preşedintele USLM şi al Federaţiei ATU România.

Sindicaliştii speră ca autorităţile să răspundă pozitiv la solicitările lor şi să se aşeze la masa negocierilor, pentru a nu se ajunge la grevă generală.

Totodată, sindicaliştii îi reamintesc premierului Victor Ponta că a promis relansarea dialogului social, „nu îngheţarea lui“ şi a negocierilor.

Ministrul Transporturilor: „Nu voi negocia niciodată atât timp cât sunt oameni în stradă“

Sindicaliştii sunt nemulţumiţi şi de proiectul privind transferul Metrorex din subordinea Ministerului Transporturilor la Primăria Capitalei. Rădoi a precizat că acest proiect prevede că angajaţii de la Metrorex vor fi salarizaţi ca bugetari, ceea ce ar însemna diminuarea salariilor.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că nu va discuta cu protestatarii de la Metrorex cât timp sunt în stradă şi a arătat că nu a luat decizia de a trece Metrorex în subordinea Primăriei Capitalei, ci doar sunt discuţii şi că nu a pus nicio clipă problema diminuării salariilor acestora.

„Nu voi negocia niciodată atât timp cât sunt oameni în stradă. M-am întâlnit şi ieri cu conducerea sindicatelor de la Metrorex, mă voi întâlni şi mâine, dar nu astăzi, pentru că eu consider că lucrurile nu trebuie discutate sub presiune", a spus, miercuri, Relu Fenechiu, întrebat în legătură cu protestele sindicaliştilor de la metrou.

El a arătat că, dacă va lua decizia ca Metrorex să treacă în subordinea Primăriei Municipiului Bucureşti, această hotărâre va fi numai după ce vor fi discuţii şi negocieri cu partenerii sociali.

„Deocamdată pe mine mă interesează, ca ministru, în primul rând să găsesc soluţii pentru continuarea lucrărilor la Magistrala 5 şi nu am pus nicio clipă problema diminuării salariilor muncitorilor de la Metrorex, şi atât timp cât o să fiu acolo şi o să pot, nici nu o să o pun vreodată“, a adăugat Fenechiu.

El a precizat că nu există un termen pentru acest lucru şi că nu a spus că va lua o asemnea decizie.

„Există doar discuţii privind dezvoltarea unei Autorităţi Metropolitate de Transport care să asigure un transport civilizat în interiorul Bucureştiului şi să asigure legături cât mai bune între Bucureşti şi localităţile învecinate“, a mai spus Fenechiu.

Ministrul Transporturilor a precizat că, în viziunea sa, metroul ar trebui să fie în subordinea muncipalităţii. „În viziunea mea, dacă mă întrebaţi, luând modelele de succes din lume, la Londra, la Paris, metroul este în subordinea municipalităţii“, a adăugat Fenechiu.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite