Bicicletele vor circula pe culoarul RATB, dacă e amenajat pe prima bandă

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu, nu este un anunţ al Primăriei Capitalei. Este o certitudine a mea! Nu am avut niciun moment îndoiala că, în Bucureşti, locuitorii nu vor putea călători cu bicicleta pe banda RATB, atunci când va fi amenajată pe prima bandă. Singura problemă este că nu ştiu când se va întâmpla asta.

Înainte de a explica de ce sunt atât de sigur de afirmaţiile pe care fac, trebuie să precizez că tot scenariul pleacă de la ipoteza că în Bucureşti vor exista benzi (viabile) rezervate RATB. Pentru asta încă nu sunt pregătit să bag mâna în foc. Pentru că nu am văzut la edili un discurs care să-i convingă pe bucureşteni despre necesitatea unor astfel de amenajări. Eu nu trebuie să fiu convins; ştiu că sunt necesare şi pot rezolva foarte multe probleme, dacă sunt realizate corect. Să nu uităm că şi în acest moment sunt benzi RATB în oraş, dar acestea nu şi-au atins scopul. Dacă le vor face ca pe celelalte, atunci totul va fi ca înainte: haos.

Am explicat într-un video cât de simplu este să faci lucrurile cum trebuie.

Probabil ştiţi, am lansat o petiţie on-line prin care solicităm administraţiei şi poliţiei rutiere ca bicicletele să poată circula pe benzile RATB, în anumite condiţii. În cazul în care nu aţi ştiut de petiţie, e bine să o citiţi. Moise Guran a făcut o emisiune despre acest subiect.

Acum să vorbim despre scenarii.

Scenariul 1

Este scenariul optim, în care administraţia Firea chiar va face benzi RATB în Capitală iar accesul bicicletelor pe acestea va fi permis, atunci când acestea sunt amenajate pe prima bandă de circulaţie. Este logic, oferă siguranţă şi este o metodă de dezvoltare a mobilităţii urbane durabile. Nu degeaba regula se aplică peste tot în lume!

Cei care aţi călătorit prin alte ţări şi aţi vizitat oraşe civilizate ştiţi despre ce vorbesc. De aceea nu insist pe acest scenariu. 

Scenariul 2

Edilii din Bucureşti nu obişnuiesc să meargă pe jos sau cu bicicleta. Ei nu pot înţelege problemele pietonilor sau pe ale celor care utilizează bicicleta. De aceea, deciziile lor sunt uimitoare. Acesta este motivul pentru care iau în calcul probabilitatea ca poliţia şi funcţionarii din primărie să interzică circulaţia bicicletelor pe străzile unde se fac benzi RATB.

„Intenţia noastră, a tuturor, este aceea ca transportul public în comun şi transportul public cu bicicleta să ne îndemne să mai lăsăm câteva zile sau câteva ore autoturismul personal acasă.”

Aceasta este declaraţia Gabrielei Firea din data 27 septembrie 2016, când a participat la inaungurarea unei staţii de închiriere de biciclete (bike-sharing).

În iunie 2005, a mai încercat cineva să interzică circulaţia bicicletelor pe marile bulevarde din Bucureşti. S-a răzgândit după ce oamenii au ieşit în stradă.

Scenariul 3

Acest scenariu are două variante. Ambele pleacă de la ipoteza în care nu se va permite accesul bicicletelor pe benzile RATB realizate pe prima bandă de circulaţie.

Scenariul 3a

În prima variantă a scenariului 3, bicicletele vor circula, ca şi până acum, pe banda RATB, prin încălcarea legii. Oamenii fac deja asta pe actualele benzi pentru a-şi proteja viaţa. Această variantă generează două mari probleme: creează obişnuinţa bicicliştilor de a încălca legea şi creşte agresivitatea şoferilor RATB.

Toţi experţii din lume ştiu faptul că încălcările legii circulaţiei sunt cauzate de cele mai multe ori de realizarea defectuoasă a infrastructurii. Este celebru cazul din Utrecht, când locuitorii au dovedit autorităţilor că trebuie să adapteze infrastructura la nevoile lor.

Referitor la creşterea agresivităţii şoferilor RATB, n-am niciun dubiu că acest lucru se va întâmpla în această variantă de scenariu. În acest caz, probabil se va ajunge la conflicte în trafic sau chiar la accidente mortale.

Trebuie explicat că un om care se simte ameninţat de moarte are reacţii neaşteptate. Când un şofer de autoturism sau de autobuz va încerca să dea peste om pe bicicletă, el trebuie să se aştepte la o reacţie violentă din partea acestuia. Este normal să se întâmple asta când viaţa unui om este în pericol! 

Varianta cealaltă este aceea când persoana şicanată este accidentată, iar şoferul agresor devine mieluşel la poliţie, spital sau morgă, în funcţie de situaţie.

Scenariul 3b

În a doua variantă a scenariului 3, utilizatorii de biciclete vor respecta legea, punându-şi astfel viaţa în pericol. Adică, vor circula pe banda a doua de circulaţie. Aici n-am niciun dubiu: respectarea legii va genera multe conflicte şi multe accidente mortale.

Voi ce credeţi că scenariu va aplica Primăria Capitalei şi Brigada Poliţiei Rutiere? Eu ştiu că, indiferent de scenariu, în final, rezultatul va fi acelaşi: bicicletele vor circula pe banda 1 de circulaţie, pe benzile RATB. Chiar dacă trebuie să moară oameni pentru asta.

Nu ştiu ce variantă de scenariu vor alege reprezentanţii celor două instituţii, dar garantez că mă voi ocupa personal de strângerea de semnături pentru organizarea unui referendum de demitere a doamnei primar Firea imediat după ce primul om îşi va pierde viaţa din cauza aplicării defectuoase a benzilor RATB.

Am zis!

Marian Ivan
membru fondator al OPTAR


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite