Bucureşti

articolul anterior articolul urmator

Când politicienii iau decizii în locul profesioniştilor

9
11 Apr 2013 09:14:11
Marian Ivan
Bucureştiul nu trebuie să reinventeze mersul cu bicicleta.
Bucureştiul nu trebuie să reinventeze mersul cu bicicleta.

În 2008 şi în 2011, prin două proiecte costisitoare, Primăria Municipiului Bucureşti a compromis ideea de mobilitate urbană, agravând problemele oraşului. Realizarea pistelor pentru biciclete pe trotuare, fără respectarea legislaţiei, a pus în pericol pietonii şi bicicliştii pe trasee cu lungimi însumate de peste 100 de km.

 

Profesioniştii cunosc faptul că pietonii şi biciliştii sunt cei mai frecvenţi utilizatori ai transportului public. De aceea edilii oraşelor civilizate acordă atenţie cetăţenilor care aleg să meargă pe jos sau cu bicicleta. Prin încurajarea acestor modalităţi de deplasare, se ajunge la decongestionarea traficului, la reducerea poluării şi la scăderea costurilor de transport. Nu acelaşi lucru se întâmplă în Bucureşti.

Din 2008, an de an bicicliştii, pietonii şi reprezentanţii presei au sesizat modul defectuos în care infrastructura pentru biciclete a fost executată. Şi de fiecare dată cetăţenii au fost ignoraţi.

În 2012, după aproape un an de presiune constantă, poliţia rutieră a hotărât să dispună către Administraţia Străzilor să aplice legea şi să  închidă pistele ilegale din Bucureşti. Şi cu toate că dimensiunea pagubelor şi a ilegalităţilor este uriaşă, nimeni nu caută vinovaţii şi nimeni nu încearcă să recupereze pagubele, aşa cum cere legea.

De aceea OPTAR a înscris acţiunea Adoptă o pistă periculoasă ! Apoi... desfiinţeaz-o! într-un concurs internaţional de proiecte de advocacy. Puteţi susţine acest demers printr-un vot on-line.

La începutul lunii martie (2013), Administraţia Străzilor Bucureşti anunţa că în sfârşit, la fel ca şi în alte oraşe din România, în Bucureşti se vor trasa benzi pentru biciclete pe carosabil. Se reconfirma astfel opinia specialiştilor din Primărie.

 

Dar pe 11 martie, bazându-se pe argumente emoţionale, primarul Oprescu a anunţat că refuză să dispună realizarea pistelor pe carosabil şi că doreşte reabilitarea vechilor piste de pe trotuare. Declaraţiile au dus la blocarea tuturor proiectelor, demonstrând încă o dată faptul că în România, politicienii iau decizii în locul profesioniştilor. Iar rezultatele le vedem cu toţii, zi de zi.

 

Iar oamenii s-au săturat să fie ignoraţi. De aceea, pe 23 martie, în Bucureşti a avut loc cel mai numeros protest al bicicliştilor din România. Nu a existat nicio reacţie oficială în urma protestului. La prima şedinţă a Comisiei Tehnice de Circulaţie din cadrul PMB, asociaţia OPTAR a depus o cerere prin care se solicită deblocarea proiectelor de marcare a benzilor pe carosabil, chiar dacă amploarea acestora ar fi mult mai mică decât intenţiile anunţate de Administraţia Străzilor în urmă cu o lună.

Petiţia depusă nu a primit un răspuns.

 

În schimb, vineri 5 aprilie, am răspuns invitaţiei PMB de a participa la o discuţie pe tema realizării a doua piste care sa traverseze oraşul de la Nord la Sud şi de la Est la Vest. Am precizat în cadrul discuţiilor că proiectul nu respectă criteriile calitative pe care trebuie să le îndeplinească o reţea velo. Însă în comunicatul emis de Primărie nu au fost descrise aceste "detalii". De aceea OPTAR a transmis către presă propriul comunicat prin care îşi exprima poziţia.

Aşa cum cetăţenii au observat, Primăria a blocat proiectele la care s-a lucrat toată iarna şi care tocmai trebuiau puse în aplicare. În schimb, propune reluarea discuţiilor de la zero pe un proiect care nu răspunde nevoilor cetăţenilor. Practic este vorba de o distragere a atenţiei opiniei publice şi o încercare de întârziere CU DOI ANI a proiectelor de dezvoltare durabilă a oraşului. Pentru că marcajele care se vor executa în această primăvară au o durată de garanţie de doi ani. Iar realizarea marcajelor fără benzi de bicicletă va face ca orice intervenţie pana la expirarea garanţiei, să fie foarte scumpă.

Realizarea benzilor pentru bicicletă pe carosabil, odată cu restul marcajelor rutiere, ar fi ieftină şi conformă cu normele europene şi naţionale. Extraordinar este faptul că Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră 2011-2020, unde se prevede încurajarea mersului pe bicicletă în mediul urban ca masură de creştere a siguranţei rutiere, este elaborată de specialişti din toată Europa şi a fost asumată şi de Primăria Municipiului Bucureşti. Ori decizia domnului Oprescu de a bloca proiectele de creştere a siguanţei rutiere în Bucureşti va produce şi mai multe victime în accidentele rutiere din Bucureşti.

 

Cine nu merge pe bicicletă nu are cum să înţeleagă care sunt avantajele benzilor de ghidaj materializate în zona de preselecţie a intersecţiilor. Este vorba de benzi de lungimi de 25-50 de metri care atrag atenţia soferilor că bicicliştii fac parte din trafic, aşa cum prevede Codul Rutier. În acest mod, se va forma un culoar pe care bicicliştii vor putea ajunge până în faţa maşinilor oprite la semafor. Normele spun că vizibilitatea este esenţială în siguranţa rutieră. Iar şoferii au cea mai mare vizibilitate în faţă, prin parbriz.

Aceste benzi de ghidaj pentru biciclişti nu încearcă să rezolve problemele din intersecţie, ele fiind situate doar în zona de preselecţie, până în trecerile de pietoni.

Pentru a explica de ce sunt importante aceste benzi de ghidaj, voluntarii Comunităţii Bicicliştilor din Bucureşti au realizat un material video:

 

 

În perioada următoare veţi observa o intensificare a declaraţiilor privind ce le trebuie bicicliştilor. Vor apărea tot felul de profesionişti bine intenţionaţi dar şi pseudo-specialişti şi politicieni care vor emite tot felul de păreri. Pentru ca să-i deosebiţi, trebuie să ştiţi cu exactitate care vorbeşte prostii şi care nu. De aceea, OPTAR va transmite luni un comunicat de presă în care vom prezenta şi explica toate criteriile pe care trebuie să le îndeplinească o infrastructură pentru biciclete. Iar atunci când vi se va promite ceva, fiecare poate consulta acel ghid şi va şti exact dacă sunt vorbe în vânt.

 

Marian Ivan - membru fondator al OPTAR

——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

————————————–

 

 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

9 Comentarii

Calin Alexandru
11.04.2013, 15:28:05

"Pseudo-specialistii si profesionistii bine intentionati" au aratat "ce le trebuie biciclistilor" prin trasarea pistelor care au fost inutilizabile,ilegale si totodata obligatorii pentru biciclisti.

Exista Solutii
12.04.2013, 00:12:39

Ce placut este sa citesti articole in care sunt prezentate probleme reale fara sa fie folosite tot felul de calificative otravite la adresa vinovatilor. Articole in care scopul este rezolvarea problemei, nu aruncarea cu noroi in stanga si in dreapta. Care sa fie explicatia ? Marius Ivan nu este ziarist profesionist ?! Ce senzatie de normalitate voi avea cand va obtine ce si-a propus folosindu-se de tenacitate, nu de invective, mai ales ca si-a propus ceva folositor tuturor bucurestenilor, nu unei singure categorii.

Exista Solutii
12.04.2013, 00:19:04

SCuze pentru greseala Domnule Marian Ivan. Am un bun prieten Marius Ivan si m-am gandit la el.

Stan Toma
13.04.2013, 13:17:29

Am fost de multe ori in Bucuresti dar nu mi s-a parut ca este o circulatie importa a bicicletelor.As vrea sa stiu daca s-a facut vreun sondaj care sa arate necesitatea construirii pistelor pentru biciclete? Cati cetateni poseda biciclete,citi vor merge la servici cu bicicleta .Vreau sa imi dau seama daca este o problema reala sau are cineva vreun interes.La aceasta problema numai Bucuresteanul poate raspunde chiar si prin referendum.

Ovidiu Grigore
14.04.2013, 11:19:12

Eu cred ca trebuie piste de biciclete, Cred ca e bine sa fie facute pe sosea. Nu cred ca trebuie facute doar cu niste dungi de 25m de ghidaj. Trebuie facute in asa fel incat masinile sa nu poata intra pe pista. Pentru ca vor intra. De aceea se fac liniile de tramvai suprainaltate. Daca soferii bucuresteni nu respecta interdictia de a circula pe sina de tramvai, cu atat mai putin vor respecta o pista de bicicleta. Trebuie piloni care sa delimiteze pista de biciclete. Iar asta inseamna costuri extra. asa cum in mom de fata pistele de biciclete de pe trotuar sunt parcari, la fel pistele de pe sosea vor fi ignorate.cred ca la asta se refera oprescu. ar trebui si o banda pentru autobuze cam pe toate arterele cu ambuteiaje.

Vezi toate comentariile (9)

Modifică Setările