Ceauşescu, Godină şi sistemul (II)

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Articolul de ieri a generat multe discuţii. Pentru că o confruntare de idei pe acest subiect este foarte importantă, am decis să extrag câteva dintre argumentele celor care şi-au exprimat opinia. Aici nu voi dezbate decât părerile „contra”, deoarece ceilalţi au înţeles perfect toate argumentele din articol.

Înainte de a intra în subiect, aş vrea să (re)amintesc faptul că în această perioadă, în cele mai mari oraşe din România, se realizează Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă. Nu am să intru în detalii despre ce înseamnă aceste strategii, dar am să subliniez un lucru important. Pe coperta acestor documente, experţii în mobilitate urbană din toată lumea şi-au dorit să evidenţieze numitorul comun al acestor planuri, punând pe copertă sloganul care caracterizează aceste documente: Planning for People. Documentul tradus pentru cetăţenii români are acelaşi mesaj: Planificare pentru Oameni.

Cea mai întâlnită replică la auzirea acestui slogan a fost „dar şoferii nu sunt oameni?”. Ba da, sunt oameni! Sau cel puţin, e important să fie.  

„Marian, una e să dezbatem un principiu, alta e să avem răfuieli spectaculoase cu diverşi adversari, dar ascunse sub umbrela dezbaterii unui principiu.”

Nu este vorba de o răfuială. Am ales să îl combat a doua oară pe poliţistul Godină tocmai pentru că, urcat pe un val de popularitate, a emis nişte opinii ilogice care au devenit virale. Garantez că mulţi dintre cei care i-au citit postările au rămas cu senzaţia că „pietonii pot fi amendaţi pe trecerile de pietoni” (articol - Marian Godină: Pietonii pot fi amendaţi chiar dacă trec pe zebră).

Ideile lui Godină sunt cu atât mai grave cu cât el este poliţist şi ar trebui să cunoască legea şi să o înţeleagă. Dar nu pare să o înţeleagă. La fel, mulţi dintre cei care au comentat ieri au dat dovadă că nu o cunosc / înţeleg.

Art 72 (2) Pietonii au prioritate de trecere faţă de conducătorii de vehicule numai atunci când sunt angajaţi în traversarea drumurilor publice prin locuri special amenajate, marcate şi semnalizate corespunzător, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor. Art 6 - 26. prioritate de trecere - dreptul unui participant la trafic de a trece înaintea celorlalţi participanţi la trafic cu care se intersectează, în conformitate cu prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice;

Că un poliţist a ajuns să conteste prioritatea unui pieton pe o trecere este unul dintre cele mai aberante lucruri pe care le-am auzit în ultima vreme.

Ca să-şi spele greşeala, poliţistul Godină a interpretat (greşit) articolul 72 (3).

(3)Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localităţi, pe la colţul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.

Obligaţia de a se asigura a pietonului este doar când acesta traversează prin locuri nemarcate, pe la colţul străzii. Pentru că dacă ar fi altfel, ar însemna că, de fapt, pietonul nu are prioritate de trecere. Ori problema este deja lamurită ăn art 72 (2): pe trecerile marcate şi semnalizate, pietonii au dreptul de a trece înaintea celorlalţi participanţi la trafic cu care se intersectează. 

Poliţistul Godină a reuşit să amendeze un pieton care traversa pe trecerea pentru pietoni! Iar mulţi sunt extaziaţi de acest lucru. Fabulos!

În continuare, eu cred că articolele de lege sunt foarte clare. Dar sunt sigur că cei care nu le respectă vor avea argumente care lor li se vor părea logice.

„Godina spune ca nu va fi lovit niciodata pe trecerea de pietoni pt ca se asigura tot timpul ca masinile vor opri inainte de a traversa el pe trecere, tocmai pentru ca stie ca multi soferi sunt neatenti / grabiti / nu dau prioritate etc. deci, nu se lasa pe mana soferilor, pentru ca stie ca zebra nu te face nemuritor ... chiar nu inteleg de ce a deranjat postarea lui Godina...”

Politistului Godina i s-a cerut o opinie pe tema accidentelor petrecute pe trecerile pentru pietoni din Brasov. Asadar, prin afirmatia „EU NU VOI FI NICIODATA LOVIT PE TRECERE”, Godina sugereaza ca vina apartine celor care au fost omorati pe trecerile pentru pietoni, pentru ca daca ar fi respectat regulile pe care el le respecta, nu ar fi fost loviti niciodata.

Acest tip de aruncare a vinovatiei pe o persoana care a traversat legal nu face decat sa induca ideea ca „este normal” sa te astepti ca toti soferii sa incalce legea, pentru ca “mori cu dreptatea in mana”.

Am explicat foarte clar ca politistul Godina face parte dintr-un sistem care are acelasi tip de gandire. Exemplele sunt in articol. Atat timp cat acesti oameni nu vor intelege ca gresesc, posibilitatea de a realiza si implementa o "planificare pentru oameni" este imposibila.

Nu exclud posibilitatea ca acesti oameni sa aiba solutii mai bune decat toti ceilalti experti din restul lumii. Totusi, faptul ca Bucuresti a ajuns pe locul 6 in topul celor mai congestionate orase din lume ar trebui sa fie o proba pentru multi ca solutiile"implementate in Bucuresti (si raspandite in toata tara) sunt gresite. 

Nu am sa raspund celor care au adus argumente de tipul “n-ai cum sa franezi de la 70 km/h”. Dar recomand sa cititi si alte tipuri de comentarii, nu doar cele care incep sau se termina cu “mori cu dreptatea in mana”.

„Să va spun o mică poveste: eram gravidă în 8 luni, era decembrie, abia începea să ningă... Drumul era umed, zapada nu se depusese... Stăteam frumos, ca un cetăţean model, la o trecere de pietoni de pe Calea Bucureşti, Braşov, privind în stanga-dreapta pentru a prinde momentul prielnic ca să traversez. După vreo 3 minute, în sfârşit un şofer pe prima banda care opreşte şi îmi da voie să trec. Aştept să facă la fel şi cel de pe a două bandă, a treia fiind libere, fără să zăresc vreo maşină care să se apropie. Pun piciorul pe trecere, mergeam mai greoi fiind gravidă în 8 luni, când ajung în dreptul celei de a două benzi, aud un claxonat bezmetic şi insistent. Alarmata, mă opresc pe mijlocul trecerii pentru a îi acorda prioritate vitezomanului care venea pe bandă a treia, fără cauciucuri de iarna, normal, şi care a apărut de nu stiu unde, dat fiind ca m-am uitat foarte atent când am traversat şi încă nu se zarea de-a lungul celei de a treia benzi. Şi care, spre propria-mi stupoare, mai urla şi pe geam la mine:"Fă, handicapato!". Aşadar, domnule Marian Godina , tot vina mea este? Ca am indraznit sa traversez, pe trecere, dupa ce m-am asigurat bine, si era sa fiu călcată?”

Am combătut şi voi combate mesajele greşite venite din partea autorităţilor sau a celor „populari”.


Marian Ivan – membru fondator OPTAR

_________________________________

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite