Chitanţele eliberate sunt:
1.Chitanţa aferentă cotei de contribuţie
2. Chitanţa aferentă fondului de reparaţii
3. Chitanţa aferentă fondului de rulment
4. Chitanţa aferentă altui fond special
Dacă în lista de plată asociaţia colectează fond de reparaţii,
fond de rulment şi un fond special, proprietarul achitând în numerar la
casieria asociaţiei, urmează a pleca cu patru chitanţe: chitanţa ce face dovada
achitării cotei de întreţinere, chitanţa care face dovada achitării fondului de
reparaţii, chitanţa care face dovada achitării fondului de rulment şi chitanţa
aferentă fondului special constituit la nivelul asociaţiei.
1. Chitanţa aferentă cotei de contribuţie
Pentru suma reprezentând cota de contribuţie regăsită în
lista de plată, asociaţia de proprietari prin administrator eliberează o chitanţă,
chitanţă ce face dovada plăţii. Ar fi bine ca proprietarul să păstreze toate
aceste chitanţe, pentru ca ulterior să poată face dovada realizării
respectivelor plăţi, în situaţia în care înregistrarea din partea
administratorului nu s-a realizat.
Termenul
de plată a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari,
afişate pe lista lunară de plată, este de maximum 30 de zile calendaristice de
la data afişării, prevede art.77 din Legea 196/2018.
2. Chitanţa aferentă fondului de reparaţii
Fondul de reparaţii este un fond obligatoriu, fond
adoptat în cadrul adunării generale şi pentru care legiuitorul a prevăzut
emiterea unei chitanţe în mod separat faţă de cota de întreţinere.
Art.
71 alin.4 din Legea 196/2018 prevede: “Pentru încasarea fondului de reparaţii,
administratorul eliberează chitanţă nominală separată”.
Fondul
de reparaţii nu se restituie proprietarului, se evidenţiază separat şi se
foloseşte doar pentru realizarea de investiţii, lucrări, reparaţii sau intervenţii
(îmbunătăţirea confortului locatarilor).
3. Chitanţa aferentă fondului de rulment
Fondul de rulment este, de asemenea, un fond
obligatoriu, fond ce este adoptat în cadrul adunării generale. Şi pentru fondul
de rulment legiuitorul a prevăzut emiterea unei chitanţe distincte de cota de întreţinere.
Art.
72 alin.4 din Legea 196/2018 prevede: “Pentru încasarea fondului de rulment,
administratorul eliberează chitanţă nominală separată”. Spre deosebire de
fondul de reparaţii, acest fond se poate restitui proprietarului aşa cum
prevede art. 72 alin 5 „Fondul de rulment încasat se restituie la transmiterea
dreptului de proprietate, dacă prin actele translative de proprietate nu se
stipulează altfel”.
4. Chitanţa aferentă altui fond special
Legiuitorul a prevăzut faptul că asociaţiile de
proprietari au posibilitatea de a adopta şi constituirea de fonduri speciale,
fonduri necesare desfăşurării activităţii curente sau pentru realizarea unor lucrări.
Pentru a evita discuţiile şi pentru a avea o evidenţă şi asupra acestor fonduri
dar şi pentru ca proprietarul să poată avea dovada achitării acelui fond, s-a
reglementat emiterea unei chitanţe şi pentru astfel de fonduri.
Art.
73 din Legea 196/2018 prevede: „(1) În cadrul adunării generale,
proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari pot aproba şi alte fonduri cu
caracter special, precum şi modul de constituire al acestora.
(2) Toate
fondurile speciale ale asociaţiei de proprietari se depun în contul asociaţiei
de proprietari, prevăzut la art. 20, au evidenţă separată şi pentru fiecare se
emite chitanţă separată”.
Fondul
special nu se restituie proprietarului, este adoptat în adunarea generală
ocazie cu care se poate decide modul de constituire a unui astfel de fond.
În
ceea ce priveşte plata prin instrument bancar, legiuitorul face următoarea trimitere în
cadrul art. 20 alin 2: ” În vederea plăţii cotelor de contribuţie la
cheltuielile asociaţiei de proprietari, datele de identificare ale contului
bancar prevăzut la alin. (1) se comunică tuturor proprietarilor prin afişare la
avizier, odată cu lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari”.
Cota de întreţinere, fondurile şi oricare alte sume
pot fi achitate de către proprietar în contul asociaţiei. Pentru aceste sume
achitate prin operaţiuni bancare, proprietarul NU mai primeşte şi o chitanţă
din partea asociaţiei prin administrator. Dovada plăţii este reprezentată de
ordinul de plată, foaia de depunere, tranzacţia etc aceste sume regăsindu-se în
extrasul de cont al asociaţiei, extras ce este operat lună de lună de către
administrator.
Pentru că există proprietari care solicită şi eliberarea
de chitanţe pentru sumele achitate prin bancă, este de menţionat că dacă asociaţia
ar elibera şi o astfel de chitanţă ar reprezenta o plată “dublă” realizată de către
proprietar iar asociaţia s-ar încărca cu sume pe care în fapt nu le-a încasat.
Toate
sumele încasate de către asociaţie prin administrator, se depun în contul unic
al asociaţiei.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
2 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Iarăşi dau astia de la butoane ca animalele în mine
Hoinărim printre chitanțe, facturi, acte doveditoare ..