articolul anterior articolul urmator

Autobuze electrice în Bucureşti: primul autovehicul a intrat în circulaţie pe linia 104. Pasagerii nu plătesc călătoria

4
16 Mar 2015 16:15:58
Autor: Cristina Răduţă
Autobuzul electric va circula pe linia 104 două săptămâni FOTO Roberto Sălceanu
Autobuzul electric va circula pe linia 104 două săptămâni FOTO Roberto Sălceanu

4 Comentarii

Tiberiu Ungureanu
16.03.2015, 22:33:50

Primăria Capitalei pregătește o nouă țeapă by Oprescu, pe banii noștri. Noua afacere cu autobuzele electrice pute de la distanță și iată dece: 1.- Celebra firmă SOR Libchavy (o cunoașteți, nu?), unul dintre cei mai mari producători de autobuze, troleibuze şi autocare din Cehia, este, într-adevăr, unul din cei 79 de producători de autobuze, etc. din Cehia. Și, ca să sensibilizeze piața din România, ne-a pus la dispoziție, nu 10 autobuze, ci unul! Exemplu de marketing...! 2.- Testarea minunăției s-a stabilit a se face pe traseul liniei 104. „Traseul liniei 104 are în jur de 25 de kilometri şi autobuzul ar trebui să parcurgă după o încărcare completă şase curse tur – retur. Există posibilitatea ca la capăt de linie să fie reîncărcate bateriile între curse”. Dixit domnul Ion Dedu, șeful Direcției Transporturi din Primăria Capitalei. Și cum, cu bateriile complet încărcate și cu pasagerii la bord, autobuzul poate parcurge pe pista de încercări 150 de km., domnul Dedu a calculat că 150 de km împărțit la 25 de km. face taman 6 curse. Numai c-a uitat de semafoare, de aglomerația din București și de faptul că atunci când bateriile mai au doar 20% din capacitate, șoferul trebuie să se grăbească foarte la o stație de încărcare. Și, chiar dacă stația de încărcare este la capăt de linie, încărcarea bateriilor durează 6-7 ore, deci ziua este cam compromisă, detalii care ar putea reduce cele 6 curse preconizate, la 5 sau chiar la 4. Așa-i că socoteala din birou nu se potrivește cu aia din stradă? 3.- Deși știm cu toții condițiile modeste, ca să mă exprim delicat, pe care ni le oferă RATB-ul, precum și faptul că „în acest moment nu avem bani” după cum recunoaște domnul Dedu, înțeleg din tonul comunicatului înclinarea decidenților către „electricul” de 450.000 de euro, care poate teleporta 85 de pasageri cu viteza de 80 de km./oră, v/s „amărâtul” de Mercedes de 200.000 de euro, care poate duce doar 100 de pasageri cu 50 de km./oră, când asta și este viteza legală. 4.- Mai înțeleg, din comunicat, că isteții RATB-iști au făcut niște analize economice care i-au dus la concluzia că investiţia se amortizează, în primul rând, prin lipsa alimentării cu carburant. „Este important de ştiut că nu se schimbă uleiul, nu se schimbă filtrele şi o mulţime de alte lucruri asemănătoare. Bine, bine, dar energia aia electrică cu care se încarcă bateriile, e pe gratis? De asemenea, încălzirea nu consumă curent“. Adică, cum, se încălzește cu lemne? Că și alea costă. Noa! cred că aste analize vor fi fost făcute de doamnele de servici. Păi, autobuzele alea, care nu se alimentează cu carburant sunt niște perpetuum mobile? N-au sursă de energie? Ba da ! Și una electrică ! Care se obține din gaz, petrol, cărbune, ș.a.m.d. Iar trăznaia că „încălzirea nu consumă curent”, rămâne la calificativul de „trăznaie made by RATB”. 5.- Prototipul oferit n-are aer condiționat decât la șofer. Aia că a fost testat nu știu unde e o abureală. Aceea era o altă mașină, cu un alt preț. Se știe că la București, vara, e foarte cald. Și se mai știe că aerul condiționat mărește semnificativ consumul și prețul. Deci, cam care ar fi prețul final? Are, sau n-are, aer condiționat? Întrebări de bun simț, nu? 6.- Înțeleg că importantă în decizia finală va fi și satisfacția viitorilor călători, recoltată în zilele de testare. Păi, cum dracu să nu fii încântat să te plimbi cu un autobuz nou, pe gratis și care, în plus, nici nu face prea mare zgomot. Chiar dacă acuma, primăvara, n-ai prea suferit de cald într-însul, dar să vezi la vară ... 7.- În fine, poluarea. Da, aceasta este o problemă. Cu toate catalizatoarele, motorul diesel încă poluează. Dar să nu vă faceți iluzii în legătură cu tracțiunea electrică: curentul electric cu care se încarcă bateriile autobuzului se obține din procese poluante, dar nu-n București, ci la centralele electrice. Deci, trecerea pe tracțiune electrică va micșora poluarea din București, însă nu semnificativ, mașinile nefiind singura sursă de poluare, iar la nivel global nu va schimba nimic. 8.- Mie, ca simplu cetățean votant, problema mi se pare a avea miros de DNA. Dacă greșesc, să mă scuzați. Cu stimă, Tib. Ungureanu.

+3 (3 voturi)
Johann Rechert
17.03.2015, 11:40:07

Excelenta analiza!

+2 (2 voturi)
cosmic
17.03.2015, 11:31:19

„Este important de ştiut că nu se schimbă uleiul, nu se schimbă filtrele şi o mulţime de alte lucruri asemănătoare." - dar bateriile la cat timp se schimba? si cat costa? Nu are aer conditionat - vara la inghesuiala te sufoci. Evident ca daca ii pune aer conditionat aceasta face ca, consumul de energie elctrica sa creasca, deci va putea face mai putine curse. Pretul autobuzului e urias - oare cat e comisionul?

+2 (2 voturi)
Nelu Saghin
17.03.2015, 20:38:19

Analizand pretul bateriilor si la cat timp trenuiesc schimbate .sa ne gandim cate autobuze trebuiesc pe o linie daca jumatate din ele ar fi la ,,incarcat'' in timpul programului de lucru ,si daca ne gandim si la faptul ca ,capacitatea bateriilor scade in timp ..atunci sa facem socotelile si sa vedem cum e mai bine !!