De ce şoferii trebuie să susţină marşul bicicliştilor

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Adrian Grigorescu

Sâmbătă, 23 aprilie 2016, bucureştenii vor ieşi cu bicicletele în stradă pentru a protesta împotriva modului în care autorităţile locale administrează oraşul. Aflat la a 8-a ediţie, marşul este cunoscut sub numele de „Oraş pentru oameni!”. Şi de data aceasta, administraţia locală a refuzat dialogul pe subiectele motivelor de protest.

Acest lucru nu face decât să agraveze situaţia în care se află Capitala României: Bucureşti rămâne cel mai congestionat oraş al Europei, conform studiilor Tom-Tom, gradul de congestie crescând cu 2% faţă de 2014, de la 41% la 43%.

Începând cu sfârşitul verii 2014, experţi străini şi români au lucrat la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) Bucureşti-Ilfov, strategia care trebuia dezvoltată de specialişti împreună cu cetăţenii oraşului, cu respectarea principiilor care guvernează acest tip de document.

Din păcate, administraţia Oprescu a blocat orice informaţie oficială despre realizarea acestui plan. Lucrurile nu s-au schimbat nici după ce Primarul Oprescu a fost suspendat. Interimarii Ştefănel Dan Marin şi Răzvan Sava au refuzat să deblocheze dialogul cu toate părţile, cu toate că au fost informaţi despre necesitatea pregătirii cetăţenilor pentru a înţelege ce presupune „planificarea mobilităţii urbane durabile”.

Grav este ca cei doi intenţionează să candideze pentru funcţii de Primari de sector, însă, din funcţiile pe care le-au ocupat ca Primari Generali interimari, au blocat cea mai complexă strategie pentru cea mai gravă problemă a oraşului.

De remarcat faptul că în Constanţa, unde Planul de Mobilitate Urbană Durabilă s-a realizat în acelaşi timp şi s-a făcut în aceleaşi condiţii ca cel din Bucureşti, administraţia locală a înţeles necesitatea respectării procedurilor europene şi a legislaţiei româneşti în ceea ce priveşte implicarea activă a cetăţenilor. Astfel, Primăria Constanţa şi asociaţiile se pregătesc să înceapă campania de informare şi pregătire a cetăţenilor. În felul acesta, strategia va fi modelată împreună cu cetăţenii, iar aceştia vor susţine măsurile decise împreună cu autorităţile şi specialiştii.

În schimb, dacă administraţiile din Bucureşti şi Ilfov vor refuza să respecte principiul abordării participative, cel care caracterizează acest tip de planificare, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucuresti-Ilfov ar putea fi blocat de Comisia Europeană. Din această cauză, regiunea Bucureşti-Ilfov nu va putea accesa fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii, dar, cel mai important, va continua dezvoltarea haotică a regiunii, problemele generate de traficul rutier urmând să se agraveze.

Documentul care reglementează modul de realizare a unui PMUD are motto-ul „Planificare pentru oameni”. Iată de ce, sâmbătă, bucureştenii sunt aşteptaţi din nou în stradă la marşul bicicliştilor #oraspentruoameni.

Motivele de protest, aşa cum au fost formulate către Primărie în notificarea depusă în vara anului 2013, au rămas actuale:

- neaplicarea măsurilor de siguranţă rutieră 
- încurajarea transportului motorizat în timp ce oraşul este cea mai poluată capitală europeană 
- lipsa unei viziuni a administraţiei oraşului pentru creşterea calităţii vieţii 
- menţinerea în funcţii a persoanelor vinovate de pagubele de milioane de euro provocate de recepţia ilegală a pistelor pentru biciclete 
- neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.

Adunarea participanţilor va fi de la ora 14.30, la intrarea Charles de Gaulle a Parcului Herăstrău.

Traseul marşului poate fi găsit aici. 

traseu mars biciclisti

Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) este o asociaţie care susţine dezvoltarea mobilităţii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetăţeni, indiferent cum aleg să se deplaseze: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul.

Având în vedere că policienii din România se află în plin avânt electoral, le solicităm decenţă şi înţelegere a faptului că protestul este unul al oamenilor şi că nu trebuie “contaminat” politic. Dacă aceştia doresc să se alăture mesajelor şi ideilor promovate de cele două marşuri, îi încurajăm ca, pe perioada campaniei electorale, să introducă în platformele electorale elemente din solicitările noastre şi să îşi construiască, dacă este cazul, ulterior alegerii lor în funcţii publice, politici publice conforme cu acestea. Astfel că ne delimităm de orice apariţie electorală la aceasta manifestaţie publica.

Marian Ivan - 
membru fondator OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite