Diferenţele între penalitatea aplicată de asociaţie şi penalitatea aplicată de furnizor

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi reglementarea celor două penalităţi este distinct prevăzută de lege, se pare că o parte importantă dintre proprietari nu fac diferenţa între cele două tipuri de penalităţi. Îngrijorător este faptul că o parte importantă dintre administratori nu fac distincţia, în listele de plată, între cele două tipuri de penalităţi .

Cu privire la penalitatea aplicată de asociaţie:

-          reprezintă o sancţiune a asociaţiei

-          nu poate fi mai mare de 0,2%/zi de întârziere

-          se calculează la debitul din fiecare luna (restanţa lunară)

-          se calculează după trecerea unui termen de 30 zile de la scadenţa listelor

-          penalitatea trebuie să fie menţionată în procesele vebale ale adunărilor generale

-          NU trebuie cumulată penalitatea cu debitul restant iar în următoarea lună penalitatea să se aplice la suma astfel rezultată pentru că astfel suntem în faţa calculării de penalităţi la penalităţi

-          suma reprezentând penalităţi nu trebuie să depăşească debitul principal

-          penalitatea se afişează în mod separat pe o coloană în listele de plată

-          suma încasată ca şi penalitate trebuie regăsită în fondul de penalităţi

-          fiecare apartament cu penalitaţi, trebuie să aibă o fişă în care să fie clar evidenţiat procentul de penalitate, suma la care se aplică, numărul de zile de întârziere

-          în cazul în care restanţierul plăteşte tot debitul restant, Comitetul poate decide (la cererea scrisă a restanţierului) ştergerea în tot sau în parte a penalităţilor aplicate

NOTĂ: În faţa instanţei de judecată nu este suficientă prevederea în cadrul statutului cu privire la penalitatea de 0,2%/zi de întârziere, atâta timp cât textul de lege are în corpul său expresia “poate”, astfel încât în practica instanţelor există obligativitatea din partea asociaţiei în a face dovada consemnării în cadrul unui proces verbal a menţiunii cu privire la procentul de penalitate decis.

Cu privire la penalitatea aplicată de furnizor:

-          reprezintă o sancţiune a furnizorului/prestatorului pentru întârzierea la plata facturilor

-          suma trebuie repartizată NUMAI RESTANŢIERILOR

-          suma se distribuie proporţional cu restanţa fiecăruia

-          suma trebuie recuperată în listele de plată lunare

-          suma nu poate fi ştearsă, decât prin plata realizată de restanţier

-          suma nu poate fi adaugată la debit şi penalizată

NOTĂ: Din păcate tot cei buni platnici sunt cei care suportă indiferenţa restanţierilor, atâta timp cât respectivele penalităţi aplicate de furnizor sunt plătite tot din fondul de rulment al blocului pentru că nesimţitul de restanţier dacă nu îşi achită cotele de luni bune sau chiar ani, puţin probabil să-şi achite penalităţile aplicate de funizor lună de lună.  

În situaţia în care în listele lunare de plată, nu există o defalcare a celor două penalităţi, este posibil ca pe de o parte să nu existe o transparenţă în modul de calcul iar pe de altă parte există posibilitatea ca penalitatea aplicată de furnizor să fie suportată de toţi proprietarii (adică împărţită la toţi din bloc).

Astfel: Art.49 din Legea 230/2007 face trimitere la penalitatea aplicată de asociaţie:

(1) Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile care depăşeşte termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să poată depăşi suma la care s-au aplicat.

(2) Termenul de plată a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, afişate pe lista lunară de plată, este de maximum 20 de zile calendaristice.

(3) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de întârziere vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei de proprietari şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli cu reparaţiile asupra proprietăţii comune sau alte cheltuieli de natură administrativă.

Art.25 alin.2 din Normele 1588/2007 arată că: (2) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de întârziere vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei de proprietari şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli de reparaţii ale proprietăţii comune sau pentru alte cheltuieli de natură administrativă.

Art.25 alin 3 din Normele 1588/2007 face trimitere la penalitatea aplicată de furnizori şi modul în care această sumă trebuie să fie recuperată în listele de plată:

 (3) Dacă terţii impun penalităţi asociaţiei de proprietari pentru întârzieri la plata facturilor, acestea se vor recupera de la:

a) restanţierii la cotele de întreţinere, proporţional cu cuantumul restanţelor;

b) persoana împuternicită să achite facturile, dacă a întârziat plata facturilor la termen.

Pentru mai multe informaţii din domeniu vă rugăm să daţi like si share www.facebook.com/Consultanta.Asociatii.Proprietari .

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite