Factorii de decizie au hotărât să ignore legea. Din nou!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ieri, Primăria Capitalei a transmis un Comunicat. Acesta începe aşa: „La initiativa Primarului General, Gabriela Firea, ieri, la sediul Municipalităţii, a avut loc o şedinţă de lucru la care au participat toţi factorii decizionali, responsabili cu identificarea unor soluţii pentru decongestionarea traficului din zona Prelungirea Ghencea.”

Însă nu trebuie să fii mare specialist ca să îţi dai seama că „toţi factorii decizionali” prezenţi la întâlnire au hotărât ca dispoziţiile legale să fie încălcate. Cei care au citit tot comunicatul, ştiu despre ce este vorba: administraţia vrea să facă trotuare cu lăţimea de 1,5 m pe care să circule bicicletele.

Asta au decis „toţi factorii decizionali”!

„Trotuarele vor avea o lăţime de 1,5 m astfel încât să permită şi circulaţia bicicletelor.”

Fraza din comunicatul Primăriei anunţă intenţia încălcării a două legi.

Dispoziţii legale

1. Conform dispoziţiilor Normativului NP 51, lăţimea trotuarelor conformate pentru a fi utilizate de către persoane cu handicap va fi de:

  • 1.80 m pentru trafic constant în dublu sens;
  • 1.50 m pentru trafic frecvent în dublu sens, cu prevederea unor buzunare de aşteptare şi întoarcere de 1.80 x 2.00 m la fiecare 25.00 m;
  • 1.20 m pentru trafic scăzut în dublu sens, cu prevederea unor buzunare de aşteptare şi întoarcere de 1.80 x 2.00 m la fiecare 25.00 m;

2. Legislaţia interzice circulaţia bicicletelor pe trotuare. Codul Rutier defineşte bicicleta ca fiind vehicul. Porţiunea din platforma drumului destinată circulaţiei vehiculelor se numeşte parte carosabilă. 

Conform aceleiaşi legi, trotuarul este definit ca fiind spaţiul longitudinal situat în partea laterală a drumului, separat în mod vizibil de partea carosabilă prin diferenţă sau fără diferenţă de nivel, destinat circulaţiei pietonilor.

Observaţii

  • Experţii care au lucrat la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti-Ilfov au constatat că nicio stradă nu este accesibilizată la nevoile persoanelor cu dizabilităţi, cu toate ca dispoziţiile Normativului 51 sunt obligatorii din anul 2000.

Observaţiile experţilor sunt cunoscute de edilii din Primăria Capitalei, însă, în loc să ofere soluţii, administraţia a şters din document observaţiile experţilor care făceau referire la amploarea fenomenului.

Folosind aceeaşi practică din ultimii 17 ani, administraţia locală propune din nou realizarea de infrastructură care nu respectă dispoziţiile legale.

  • În Bucureşti, peste 98% din infrastructura pentru biciclete realizată în perioada 2007 – 2013 a fost desfiinţată de poliţia rutieră deoarece, fiind realizată prin îngustarea trotuarelor, punea în pericol pietonii şi bicicliştii.

Noua administraţie repetă greşelile administraţiei Oprescu, încercând să urce carosabilul pe trotuare, în condiţiile în care lăţimea propusă pentru trotuare nu respectă nici măcar dispoziţiile minimale prevăzute de NP 51 referitoare la nevoile persoanelor cu dizabilităţi.

  • Intenţia administraţiei de a înghesui traficul nemotorizat (pietoni şi biciclete) pe o suprafaţă sub standardele minime necesare persoanelor cu dizabilităţi demonstrează faptul că actuala administraţie nu înţelege principiile planificării mobilităţii urbane durabile, cele care ar fi trebuit să guverneze PMUD Bucureşti-Ilfov. Conform acestor principii, asigurarea condiţiilor optime pentru deplasările nemotorizate trebuie să fie prioritatea planificatorilor urbani.
  • Conform comunicatului Primăriei, la întâlnire au participat ”toţi factorii decizionali”. Ne îngrijorează faptul că nicio persoană de la acea întâlnire n-a observat că legile şi principiile PMUD sunt ignorate, deoarece este nefiresc ca planificarea oraşului să se decidă doar de factori de decizie, fără consultarea unor specialişti care cunosc şi înţeleg legislaţia şi principiile planificării mobilităţii urbane durabile.

Concluzii

Asociaţia OPTAR a trimis o petiţie prin care solicită respectarea legilor. Destinatarii petiţiilor au fost Poliţia Rutieră, Comisia Tehnică de Circulaţie şi doamna Gabriela Firea.

Încurajăm cetăţenii să participe la protestul din 1 aprilie 2017 din Prelungirea Ghencea, începând cu ora 11. Administraţia locală trebuie să cunoască şi să înţeleagă problemele oamenilor. Apoi, împreună cu specialiştii, să discute cu cetăţenii pentru a găsi soluţiile optime pentru dezvoltarea mobilităţii urbane durabile.

Marian Ivan
membru fondator al OPTAR


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite