Harta poluării în Bucureşti. Date strânse timp de 5 ani explică de ce Capitala se află în topul oraşelor murdare din Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Măsurătorile efectuate în ultimii cinci ani în Bucureşti au evidenţiat faptul că pulberile în suspensie reprezintă cea mai mare sursă de poluare. Praful provine, în special, de la şantierele fără sfârşit deschise în diverse puncte ale oraşului.

În 2011, Primăria Capitalei a cumpărat un laborator mobil de testare a aerului din oraş pe care a plătit peste 1 milion de lei. De atunci, laboratorul a fost în zeci de puncte de pe străzile Bucureştiului şi a identificat cele mai poluate zone din oraş, dar şi locurile în care aerul este foarte curat.

În Bucureşti, susţin reprezentanţii municipalităţii, sunt amplasate staţiile fixe de monitorizare a calităţii aerului care fac parte din Reţeaua Naţională de Monitorizarea calităţii aerului. Imediat ce valorile înregistrate sunt colectate, aceste date de monitorizare sunt postate pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.

În Reţeaua Locală de Monitorizare a Calităţii Aerului din aglomerarea Bucureşti sunt opt staţii fixe de monitorizare gestionate de Agenţia de Protecţia Mediului Bucureşti, şi anume:

• Două staţii de trafic: Cercul Militar (cod BUC-B6) şi Mihai Bravu (cod BUC-B3)

• Trei staţii industriale: Titan (cod BUC-B2), Berceni (cod BUC-B4) şi Drumul Taberei  (codBUC-B5)

• O staţie de fond urban: Lacul Morii (cod BUC-B1)

• O staţie de fond suburban: Măgurele (cod BUC-B7)

• O staţie de fond rural: Baloteşti (cod BUC-B8)

Autolaboratorul se plimbă prin Bucureşti

În 2011, Primăria Capitalei a achiziţionat un laborator mobil care testează calitatea aerului din oraş. Municipalitatea a plătit atunci peste un milion de euro, fără TVA, pentru maşinărie şi din acel moment autolaboratorul a fost amplasat în punctele cheie din oraş pentru a testa cât de curat este aerul.

„Direcţia de Mediu din cadrul Primăriei a asigurat funcţionarea autolaboratorului şi a derulat programe de monitorizare a calităţii aerului prin măsurători indicative în zone cu trafic rutier intens, intersecţii principale, în zone de interes public cu populaţie sensibilă expusă la poluare, în vecinătatea spitalelor, unităţilor de învăţământ, dar şi în locaţii vizând evaluarea poluării aerului datorată lucrărilor de construcţii“, a precizat Ioan Şuteu,  reprezentanta Direcţiei de Mediu din cadrul Primăriei Generale.

Anul trecut, laboratorul mobil a fost amplsat în următoarele locuri: Calea Victoriei - Cercul Militar, Agenţia de Protecţia Mediului, Şos. Mihai Bravu - zona Bucur Obor, Parcul Drumul Taberei, Şos. Berceni, Spitalul Prof. Dr. Obregia, Şos. Panduri - Spitalul Prof. Dr. Burghele, B-dul Ferdinand - Spitalul de Ortopedie Foişor, depoul RATB Bujoreni - B-dul Timişoara şi depoul RATB Niţu Vasile.

Substanţe care cresc riscul de cancer

Astfel, specialiştii municipalităţii testează cu ajutorul laboratorului mobil mai mulţi poluanţi atmosferici: dioxid de sulf (SO2), dioxid de azot (NO2), oxizi de azo (NOx), particule în suspensie PM10, PM2,5, PM1, Compuşi Organici Volatili (benzen (C6H6), toluen, etilbenzen, o-m-p-xileni), monoxid de carbon (CO), ozon, precum şi amoniac şi hidrogenul sulfurat. Cei mai periculoşi poluanţi sunt PM10 şi PM2,5, respectiv particulele foarte fine, inhalabile, cu dimensiuni de ordinul micronilor. De asemenea, foarte dăunătoare sunt şi hidrocarburile aromatice policiclice, ozonul, plumbul sau benzenul.

Aşa arată laboratorul mobil în interior FOTO Eduard Enea

image

„Efectele expunerii populaţiei la asemenea poluări pot cauza boli pulmonare, cardiorespiratorii, astm, alergii, afectarea sistemului de apărare al organismului, dar şi un risc cancerigen“, susţin specialiştii.

Cele mai poluate zone ale Bucureştiului

Pentru a detecta cât de poluat este aerul dintr-o anumită zonă, reprezentanţii municipalităţii duc autolaboratorul în locul în care vor să verifice calitatea aerului. Testarea aerului se face cu ajutorul unui catarg telescopic montat pe autolaborator. Pe aici, aerul este captat şi transportat spre analizatoare, iar datele obţinute în perioada în care laboratorul mobil stă într-un loc sunt centralizate pe baza rapoartelor întocmite de specialiştii Primăriei.

„Pe calculator vedem rezultatele în timp real. Anul trecut am înregistrat 48 de depăşiri pe o staţie. Faptul că sunt depăşiri nu înseamnă că stăm tocmai rău. Cele mai mari depăşiri le-am înregistrat în Drumul Taberei, acolo unde se face şi metroul, în Piaţa Universităţii, Berceni“, explică tehnicianul care supraveghează laboratorul mobil.

De asemenea, acesta susţine că, de obicei, depăşirile apar în zonele centrale ale Bucureştiului, aici unde traficul este intens, dar şi în apropierea şantierelor deschise. O altă zonă în care au fost înregistrate depăşiri este cea de la Titan, din apropierea policlinicii cu acelaşi nume. Depăşirile au fost înregistrate aici în 2013, pentru că în apropiere este deschis un şantier important, prin care municipalitatea şi-a propus să reabiliteze şina de tramvai din zonă şi să modernizeze trotuarele.

Datele sunt obţinute în timp real şi pot fi vizualizate pe ecranul unui calculator FOTO Eduard Enea

image

Şi în Berceni au fost înregistrate depăşiri în 2014 pentru că, spun reprezentanţii municipalităţii, aici există o zonă în care se adună multă mijloace de transport ale RATB-ului. „Turează maşinile cât pot de tare şi cresc valorile pentru monoxid de carbon. O altă zonă în care au fost înregistrate depăşiri a fost lângă Spitalul Obregia. Aici era o parcare neasflaltată şi tot praful ăla de la maşini se ridica în aer“, a precizat Bernhard Lorinczi, unul dintre cei care supraveghează laboratorul mobil.

Şi în apropierea Spitalului de la Foişorul de Foc au fost înregistrate, în 2014, depăşiri. În zona Panduri au fost depăşiri în ceea ce priveşte ozonul, în vreme ce în Piaţa Victoriei a existat doar o zi de depăşiri. Concret, atrag atenţia reprezentanţii municipalităţii, cele mai poluate zone ale oraşului sunt cele în care sunt şantiere deschise, parcări neasfaltate din care se ridică praful şi zonele în funcţionează diverse maşinării.

Proiect care reduce poluarea

În acest context, reprezentanţii Direcţiei de Mediu au precizat că au de gând să implementeze un proiect menit să reducă poluarea din oraş. Concret, au de gând să spele străzile cu nişte soluţii prin care să împiedice pulberile în suspensie să se ridice de la sol.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite