Informarea proprietarilor: o obligaţie, nu o facultate. Pastila de administraţie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tot mai des ne întâlnim cu situaţii în care proprietarii din cadrul asociaţiilor nu cunosc faptul că au dreptul, stabilit prin lege, de a fi informaţi cu privire la deciziile luate în cadrul asociaţiei, la modul de calcul al cotelor lunare, la modul de repartizare a cheltuielilor, a investiţiilor realizate etc.

Toţi cei care deţin o proprietate, ce face parte dintr-o asociaţie de proprietari, trebuie să conştientizeze că toate informaţiile de mai sus le pot parveni în două moduri: primul vizează politica transparentă a unui administrator care remite lună de lună către proprietari o fişă a defalcării cheltuielilor, iar cel de al doilea are în vedere răspunsul dat de către preşedintele asociaţiei şi administrator, la solicitarea dumneavoastră formulată în scris.

Prin urmare, proprietarii pot primi informaţiile necesare şi/sau copie după actele justificative numai dacă formulează în scris o cerere. Sfatul ar fi acela de a lua şi o viză de primire pentru a nu se ajunge în situaţia în care dvs. susţineţi că aţi adresat o petiţie şi preşedintele să vă întrebe cu ce faceţi dovada.

Astfel, Normele de aplicare 1588/2007 precizeaza la art.12 pct.A lit.d că proprietarii pot solicita informaţii şi pot avea acces la documentele contabile. Acelaşi act normativ arată obligativitatea preşedintelui de a remite petiţiei un răspuns în termen de 7 zile.

De asemenea bine de reţinut este termenul de 10 zile de la afişarea listelor lunare de plată, termen în care puteţi contesta listele de plată respectivă, să solicitaţi explicaţii pentru anumite cheltuieli care nu vi se par corect calculate sau pentru care nu există aprobarea comitetului şi/sau adunarii generale.

Din păcate în multe cazuri proprietarii care ar avea ceva de semnalat nu fac acel minim efort, poate din comoditate, de a aşterne pe o coală nemulţumirea lor şi să o depună la asociaţie, iar impresia generală a celor din conducere este că totul este minunat şi proprietarii sunt mulţumiţi. Dacă lucrurile nu merg ulterior pe un drum bun, respectivul proprietar nu are cum să facă dovada susţinerilor sale şi poate pierde mult mai mult (timp şi bani) decât dacă ar fi realizat acea petiţie la momentul oportun.

De asemenea după convocarea unei adunări generale, organele de conducere au obligaţia de a aduce la cunoştinţa fiecarui proprietar deciziile care au fost luate. Numai după realizarea acestei informări individuale curge termenul de contestaţie a procesului verbal al adunării generale (art.26 din Legea 230/2007).

Câţi dintre dumneavoastră cunoşteţi din lista de plată afişată ce reprezintă cheltuieli gospodareşti, cheltuieli administrative, cheltuieli curente, cheltuieli pe cotă indiviză, cheltuieli reparaţii rata 4 (cum ştiţi dvs. care a fost valoarea totală a lucrarii, numărul de rate lunare, valoarea lunară de recuperat şi lunile în care se recuperează respectiva sumă)?

Nu rămâneţi indiferenţi.  

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite