Şantierul amânărilor: Metrorex îngroapă lunar 3,5 milioane de euro în metroul din Drumul Taberei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Locuitorii din cartierul Drumul Taberei s-au săturat de amânări şi au modificat numărul anilor necesari ca lucrările să fie finalizate, scris pe pancartele de la marginea şantierului FOTO Ionuţ Ungureanu
Locuitorii din cartierul Drumul Taberei s-au săturat de amânări şi au modificat numărul anilor necesari ca lucrările să fie finalizate, scris pe pancartele de la marginea şantierului FOTO Ionuţ Ungureanu

Lucrările de modernizare a metroului bucureştean prin construirea Magistralei 5 de metrou - Drumul Taberei sunt în plină desfăşurare şi în plină întârziere. Dacă la începutul anului şantierele au fost aparent blocate din lipsă de fonduri, rectificarea bugetară de la sfârşitul lunii iulie a adus noi nelămuriri în privinţa calendarului lucrărilor, dar şi a sumelor cheltuite pentru conservare şi întreţinere.

UPDATE 16.20 În urma publicării articolului despre stadiul lucrărilor de la Magistrala 5 de metrou - Drumul Taberei, Metrorex a emis un comunicat către redacţia "Adevărul" în care menţionează mai multe detalii despre stadiul lucrărilor şi despre sumele alocate pentru viitoarea magistrală. Redăm mai jos mesajul trimis.

Deşi în primul trimestru al anului în curs ritmul lucrărilor a fost ajustat conform prevederilor Legii Bugetului de Stat nr. 5/2013, în urma eforturilor depuse de Metrorex - prin Ministerul Transporturilor s-a obţinut o suplimentare de fonduri - incluzând compania pentru prima dată în rândul beneficiarilor Programului Operaţional Sectorial –“Transport” şi reuşindu-se astfel menţinerea lucrărilor într-un ritm susţinut.

În acest moment pe şantierele deschise se lucrează intens, stadiul lucrărilor pe staţii se prezintă astfel:
Staţia Academia Militară (cea mai avansată din punct de vedere al execuţiei, întrucât de aici vor fi lansate cele două utilaje de excavat tunele - TBM-uri), este realizată în proporţie de 75%. Lucrările de bază ce se execută în acest moment sunt: turnarea pereţilor-casetă la primul nivel de la suprafaţă şi pregătirile finale pentru lansarea TBM-urilor (Tunnel Boring Machine).

Staţia Orizont - realizată în proporţie de 40% - se execută turnarea ultimei porţiuni din planşeul superior urmând să înceapă excavarea sub planşeu pentru execuţia următorului nivel.

Staţia Favorit - realizată în proporţie de 50% - este excavat primul nivel de la suprafaţă - vestibul - şi se toarnă placa peste următorul nivel - peron - urmând ca şi excavarea acestui ultim nivel să înceapă în următoarele săptămâni. Trebuie specificat că activitatea la aceste staţii a fost mai intensă întrucât ele se află pe drumul critic şi de execuţia lor depinde demararea execuţiei tunelelor.

Staţia Tudor Vladimirescu (Drumul Taberei 34) este finalizat planşeul superior şi a început excavarea următorului nivel.

Staţia Sergiu Celibidache (Parc Drumul Taberei) se execută incinta de pereţi mulaţi, realizată în proporţie de 40%.

Staţia Romancierilor se execută prima etapă din planşeul superior.

Staţia Valea Argeşului (Brâncuşi) se execută planşeul superior - penultima etapă - şi urmează să înceapă excavarea următorului nivel.

Staţia Râul Doamnei, se lucrează la incinta de pereţi mulaţi, executată în proporţie de 40% şi la devieri reţele edilitare.

Staţia Eroilor 2 se lucrează la devieri de reţele edilitare.

Staţia şi Depoul Valea Ialomiţei se lucrează intens pe toate planurile (devieri de reţele edilitare, pereţi mulaţi, montare grinzi prefabricate, turnare planşee, excavări), stadiul fizic fiind situat la 50%.

Suma alocată pentru anul în curs, până la această dată a fost în valoare de 250.000 mii lei. Faţă de această  sumă alocată iniţial, la ultima rectificare bugetară fondurile alocate proiectului Magistrala 5, Drumul Taberei-Pantelimon, Tronsonul Drumul Taberei - Universitate au fost suplimentate cu suma de 250.000 mii lei.

Pentru anul 2014 estimările sumelor, în limitele impuse prin scrisoarea cadru a Ministerului Finanţelor Publice, sunt în valoare de aproximativ 300.000 mii lei.
Acest proiect este finanţat din fonduri structurale nerambursabile în cadrul Programului Operational Sectorial  –“Transport”.

-------------------------------

Proiectul modernizării metroului bucureştean, un mijloc de transport în comun tot mai folosit de cetăţenii oraşului, este unul fără doar şi poate important, motiv pentru care atenţia opiniei publice este extrem de mare. Pentru că au existat mai multe frânturi de informaţii legate de stadiul lucrărilor, adevarul.ro a discutat cu reprezentanţii Metrorex pentru a vedea care este stadiul actual şi care va fi evoluţia pentru perioada următoare.

Astfel, potrivit unui răspuns dat astăzi (n.r. - 20 august) de reprezentanţii Metrorex şi ai Ministerului Transporturilor la o solicitare făcută de adevarul.ro pe 30 iulie, sumele alocate până la această dată pentru anul 2013 pentru lucrările care se execută la Magistrala 5 sunt în valoare de 229 de milioane lei, urmând ca până la sfârşitul anului, acestea să fie suplimentate în concordanţă cu posibilităţile bugetului.

„Toate investiţiile Metrorex, indiferent de sursa primară de finanţare, sunt realizate prin bugetul statului. Sumele care au fost alocate în acest an sunt din contractul de creditare încheiat cu BEI şi, suplimentar, Guvernul a alocat sume din fondul de mediu. Conform strategiei bugetare, volumul de lucrări se ajustează în limita fondurilor disponibile”, se arată în răspunsul autorităţilor.

Autorităţile susţin că s-au făcut demersuri pentru ca, până la sfârşitul anului, bugetul de investiţii să fie suplimentat pentru ca execuţia să fie urgentată. Mai mult decât atât, aceştia spun că obiectivul a fost admis de Comisia Europeană pentru accesarea fondurilor nerambursabile POS-T motiv pentru care există, în prezent, premise „ca situaţia financiară şi implicit a execuţiei lucrărilor să se încadreze în valori optime până la finele anului”.

Cu toatea acestea însă, aducem aminte că lucrările de pe şantier sunt deja întârziate cu circa opt luni. Chiar dacă ar fi trebuit să dureze trei ani, acest lucru nu se va mai întâmpla. Pe lângă faptul că nealocarea la timp a sumelor necesare de la bugetul de stat face ca lucrările să meargă lent, acelaşi motiv a născut alt risc, şi anume acela de a rămâne şi fără fondurile europene aprobate de Uniunea Europeană. Chiar dacă sumele sunt aprobate, Statul trebuie, înainte de toate, să aloce fondurile necesare şi abia apoi să îi fie restituite, în etape, fondurile.

Tărăgăneala Statului: 3,5 milioane de euro pe lună

În prezent, nu se lucrează decât la staţiile de metrou din Drumul Taberei fără ca principala activitate să aibă loc, adică forarea tunelelor. 

Cel mai îngrijorător aspect este altul decât faptul că şantierul va dura mult mai mult decât trebuie şi anume că aceste întârzieri se traduc direct prin lucrări de conservare şi întreţinere. Potrivit PROTV, suma pentru aceste lucrări ajung la circa 100.000 de euro pe zi şi deci aproape 3,5 milioane de euro pe lună. Cei mai mulţi bani se duc pentru întreţinerea utilajelor, în special a aparatelor de forat în subteran.

Cârtiţele pornesc motoarele în septembrie, pentru 15 luni

În tot acest timp, autorităţile nu par a fi foarte deranjate. Reprezentanţii Metrorex şi ai Ministerului Transporturilor susţin că în septembrie cele două utilaje de forat, aşa-numitele „cârtiţe“, vor începe să foreze.

„Se preconizează ca execuţia tunelelor cu TBM-urile (Tunnel Boring Machine) să înceapă la începutul lunii septembrie a anului în curs şi ar urma să dureze circa 15 luni, la care se adaugă perioadele de tranzitare prin staţii”, au declarat aceştia, pentru adevarul.ro.

În ceea ce priveşte şantierul Drumul Taberei din 2014, potrivit autorităţilor, în bugetul de anul viitor sunt prevăzute sume în valoare de 298 de milioane lei (circa 65 de milioane de euro), bani care se vor suplimenta cu fondurile ce vor fi alocate prin programul POS-T.

Pe aceeaşi temă:

Sindicaliştii de la Metrorex şi RATB ameninţă cu proteste, dacă nu le vor fi soluţionate cererile

Circulaţia, dată peste cap în Drumul Taberei. Traficul rutier va fi deviat timp de două luni pentru lucrările la staţia de metrou Orizont

Bucureştiul nu are nevoie de metrou. Construcţia magistralei spre Otopeni, anulată de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu

Directorul Comercial Metrorex: 16 trenuri noi vor intra în reţea începând cu 2014. Care sunt realizările instituţiei şi programul de investiţii

INFOGRAFIE Un an întârziere pentru metroul din Drumul Taberei. Relu Fenechiu: „Nu vă pot spune ce s-a întâmplat cu muncitorii care nu sunt aici“

FOTO Alba-neagra cu metroul din Drumul Taberei. Autorităţile: plăţile sunt la zi, banii sunt suficienţi, lucrările continuă. Realitatea: nu se face nimic. Cât ne costă conservarea şantierului

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite