„Moarte subită” pentru administratorii din blocuri. S-a terminat cu lipsa de transparenţă, liste de întreţinere în pix şi evidenţe dubioase

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Legea care reglementează asociaţiile de proprietari, 230/2007, a suferit o nouă modificare prin Legea 277/2015, publicată în Monitorul Oficial 847 din 15.11.2015, care introduce un nou alineat în cadrul art.10.

Astfel, alineatul 2 va avea următorul cuprins: “La solicitarea scrisă a proprietarului, preşedintele şi administratorul asociaţiei de proprietari au obligaţia să elibereze în scris o adeverinţă prin care să prezinte situaţia cheltuielilor privind întreţinerea, defalcate pe datoria de bază şi penalităţi, precum şi modalitatea de calcul al penalităţilor.”

Existau o serie de discuţii între proprietari şi administratori cu privire la calculul penalităţilor, la lipsa de transparenţă în evidenţa numărului de zile şi cota la care aceste penalităţi se calculau, tocmai datorită lipsei unei reglementări în sensul obligativităţii remiterii către proprietari a unui asemenea act.

Prin coroborarea acestui text cu Legea 230/2007, putem trage următoarele concluzii:

a)    preşedintele asociaţiei de proprietari are obligativitatea emiterii unui răspuns proprietarului în termen de 7 zile de la data primirii solicitării;

b)    situaţia penalităţilor nu mai poate fi calculată decât prin raportare la procentul de penalitate aplicat, numărul de zile de întârziere şi cota de întreţinere la care se aplică;

c)    s-a terminat cu aplicarea penalităţilor la penalităţi;

d)    administratorii vor fi obligaţi să ţină fişa de penalităţi pentru fiecare apartament cu restanţe; 

e)    în cazul refuzului de punere la dispoziţie a actului solicitat există mijloace legale de a le obţine;

f)     aceste evidenţe sunt acum obligatorii.

În opinia mea, această modificare este bună şi are aplicabilitate practică, fiind un mijloc de verificare a proprietarului şi un mijloc de obligare a administratorilor pentru o evidenţă centralizată. La acest moment este exclus ca un administrator să mai ţină evidenţa pe foi şi din pix pe de o parte, iar pe de altă parte, la solicitarea proprietarului administratorul trebuie să-i pună la dispoziţie un centralizator cu fiecare sumă restantă ca şi cote de întreţinere cu penalitatea calculată pentru acea cotă, la zi. 

La momentul la care administratorul nu va putea pune la dispoziţia petentului o astfel de situaţie, ori suntem în faţa unui administrator care are ceva de ascuns ori acesta este depăşit de dinamica legislativă şi nu poate ţine evidenţe financiar contabile într-un sistem centralizat.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite