Bucureşti

articolul anterior articolul urmator

Oprescu: „Nu vreau să stau să număr morţii“. Lăsaţi... i-am numărat eu

47
14 Mar 2013 20:37:10
Marian Ivan
In orasele civilizate, oamenii au posibilitatea să se deplaseze în 4 moduri: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul. Ar trebui ca şi edilii din Bucureşti să ofere oamenilor posibilitatea să aleagă modul de transport. Însă lipsa benzilor dedicate transportului public, trotuarele ocupate şi lipsa infrastructurii pentru biciclete obligă oamenii să utilizeze cel mai ineficient mod de transport: autoturismul.
In orasele civilizate, oamenii au posibilitatea să se deplaseze în 4 moduri: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul. Ar trebui ca şi edilii din Bucureşti să ofere oamenilor posibilitatea să aleagă modul de transport. Însă lipsa benzilor dedicate transportului public, trotuarele ocupate şi lipsa infrastructurii pentru biciclete obligă oamenii să utilizeze cel mai ineficient mod de transport: autoturismul.

La începutul săptămânii, Primarul General Sorin Oprescu anunţa ziariştii că refuză să facă benzi pentru biciclişti pe carosabil, ca în oraşele civilizate. „Nu am curajul să le fac pe carosabil. Nu vreau să stau să număr morţii“.   Când am auzit prima dată această ştire am crezut că este o glumă. O glumă foarte proastă.

N-o să amintesc acum de ce oraşele civilizate au infrastructură pentru biciclete.
Nici n-o să spun de ce oamenii sunt cea mai valoroasă resursă a unui oraş.

Acum voi vorbi doar despre cifre.

Profesioniştii în planificare urbană ştiu că atunci când creşte prezenţa bicicliştilor în trafic scade raportul dintre numărul de accidente si numărul de utilizatori. Explicaţia e simplă: şoferii devin mai responsabili ştiind că bicicliştii fac parte din trafic. Prezenţa marcajelor pe carosabil pentru biciclete nu face decât să mărească vizibilitatea bicicliştilor în trafic şi să crească atenţia şoferilor.

Există multe studii care demonstrează asta.

În Salzburg, Austria, în perioada 1992-2004 numărul de accidente a scazut cu 40% în timp de traficul bicicliştilor a crescut cu 40%.

În Bolzano, Italia, numărul bicicliştilor a crescut de la 17,5 % în 2002 până la 29% în 2010. Cu toate acestea, raportul dintre numărul de accidente şi numărul de utilizatori a scăzut.

Dar care este situaţia în Râmnicu Vâlcea şi Sibiu, singurele oraşe din România care au benzi pentru biciclete exclusiv pe carosabil ? Ei bine, în toţi aceşti ani niciun om nu a murit în vreun accident asociat cu marcajele pentru biciclişti.

Aşadar, statisticile contrazic opiniile primarului Oprescu.

Dar studiile relizate la nivelul Uniunii Europene arată că traficul rutier omoară în mai multe feluri. Accidentele reprezintă doar 10% din cauzele deceselor. De 3 ori mai mulţi oameni mor din cauza poluării. Iar bolile asociate lipsei activităţilor fizice omoară de 6 ori mai mulţi oameni.

Cum ? Poluarea omoară ?

Da... Vă invităm să număram împreună.

Un studiu realizat de Ecopolis a evidenţiat cât de poluat este Bucureştiul.

"Dacă între 2004 şi 2009 ar fi fost respectate limitele pentru PM10, dintre adulţii şi copiii sub un an care mor în fiecare an în Bucureşti, peste 800 de adulţi şi aproximativ 230 de nou-născuţi ar fi putut fi salvaţi."

PM10 este indicativul pulberilor in suspensie cu diametrul mai mic de 10µm. Traficul rutier este principala sursă, atât din cauza arderilor şi emisiilor de combustibili, cât şi din cauza uzării frânelor şi a cauciucurilor şi prin ridicarea  materialului antiderapant de pe carosabil.

Aceste pulberi sunt atât de fine încât ...

Dar mai bine să citim textul de pe pagina Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului:

"O problema importantă o reprezintă particulele cu diametrul aerodinamic mai mic de 10 micrometri, care trec prin nas si gât şi pătrund în alveolele pulmonare provocând inflamaţii si intoxicări.

Sunt afectate în special persoanele cu boli cardiovasculare şi respiratorii, copiii, vârstnicii si astmaticii. Copiii cu vârsta mai mică de 15 ani inhalează mai mult aer, şi în consecinţă mai mulţi poluanţi. Ei respiră mai repede decât adulţii şi tind să respire mai mult pe gură, ocolind practic filtrul natural din nas. Sunt în mod special vulnerabili , deoarece plămânii lor nu sunt dezvoltaţi, iar ţesutul pulmonar care se dezvoltă în copilărie este mai sensibil.

Poluarea cu pulberi înrăutăţeşte simptomele astmului, respectiv tuse, dureri în piept şi dificultăţi respiratorii. Expunerea pe termen lung la o concentraţie scazută de pulberi poate cauza cancer şi moartea prematură."

Această descriere ar trebui să dea de gândit, nu-i aşa ?

Ehhh... Ca să mărim miza, întrebarea se pune aşa:

Dacă expunerea pe termen lung la o concentraţie scazută de pulberi poate cauza cancer şi moartea prematură, ce se întâmplă când concentraţia este mare ?
 

Da, aici vroiam să ajung. În Bucureşti, conform studiului prezentat, media anuală pentru PM10 la fiecare din cele 8 staţii unde s-au făcut măsurători este mai mare decât valoarea limită anuală pentru protecţia sănătăţii umane impusă de Uniunea Europeană şi Organizaţia Mondială a Sănătăţii.

Aşadar suntem expuşi poluării traficului rutier la un nivel periculos. Asta e clar...

Dar accidentele ?

Numărul de persoanele decedate în Bucureşti în accidente rutiere a fost de 140 în 2009, 110 în 2010, 85 în 2011 şi 80 în 2012.

Aşadar, numărul celor care mor din cauza poluării provocate de traficul rutier este mai mare decât al celor care mor în accidente de circulaţie.

Diferenţa este că poluare omoară pe toată lumea, având copiii în frunte.
În acelaşi timp, pentru prevenirea acidentelor rutiere se pot lua măsuri de calmare a traficului.

Acum e clar de ce oraşele civilizate trasează infrastructura pentru biciclete pe carosabil ?

M-aş bucura să aflu că primarul va lua măsuri de reducere a poluării produse de trafic. Asta dacă nu vrea să numere morţii.

 

Marian Ivan - membru fondator al OPTAR
foto: Eltis.org

——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

————————————–

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

47 Comentarii

Radu Ma
14.03.2013, 21:12:30

Faceti 2 greseli in articol. comparati orase mici cu bucurestiul. eu locuiesc in viena si ma deplasez exclusiv cu bicicleta. Pistele de biciclete sunt trasate in proportie de 80% pe trotuare. cele care sunt pe carosabil sunt pe strazi cu sens unic (evident strazi inguste cu trotuare inguste pe care nu ar incapea o pista de biciclete). Pentru Bucuresti (da am locuit mult si in Bucuresti si stiu cum este traficul si acolo) cea mai buna solutie eu o consider pe trotuare: 1. siguranta sporita pentru biciclisti 2. odata cu siguranta vine si increderea oamenilor ca e un transport mai sigur de a se deplasa cu bicicleta si creste numarul biciclistilor. Normal ca unde nu se poate trasa pista pe trotuare indicat e pe carosabil dar in nici un caz exclusiv pe carosabil pistele. Stiti si dumneavoastra ca nesimtirea si proasta educatie a soferilor din bucuresti cu greu se poate eradica, chiar ati scris 2 articole pe tema asta una din ele fiind cu un sofer de autobuz. Chiar credeti ca pentru Bucuresti e mai sigur pe carosabil decat pe trotuar?

-4 (8 voturi)
Marian Ivan
14.03.2013, 21:30:37

Nu cred ca ai habar cum arata trotuarele din Bucuresti. Altfel probabil a fi evitat sa compari Viena cu Bucurestiul. Infrastructura pentru biciclete trebuie sa fie eficienta. Au fost doua incercari pana acum sa se faca piste pe trotuare. Ambele experimente au esuat. Si in 2008 si in 2011. Niciun traseu nu s-a dovedit a fi viabil. Nu deranjeaza pe nimeni ca pistele sa fie protejate, daca exista posibilitatea efectuarii depasirii. Daca traiesti in Viena nu ti-ai pus problema asta, pentru ca acolo acest lucru e logic. Aici, logica este sa se faca din bicicleta, un vehicul foarte mobil, un vehicul cu "mobilitatea" trenului. Da, bicicleta e mai sigura pe carosabil decat pe trotuare. In primul rand pentru ca pietonii sunt mai importanti decat biciclisti. In al doilea rand pentru ca pietonii sunt mai imprevizibili decat masinile. Referitor la cazul sesizat, daca exista interesul ca probleme sa se rezolve, ea s-a rezolvat. Am fost in Viena si am remarcat "respectul" soferilor. Dar respectul vine din frica de amenzi. Pentru ca mi s-a intamplat sa mi se deschida o portiera in fata, chiar in Viena.

+4 (8 voturi)
Radu Ma
14.03.2013, 22:06:54

Multe din trotuarele din Bucuresti nu sunt viabile pentru a face piste, asa a fost si in Viena candva. Problema s-a rezolvat extraordinar de simplu. S-a luat din carosabil si s-a facut trotuar. Ambele experimente au esuat pentru ca nu s-a facut un studiu ci pur si simplu s-a aruncat cu vopsea. Mi-am pus problema efectuarii depasirii pentru ca nu este chiar asa de logic nici in Viena, multe din piste sunt mult prea inguste pentru a reusi o depasire. Aici iar faci o greseala, pietonii nu sunt mai importanti decat biciclisti la fel cum nici biciclisti nu sunt mai importanti decat masinilie, la fel cum nici masinile nu sunt mai importante decat trenurile etc. etc., toti suntem egali si suntem la fel de importanti, ideea e ca toti sa fim in siguranta. Da, pietonii sunt mai imprevizibili decat masinile, dar un biciclist in oras nu circula cu mai mult de 20 km/ora ceea ce il face pe biciclist mobil si capabil sa evite un accident in cazul in care apare un pieton, de aceea exista frana, claxonul. Caz: Circuli regulamentar pe pista de biciclete pe carosabil, un sofer iti deschide portiera in fata tu esti obligat sa il eviti si iesi de pe pista ta moment in care un sofer din spate vine in tromba cu viteza regulamentara de 60 - 70 km/h. Caz 2: Circuli regulamentar pe pista de biciclete pe trotuar, un pieton iti apare in fata, tu esti obligat sa il eviti si iesi de pe pista ta. Care din cazuri este mai periculos? Respectul soferilor in Viena nu vine doar din frica de amenzi ci si din respect pentru ceilalti si din viteza maxima de 40 km/ora pe strazile normale (pe bulevarde cum ar fi Ring sau Gurtel viteza este mai mare) si 30 km/ora pe strazile mici.Bucurestiul cum este insetat de bulevarde si viteza maxima de 60-70 km/ora nu ai sa vezi respect si siguranta pentru biciclisti. Nici tu nu te simti in siguranta chiar daca ai pista ta trasata cu vopsea pe carosabil cand trece o masina cu cel putin limita de 60-70 km/h

-1 (3 voturi)
Marian Ivan
14.03.2013, 22:17:14

Eh... M-am lamurit. Nu stii despre ce vorbesti. Pietonii sunt foarte importanti pentru vitalitatea unui oras. Nu o sa fac acum un curs despre ce inseamna mobilitate urbana... Dar iti spun, ca sa nu mai gresesti si alta data: pietonii sunt cei mai importanti ! Si iar faci o greseala: "S-a luat din carosabil si s-a facut trotuar." Ai o logica care ma lasa masca. Adica latim trotuarul si apoi il ingustam cu o pista ? Nu crezi ca marcarea pe carosabil este EXACT ce ai spus tu ? Scuza-ma, dar nu ai notiunile de spatiu de siguranta, spatiu de circulatie... Daca ai fi trait in Bucuresti ai fi inteles mai bine unele lucruri. Eu pedalez, conduc si sunt pieton prin Bucuresti. Te invit sa faci acelasi lucru.

+2 (6 voturi)
Vanatorul/d.c.
14.03.2013, 21:39:17

Domnu' Marian Ivan, iarta-ma ca-ti spun, dar dumneata nu ai cum sa pricepi viziunile aeriene ale unui primar de calibru' futurologic precum dom' Oprescu..! Dom'le, cand s-o-nerva dumnealui, ne tranteste niste piste aeriene pentru biciclisti, de zici ca-s avioane aia, cand or da la pedale disperati si depresivi, ca nu de alta dar ar putea sa pice pe capotele smecherilor de dedesupt.Caz in care, nici nu mai conteaza numarul coastelor rupte, ca oricum mai dureaza cateva minute pana se gaseste vreun sofer de 4x4, sa scoata un pistol si sa-i scape de dureri..Da' va fi un catig in imagine a Capitalei ,dom'le..! Ca aia de au sateliti, vor crede ca-s chiar piste iar biciclisti, aeroplane. Si vor anunta ca Capitalala Romaniei are cel mai multe avioane pe cap de locuitor..! Ce zici, nu-i fain..?

+4 (4 voturi)

Vezi toate comentariile (47)

Modifică Setările