Pierderile de apă şi recuperarea acestora în listele de întreţinere

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

După modul în care există transparenţă la nivelul asociaţiei de proprietari, o parte dintre dumneavoastră cunosc lună de lună situaţia pierderilor de apă, iar o altă parte habar nu au cum se recuperează în listele de plată consumul de apă din cadrul blocului. Evident că nu există asociaţie în care suma citirilor proprietarilor să pice cu citirea furnizorului, de unde rezultă această diferenţă de care tot vorbim, numită popular „pierdere”.

În primul rând, voi încerca să explic cum se realizează calculul apei reci în lista de plată a cotelor de întreţinere:    
  

Apa rece pentru preparare apă caldă – 5% din mc facturaţi de Apa Nova reprezintă Taxa Municipală Ape Uzate la care se adaugă valoarea facturii apă rece pentru apă caldă la care se adaugă valoarea facturii reprezentând canalizare apă rece pentru preparare apă caldă.

Apa rece – 5% consum facturat de Apa Nova (consum mc alimentare cu apă şi consum mc canalizare apă pluvială) la care se adaugă valoarea facturii alimentare cu apă la care se adaugă valoarea facturii canalizare apă uzată la care se adaugă valoarea facturii canalizare apă pluvială.

Adica: TOTAL FACTURĂ APA NOVA = 5% din mc + total lei apă rece pentru apă caldă + total lei canalizare apă rece pentru apă caldă + total lei alimentare cu apă + total lei canalizare apă uzată + total lei canalizare apă pluvială   

Notă: cei 5% se calculează prin extragerea procentului din mc alimentare cu apă, din mc apă rece pentru preparare apă caldă şi din mc canalizare apă pluvială.

Exemplu mod calcul pentru o asociaţie în care există şi necontorizaţi şi diferenţe (pierderi):

Din valoarea facturii Apa Nova se scade valoarea apei reci calculate pentru necontorizaţi (5mc de persoană AR x preţul facturat de furnizor).

Apoi se scade valoarea apei reci pentru cei contorizaţi luând în calcul mc declaraţi de proprietari x preţul facturat de furnizor.

În situaţia în care între suma facturată de furnizor şi cele două poziţii menţionate anterior există diferenţă, aceasta reprezinta pierdere si se recupereaza conform celor de mai jos.

Soluţiile adoptate de asociaţiile de proprietari în vederea recuperării diferenţei, pentru acoperirea contravalorii facturii:

-       Diferenţa se repartizează proporţional cu cota indiviză a fiecărui apartament

-       Diferenţa se repartizează proporţional cu numărul de persoane prezente

-       Diferenţa se repartizează proporţional cu consumul (în preţ)

-       Diferenţa se repartizează în mod egal la toate apartamentele

Soluţiile găsite şi prezentate mai sus nu mulţumesc proprietarii, astfel: o repartizare a diferenţei raportat la cota indiviză nemulţumeşte pe cei care nu locuiesc în apartament dar vor avea de plată lună de lună pierderi de apă (adică dacă un apartament are zero la numărul de persoane prezente va achita consum de apă – pierdere). O repartizare a pierderii proporţional cu consumul va nemulţumi pe cei care consumă ( adică pe cei corecţi) care pe lângă suma aferentă consumului, şi aşa mare, vor achita proporţional cu acest consum pierderile. O repartizare a pierderii în mod egal la fiecare apartament ar părea echitabilă dar nemulţumiţi vor fi cei care locuiesc o singură persoană într-un apartament şi vor achita în mod egal ca şi un alt apartament în care locuiesc 4 persoane (evident că nu se poate considera că cele două apartamente consumă aceeaşi cantitate de apă).

Se poate spune că cea mai echitabilă modalitate de împarţire ar fi la numărul de persoane prezente, pe considerentul că persoanele care locuiesc consumă apă şi astfel se găseşte o situaţie de compromis prin înlaturarea neajunsurilor menţionate în precedent.

În situaţia în care în bloc există şi necontorizaţi, adică fără apometre, s-au propus şi se aplică urmatoarele soluţii: repartizarea întregii diferenţe la necontorizaţi, aspect cu care personal nu sunt de acord aceasta nereprezentând un mijloc de determinare în vederea contorizării ci o sancţiune mult prea aspră şi peste consumul mediu calculat (imposibil ca 2 persoane într-un apartament să consume 30 mc sau mai mult de apă rece într-o lună – pierderea); repartizarea unui procent către necontorizaţi iar diferenţa rămasă conform celor de mai sus; repartizarea unui consum fix de 5 mc/persoană/lună apă rece şi 3 mc apă caldă/persoană/lună.

Din toate cele precizate mai sus, în opinia mea, important este ca dvs să fiţi în cunoştinţă de cauză, adică să cunoaşteţi care este valoarea acestor diferenţe, cum se recuperează această diferenţă şi dacă sumele colectate în listele lunare de plată (consum + diferenţă) reprezintă suma facturată de furnizor.

În situaţia în care la avizier aveti o listă de plată compusă din 3 coloane – total 1, total 2 şi total general, cum am văzut la multe asociaţii, cu siguranţă “ceaţa” vă va împiedica să cunoşteţi toate aspectele precizate în prezentul material.

Se desprinde din listele de plată din blocul dvs. modul de recuperare al pierderii (diferentei)? Modul de recuperare se regăseşte în cele de mai sus, sau există şi alte variante?

Delectaţi-ne.

 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite