Poliţia ar vrea să abroge articolul care interzice parcarea pe trotuar

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Actuala legislaţie interzice parcarea pe trotuar. Ministerul Afacerilor Interne afirmă că vrea deblocarea spaţiilor pietonale, dar abrogă respectivul articol. Oricâte lămuriri am primit din partea lor, tot n-au explicat ce articol de lege ar permite ridicarea maşinilor parcate pe trotuar.

Pe lângă această problemă, au fost identificate şi alte probleme care trebuie reglementate în Codul Rutier şi în Regulamentul de aplicare. Toate propunerile de modificare au fost transmise Ministerului, iar marţi, de la ora 10:00, vor fi susţinute în cadrul dezbaterii organizate cu acest prilej.

Mai jos găsiţi comunicatul şi propunerile înaintate de semnatari.

Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti, Organizaţia pentru Promovarea TransportuluiAlternativ în România - OPTAR, ActiveWatch, Pro Patrimonio, Help to Heart (ajută viaţa), Funky Citizens, Centrul de Resurse pentru participare publică - CeRe, Asociaţia Civică Miliţia Spirituală, Asociaţia pentru Tranziţie Urbană ATU şi Asociaţia Peisagiştilor din România - AsoP au transmis Ministrului Afacerilor Interne, Petre Tobă, o serie de propuneri pe marginea proiectului de modificare a Codului Rutier (OUG 195/ 2002) şi a Regulamentului de aplicare. Având în vedere propunerile de modificare ale MAI, dacă acestea ar intra în vigoare, parcarea pe trotuar ar intra în legalitate, făcând şi mai dificil accesul pietonilor la spaţiile publice şi reducând accesul persoanelor cu dizabilităţi la un stil de viaţă independent. În aceste condiţii, organizaţiile semnatare solicită ca textul de lege să ţină cont de nevoia unei interdicţii explicite de parcare a autovehiculelor  pe trotuar, fie retragerea proiectului. Dezbaterea va avea loc marţi, 12 iulie, începând cu ora 10.00, la sediul Centrului Cultural al MAI (Mihai Vodă, nr. 17)

Găsiţi ataşat acestui comunicat propunerile organizaţiilor non-guvernamentale. Mai jos, redăm o sinteză a documentelor.

Prin abrogarea prev. art. 64 din OUG 195/2002 se aduc o serie de modificări cu privire la posibilitatea ridicării vehiculelor, ceea ce aparent este un lucru pozitiv. Însă maniera de redactare a propunerii legislative ridică nişte probleme majore de aplicabilitate:

a) în toate cazurile, decizia este lăsată la aprecierea poliţistului, acesta nefiind obligat să dispună ridicarea nici măcar atunci când se blochează o şină de tramvai sau intervenţia serviciilor de urgenţă

b) se prevede o excludere de la răspundere pentru conducătorii maşinilor cu girofar, chiar şi atunci când nu sunt în misiune

c) nu este prevăzut ca fiind caz de ridicare parcarea în cazul în care se blochează amenajările pentru persoane cu dizabilităţi

d) se intervine în deciziile autonome ale administraţiei publice şi în criteriile achiziţiilor publice prin specificaţii tehnice mult prea detaliate

e) se dă frâu liber ducerii unei măsuri administrative în zona comercială, prin prevederea unor contravalori tarifare şi nu a unor cheltuieli efective, aşa cum era până acum

Pentru toate aceste prevederi problematice asociaţiile vin cu propuneri concrete de modificari, precum si motivatii prin care circulaţia pe drumurile publice (si in zona drumului public) să se desfăşoare  fluent şi în siguranţă.

Prin abrogarea alineatului 7 al art. 72 şi neînlocuirea lui cu altceva dispare interdicţia parcării pe trotuar, aşa cum este în prezent. Chiar dacă se modifică regimul contravenţional al parcării neregulamentare, parcarea pe trotuar, acolo unde nu este semnalizată această posibilitate, nu ar mai constitui contravenţie.

Noi propunem şi o serie de alte modificări cu privire la regimul circulaţiei (pe drumurile publice) rutiere. În cazul trotuarelor propunem prevederea legală pentru existenţa unei fâşii de trotuar libere de obstacole în lăţime de cel puţin 2 m (corelare cu Normativul 51/2012 privind accesibilizarea spaţiului public).

Referitor la circulaţia bicicletelor, cea mai importantă prevedere propusă este abrogarea dispoziţiei absurde, nemaîntâlnită în altă legislaţie europeană, prin care copiilor le este interzis să circule cu bicicleta, pe orice cale de comunicaţie terestră deschisă circulaţiei publice, până la vârsta de 14 ani. În schimb, propunem ca micii biciclişti să fie asimilaţi pietonilor, astfel încât, până la vârsta de 8 ani, să poată pedala pe trotuare.

Un alt subiect sensibil este modul de sancţionare a bicicliştilor. Acum, de exemplu, lipsa soneriei pentru biciclete este sancţionată în clasa 3 de amenzi, mult mai aspru decât alte încălcări ale legii atribuite altor participanţi la trafic. S-a propus ca sancţionarea bicicliştilor să fie încadrată în clasa 1 de amenzi.

În interesul tuturor participanţilor la trafic s-a propus adăugarea unui articol care sa permită înfiinţarea benzilor pentru biciclete, (un tip de infrastructura mult mai ieftina şi mai uşor de implementat), diferite de pistele pentru biciclete. Astfel, se vor putea face benzi dedicate circulaţiei cu bicicleta chiar şi acolo unde spaţiul nu permite amenajarea unei piste. În acest fel creşte siguranţa în trafic pentru toţi participanţii, iar transportul alternativ este încurajat.

Propuneri: link 1, link 2, link 3

Dezbaterea este marţi, de la ora 10. Detalii aici

Marian Ivan – membru fondator OPTAR


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite