Revoluţie în trafic şi în Ilfov. RATB va extinde numărul de linii regionale la 67

0
Publicat:
Ultima actualizare:
ratb autobuze mediafax

Primăria Capitalei vrea să organizeze o revoluţie în trafic şi în Ilfov, unificând transportul public între Bucureşti şi judeţul vecin, prin delegarea acestui serviciu către RATB, transformat din regie autonomă în societatea pe acţiuni denumită Societatea de Transport Bucureşti (STB).

Totodată, va fi extins numărul de linii regionale operate de STB în Ilfov la 67, faţă de 21 în prezent (puteţi consulta lista cu aceste linii la finalul articolului). Acestea sunt concluziile unui studiu realizat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară de Transport Public Bucureşti – Ilfov (ADITPBI), căreia Consiliul General al Municipiului Bucureşti i-a delegat rolul în ceea ce priveşte transportul.

Atât studiul, cât şi delegarea de urgenţă a serviciului de transport public din Bucureşti şi Ilfov către STB, pe o perioadă de maxim doi ani, vor fi dezbătute în şedinţa CGMB din data de 23 august.

În această şedinţă se va aproba modalitatea de gestiune a Serviciului de Transport Public de călători în regiunea Bucureşti-Iflov, prin gestiune directă şi se va aviza studiul de oportunitate privind delegarea serviciului comunitar de transport de călători în regiunea Bucureşti-Ilfov.

Studiul propune urgentarea încheierii contractului de delegare a gestiunii având în vedere traseele actuale acoperite de RATB în Bucureşti şi în judeţul Ilfov (166 de trasee, din care 21 în judeţul Ilfov).

Un studiu din 2014 privind transportul între Bucureşti şi localităţile din Judeţul Ilfov arată că în acest an 200.000 de călătorii zilnice au fost estimate ca cerere aferentă, iar prognoza pe termen scurt estima un volum de 218.341 călători/zi în anul 2020.

Cine oferă acum transport în Ilfov

RATB

La finalul anului 2016, funcţionau 17 linii preorăşeneşti pentru care s-au încheiat contracte între RATB şi 12 localităţi din judeţul Ilfov (1 Decembrie, Bragadiru, Buftea, Chitila, Măgurele, Otopeni, Afumaţi, Domneşti, Mogoşoaia, Clinceni, Popeşti-Leordeni, Chiajna). Pe aceste trasee, RATB operează cu 46 de autobuze. Pe cele două linii expres ce fac legătura cu Aeroportul Otopeni operează 13 autobuze. La data de 1 februarie 2018, transportul se realiza pe 21 de trasee.

Operatori privaţi

36 de companii private furnizează servicii de transport cu autobuze între Bucureşti şi Ilfov, pe baza unor licenţe eliberate iniţiale pentru 2008-2011, prelungite ulterior până în 2019/

Pentru regiunea Bucureşti-Ilfov se propune o tarifare unitară.

Ce probleme au fost identificate

Studiul arată că reţeaua de transport public Ilfov - Bucureşti operează sub formă de stea, cu autobuze care pleacă de la una din cele doar şase staţii principale, deşi mai există câteva care deservesc doar 1-3 rute fiecare. Reţelei îi lipsesc însă serviciile între localităţile din Ilfov care sunt situate pe trasee diferite.

Serviciile se concentrează pe coridoarele majore de intrare în Bucureşti, iar fiecare traseu conectează câteva localităţi din Ilfov, deseori doar un oraş sau o comună individuală, cu o staţie la marginea Bucureştiului. Un număr semnificativ de localităţi nu beneficiază de transport public. De asemenea, în cazul localităţilor mai mari, deşi sunt deservite de transportul public, acesta nu asigură o distribuţie uniformă, fiind concentrat în lungul drumului principal care tranzitează localitatea.

Totodată, staţiile duc lipsă de dotări pentru pasageri, inclusiv informaţii, cum ar fi harta traseului, orarul autobuzelor etc.

Studiul identifică 3 cateforii de probleme principale ale reţelei de transport public din Ilfov:

1. Conectivitate limitată către mijloacele de transport în comun urbane – din cauza staţiilor multiple localizate la marginea oraşului. Un exemplu este Piaţa Presei, unde pornesc şi se termină multe trasee din nord. Aici, deşi pasagerii se pot trasfera către linia separată a tramvaiului 41, la această staţie ei nu au legături directe spre sistemul de metrou.

2. Accesibilitate limitată între localităţile din Ilfov, deoarece traseele de autobuz operează în principal de-a lungul drumurilor principale, ducând astfel la o limitare a serviciilor de transport dintre localităţi.

3. Absenţa serviciilor de transport intra-regionale Ilfov-Ilfov – forţează rezidenţii din Ilfov, care se bazează pe transportul public, să călătorească spre Bucureşti şi să efectueze mai multe transferuri pentru a ajunge în alte localităţi din Ilfov care nu sunt aliniate pe acelaşi coridor către oraş.

Problemele operaţionale suplimentare identificate includ:

1. Trasee neoptimizate

2. Variabilitatea frecvenţei este prea mare: 15-60 min la ora de vârf

3. Periodicitate necunoscută, deoarece orarul este dictat de cerere (şoferii aşteaptă pasagerii să se urce şi să umple autobuzul, în funcţie de perioada zilei)

4. Orele de funcţionare sunt limitate, servicii slabe după ora 19.00

5. Flotă mică, veche şi cu întreţinere precare, nesupravegheată

6. Staţii de autobuz şi noduri de transport public inadecvate

7. Număr necunoscut de staţii, deoarece sunt informale. Practica obişnuită pentru şoferi este să folosească staţiile de autobuz urbane în Bucureşti şi oprirea la cerere în afara oraşului

8. Lipsa informaţiilor despre pasageri

9. Reglementare şi supraveghere limitată sau absentă.

linii regionale ratb
linii regionale ratb
linii regionale ratb
București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite