Ziua fără maşini în Bucureşti

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO 2eyes.ro
FOTO 2eyes.ro

Sâmbătă, 19 septembrie, a avut loc în Bucureşti al şaptelea marş al bicicliştilor „Oraş pentru oameni!“, eveniment care a adus in strada aproximativ 4.000 de persoane. Data de desfăşurare, în săptămâna europeană a mobilităţii, marchează si Ziua Fără Maşini (Car Free Day), care prilejuieşte evenimente similare peste tot în lume.

Protestul are aceleaşi motive, din 2013: neaplicarea măsurilor de siguranţă rutieră,  încurajarea transportului motorizat în timp ce oraşul este cea mai poluată capitala europeană, lipsa unei viziuni a administraţiei oraşului pentru creşterea calităţii vieţii, menţinerea în funcţii a persoanelor vinovate de pagubele de milioane de euro provocate de recepţia ilegală a pistelor pentru biciclete, neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.

Deşi organizatorii evenimentului au depus  notificare cu privire la această adunare publică încă din luna iulie a anului 2013, membrii Comisiei pentru adunări publice din Primăria Municipiului Bucureşti au ignorat Legea adunărilor publice, semnând protocoale pentru desfăşurarea altor adunări publice pe traseul notificat. În data 21 aprilie 2015, membrii comisiei, în prezenţa reprezentantului Primarului General, domnul Solomon Wigler, consilierul personal al dlui Sorin Oprescu, şi-au luat angajamentul să ia toate măsurile necesare pentru a respecta legea. Din respectiva comisie face parte şi un reprezentant al Jandarmeriei.  

Cu toate acestea, dând dovadă de lipsă de responsabilitate şi indiferenţă faţă de prevederile legale, Primăria şi Jandarmeria au semnat protocoale pentru desfăşurarea altor evenimente pe un traseu notificat. Nu este prima dată când cele două instituţii încalcă legea. De fapt, primarul Sorin Oprescu, în complicitate cu membrii comisiei pentru adunări publice, a încercat tot timpul să împiedice protestele împotriva administraţiei. Deseori, la Comisia pentru adunari publice s-a sugerat organizatorilor că, dacă renunţă să spună că este protest, vor încheia protocol pentru organizarea marşurilor. Cu toate că varianta normală era să rezolve problemele cetăţenilor, niciodată administraţia nu a răspuns invitaţiilor transmise de organizatorii protestelor. În primăvară, s-a trimis Preşedinţiei României o solicitare de a media o întâlnire cu Primarul Oprescu, dar nu s-a primit vreun răspuns. 

Marşul s-a desfăşurat conform traseului notificat, fără incidente.

Având în vedere că în anul 2016 vor fi alegeri locale, ne manifestăm dorinţa ca motivele de protest ale marşului ”Oraş pentru oameni !” să devină teme de dezbateri şi, astfel, puncte pe agendele viitorilor primari şi consilieri locali/generali ai Bucureştiului.

Încurajarea utilizării transportului alternativ, prin oferirea de condiţii optime, este singura soluţie care a dat rezultate în decongestionarea traficului rutier şi reducerea poluării.

Comisia Europeană a început procedurile de infrigement împotriva României, pe tema poluării aerului în 3 oraşe, printre care şi Bucureşti. Lipsa măsurilor de reducere a poluării poate atrage amenzi enorme la nivelul bugetului local.

Dat fiind numărul de aproximativ 6500 de decese/anual provocate de poluare, încurajarea deplasărilor nemotorizate trebuie să fie o prioritate a autorităţilor publice locale. Pentru comparaţie, în 2014, numărul de decese provocate de accidentele rutiere a fost de 61.

Interesul autorităţilor locale cu privire la dezvoltarea sustenabilă a mobilităţii persoanelor şi mărfurilor este evident (şi) din lipsa de preocupare pentru promovarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti-Ilfov, care se află în pregătire din septembrie 2014. Consultările publice pe aceste documente sunt pe punctul de a fi iniţiate, însă nu există nicio informare pe această temă.

 

Având în vedere că Bucureşti este cel mai congestionat oraş european, organizatorii marşului se aşteptau ca autorităţile publice să marcheze Săptămâna Europeana a Mobilităţii şi Ziua Fără maşini prin evenimente menite a promova Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti-Ilfov, precum şi pentru a promova transportul public, mersul cu bicicleta şi deplasările pietonale. Cu toate acestea, conform site-ului primăriei, nu a avut loc niciun eveniment in Municipiul Bucureşti care să demonstreze interesul administraţiei pentru promovarea politicilor moderne de decongestionare a traficului.

 Pentru un rezumat al marşului de sâmbătă: 

Evenimentul este organizat de Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti (CBB) şi Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR). Mulţumim partenerului – Ordinul Arhitecţilor din România, filiala Bucureşti, şi susţinătorilor marşului: ActiveWatch, Aprozar, A1, Asociaţia Peisagiştilor din România – filiala Bucureşti Ilfov, Atelier Pinion, Asociaţia pentru Tranziţie Urbană – ATU, Bebe Bike Shop, Bicicleta-Organic Coffee Shop, Bicicleta Pegas, Biciclisti pentru Rosia Montana, Bike Addict, Bike Fest, BikeLover, Bike'n Rolla, BikeXCS, BikeXpert, BiţaColor, Brema Bikes, Bună dimineaţa, Bucureşti!, Care Café, Casa Jurnalistului, Centrul de Resurse pentru participare publică – CeRe, Cityclete, CoolBikeTeam, Comunitatea Uniţi Salvăm, Dr Bike, FreeRider.ro, Funky Citizens, Green Hours, Hai cu Bicla, I love Velo, La Biblioteca Herăstrău, La Vita e Velo, MaiNoi, Miercurea Bicicletei, Miliţia Sprituală, Pista mă-sii, Portocala Mecanica, Pushbike, Restaurant Hambar, România Curată, Romania Pozitiva, Revista Zeppelin, Sinapseria, Skirtbike, Tribul, Turific! Handmade, Tete A Tete Cafenea, Uleiosul, Uniţi Salvăm, Veloprietenii dalmaţieni (Made in China), Veloteca, Viaţa mea, bicla. 

comunicat de presa OPTAR - CBB

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite