Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Şoferii Ministerului de Interne, înapoi la şcoală

0
17 Jun 2018 17:58:10
Autor: Sorin Ghica
Şoferul unui autobuz al Jandarmeriei care circula pe linia de tramvai, a fost foarte aproape să provoace un accident
Şoferul unui autobuz al Jandarmeriei care circula pe linia de tramvai, a fost foarte aproape să provoace un accident

Şoferii Ministerului de Interne vor fi obligaţi să urmeze cursuri de pregătire specifice, care să-i ajute să controleze mai bine volanul atunci când sunt în misiune. Şoferii vor învăţa să conducă defensiv, cum să ia virajele la limită sau cum să se deplaseze în coloană oficială.

Imaginile cu şoferul unui autobuz al Jandarmeriei circulând pe linia de tramvai, foarte aproape să provoace un accident, au devenit virale. Pentru a a preveni astfel de incidente, Ministerul de Interne vrea să-şi trimită şoferii la şcoală. Mai exact, aceştia vor învăţa noţiuni despre conducerea defensivă, atitudinea la volan sau derapajul controlat.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat, recent, în dezbatere publică proiectul unui ordin, al cărui scop declarat este „menţinerea competenţelor necesare conducerii autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar aflate în folosinţa structurilor MAI, pentru deplasarea la acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă, precum şi pentru conducerea unor categorii de autovehicule de serviciu“. 

 „Demersul este determinat de necesitatea identificării unor noi mecanisme normative care să faciliteze prevenirea accidentelor de circulaţie în care sunt implicate autovehicule aflate în dotarea/folosinţa structurilor Ministerului Afacerilor Interne“, se precizează în proiect. 

Tehnici de conducere defensivă şi sportivă

Potrivit documentului, se vor organiza două module de pregătire: pentru şoferi care conduc în mod frecvent autovehicule cu regim de circulaţie prioritară şi pentru cei  care conduc ocazional aceste maşini. 

În primul caz, programul de pregătire specifică se centrează pe conducerea sportivă/pilotajul în raport de misiunile specifice ale MAI şi cuprinde cel puţin următoarele teme: misiuni de însoţire, tehnica negocierii corecte a virajului, menţinerea autovehiculului pe traiectoria corectă la viteză crescută, frânarea de urgenţă la limită - cu şi fără ABS, exerciţii de îndemânare specifice etc. 

Şoferii care conduc ocazional maşini de intervenţie vor fi iniţiaţi în conducerea defensivă: atitudinea la volan, pregătirea deplasării, deplasarea, aderenţa, accelerarea şi frânarea, inerţia, sisteme de siguranţă, derapajul controlat, practici periculoase la volan, proceduri în caz de accident, deplasarea în coloană oficială etc.

Programul, care cuprinde un modul de pregătire teoretică şi unul de pregătire practică, va fi elaborat de Direcţia Rutieră din IGPR şi se parcurge la un interval de maximum 5 ani. 

Titi Aur: Şoferii trebuie să cunoască limitele maşinii

Fostul mare campion de raliu Titi Aur a explicat, pentru „Adevărul“, de ce este importantă pregătirea specială a şoferilor Ministerului de Interne.

„Suntem ţara care ne considerăm cât de cât civilizată în care purtătorii de girofar nu au niciun fel de instruire specială. Aceşti şoferi, pentru îndeplinirea misiunii, au voie să încalce regulile de circulaţie. Dar întrebarea este: ştiu aceşti şoferi să gestioneze anumite situaţii? Răspunsul este: categoric nu. Aceşti şoferi au nevoie de o pregătire specială. Asta înseamnă să cunoască limitele maşinii, să ştie să discearnă unde pot să meargă tare şi unde nu. Problema e ca această pregătire să nu se facă formal“, a spus Titi Aur.

Fostul pilot afirmă că, deşi lege le permite „purtătorilor de girofar“ să încalce regulile de circulaţie, aceştia riscă să ajungă în situaţii-limită, în care contează doar „legile fizicii“.

„Din păcate, mulţi care conduc maşini de intervenţie fac greşeli foarte mari la volan, iar unii nici măcar nu conştienizează. Ei cred că sunt acoperiţi de lege, consideră că prin natura meseriei că pot face orice la volan. Însă când vorbim de stăpânitul maşinii în situaţii-limită, se aplică numai legile fizicii. Când e vorba de manevrarea maşinii în siguranţă, intrăm în zona de pregătire specială“, a conchis fostul campion de raliu.

Şoferi pericol public

Mai mulţi şoferi ai Ministerului de Interne au fost prinşi pe picior greşit. În noiembrie 2017, şoferul unui autobuz al Jandarmeriei, care circula pe contrasens, a fost foarte aproape să se ciocnească frontal cu un tramvai ai liniei 41. Potrivit imaginilor care au devenit virale, şoferul a evitat în ultimul moment impactul cu tramvaiul care venea din sens opus.

Două luni mai târziu, un alt şofer al Jandarmeriei a devenit „vedetă“ pe internet.

O maşină de teren aparţinând Jandarmeriei a fost surprinsă circulând pe sens interzis pe strada Uruguay. Jandarmul aflat la volan a fost nevoit să dea în marşarier. „Maşină de Jandarmerie pe contrasens, pe Uruguay. Iniţial, aveau tupeu şi ne flashuiau. Când au realizat că suntem trei maşini în coloană şi am scos telefonul, s-au cuminţit şi au dat cu spatele. Nu aveau girofar, nu se justifică să o ia pe contrasens. O fac doar să scurteze drumul“, a scris pe Facebook Adrian Moraru, directorul Institului pentru Politici Publice, care a postat imaginile.

Cel mai grav incident s-a petrecut în iunie 2013. Atunci, 19 români au murit, iar alţi 28 au fost răniţi, după ce autocarul cu care se deplasau în Muntenegru a derapat, din cauza vitezei excesive, şi căzut într-o râpă din defileul râului Morača.

Şoferul autocarului era angajat al Poliţiei Capitalei, la Serviciul de Logistică. Acesta lucra în timpul său liber, fiind în concediu legal de odihnă.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările