Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Afacerea vasului Mercer Street: Confirmarea atacului iranian implică România în escaladarea tensiunilor israeliano-iraniene

46
1 Aug 2021 15:05:28
Iulian Chifu
FOTO ynetnews.com
FOTO ynetnews.com

Decesul unui căpitan român la bordul vasului Mercer Street, în largul coastelor Omanului, în urma unui prezumat atac cu dronă înarmată operat de către Iran, a adus în prim plan problema tensiunilor, ba chiar a aşa numitului război nedeclarat israeliano-iranian în urma căruia au apărut informaţii despre atacuri reciproce la adresa vaselor care circulă prin lume.

Este cunoscută reacţia dură israeliană în raport cu transporturile de arme iraniene, dar şi blocajele privind transporturile de petrol care încalcă embargoul din Siria, în timp ce Iranul este acuzat în repetate rânduri pentru atacuri la adresa a diferite nave ce transportă petrol în Golf, când e vorba, fie şi tangenţial, de interese israeliene implicate. Nu avem, la acest moment, probe indubitabile în legătură cu incidentul şi responsabilităţile, dar ancheta avansează repede, probele circumstanţiale şi modus operandi indică Teheranul ca responsabil, iar dacă acest lucru va fi stabilit de anchetă, România va fi implicată direct în acest atac prin nevoia de a chema ambasadorul iranian la ministrul de Externe pentru proteste şi explicaţii şi, poate, prin măsuri chiar mai dure care ar putea tensiona relaţiile bilaterale în urma pierderii vieţii unui cetăţean român.

Atacurile maritime implică responsabilităţi multiple

Atacurile pe mare s-au dovedit unele extrem de facile, când ţintele sunt nave civile de transport, dar şi foarte costisitoare pentru cei care le iniţiază, mai ales când vorbim despre responsabilitatea unui stat – pentru moment doar prezumată circumstanţial. Într-adevăr, regulile internaţionale ale comerţului liber în marea liberă sancţionează ca piraterie orice atac, în timp ce shipingul modern implică un conglomerat de autorităţi şi state, cum e şi cazul navei MV Mercer Street: este un vas japonez, sub pavilion liberian, operat de către o companie britanică, înregistrată la Londra, Zodiac Maritime, aparţinând unui magnat al transporturilor maritime israelian, Eyal Ofer. Ruta urmată era din Dar Es Salaam în Tanzania către portul Fujariah din Emiratele Arabe Unite, iar atacul s-a produs în largul coastelor Omanului, în Golful Persic.

Atacul a fost premeditat în zona care iese din responsabilitatea directă a autorităţilor din Oman. Potrivit companiei, coordonatele la care s-a petrecut incidentul sunt la Nord-Est de insula Masirah a Omanului, dar Centrul de Securitate maritimă a Omanului a comunicat Agenţiei de Ştiri Naţională a Omanului că incidentul s-a petrecut în afara apelor teritoriale ale statului. Omanul a reacţionat prompt şi, după ce a apărut semnalul de alertă, a ridicat apărarea aeriană, avioanele de vânătoare, în timp ce o navă a marinei s-a întreptat spre locaţia atacului pentru a acorda asistenţă şi a proteja nava aflată în apele internaţionale. Nava a putut să continuie ruta fără asistenţă.

Marina americană şi vasele de luptă aflate în Golf pentru protejarea traficului au reacţionat imediat la apelul de urgenţă venit din partea vasului care nota un atac de tip UAV asupra sa. Potrivit autorităţilor americane, vasul – care nu transporta marfă la acel moment - a fost însoţit la ţărm, în portul de destinaţie, fiind escortat de către portavionul USS Ronald Reagan şi de distrugătorul USS Mitscher. Responsabilitatea anchetei revine acum Autorităţii Maritime Britanice pentru Operaţiuni Comerciale – UKMTO – vasul fiind înregistrat în Marea Britanie. Atât autorităţile militare ale Marii Britanii din zonă, cât şi Departamentul de Stat şi autorităţile militare americane au anunţat că procedează la anchetă şi la determinarea rapidă a ceea ce s-a întâmplat.


FOTO Shutterstock

Atac premeditat, cu repetiţie, la adresa intereselor israeliene

Potrivit oficialilor britanici, incidentul a fost un atac du dronă armată, care explodează la impact, despre care se crede că ar fi operată de către Iran. Potrivit anchetatorilor americani, urcaţi la bord ca să determine că nu există alte ameninţări la deplasarea mai departe a vasului, dar şi a autorităţilor britanice care au interogat echipajul, a fost vorba, potrivit investigaţiilor preliminare, despre identificarea de către echipaj a unor zgomote de drone urmate de explozii şi de coloane de apă aruncate în aer imediat lângă vas. Apoi vasul a pierdut legătura radio, sau aceasta a fost intenţionat bruiată.

Căpitanul de vas – român şi un responsabil din echipa de securitate a vasului - britanic au rămas pe punte pentru a pilota vasul, şi aceştia au fost loviţi în al doilea atac sau a doua rundă de atacuri. Ei au fost victimele atacului. Drona a explodat în suprastructura vasului joi, 29 iulie, ea urmând primei runde/primului atac cu dronă care a fost unul fără succes, prima dronă lansată mai devreme neexplodând la impact şi căzând în apă. Autorităţile militare americane au subliniat în repetate rânduri că Iranul are drone care operează prin ciocnirea cu ţintele şi explozia la impact. Însă de această dată, fiind vorba despre victime umane, atacul e considerat o escaladare faţă de hărţuirile anterioare şi o amplificare a tensiunilor între Israel şi Iran.

Faptul că a fost vorba despre o succesiune de atacuri relevă premeditarea şi actul e calificat, în format prealabil, la capitolul piraterie. Dacă se demonstrează că este implicat un stat, în funcţie de numărul de probe şi calitatea acestora, e vorba despre atentat terorist, terorism statal sau chiar agresiune, dacă ţinta erau interesele altui stat vizat direct. Pentru moment datele de confirmare sunt mai degrabă circumstanţiale şi indirecte: datele despre sursa iraniană a dronelor vin de la oficiali israelieni şi americani din anchetă care au preferat să păstreze anonimatul.

Responsabilitatea Iranului aruncă în aer securitatea Golfului şi relaţiile cu noua administraţie de la Teheran

Acuzaţia directă pentru responsabilitatea Teheranului aparţine ministrului de Externe al Statului Israel, Yair Lapid. Acesta a acuzat "terorismul iranian", adirmând că "Iranul nu este numai problema Israelului fiind exportator de teroare, distrugere şi instabilitate care afectează întreaga lume. Nu trebuie să rămânem niciodată liniştiţi în faţa terorismului iranian care afectează, în acelaşi timp, libertatea de navigaţie". Iranul nu a reacţionat în nici un fel la aceste acuzaţii, în schimb un post de televiziune oficial iranian de limbă arabă a citat surse neprecizate care au susţinut că atacul este o răzbunare faţă de pretinsul atac israelian asupra unui aeroport din Siria.

Eventualitatea probării dincolo de orice dubiu a unui asemenea atac iranian toarnă gaz pe foc în relaţia şi aşa complicată a Teheranului cu lumea. Dacă Israelul doreşte să aducă cazul în faţa ONU, tema s-ar alătura dosarului stufos şi complicat al acordului nuclear JCPOA care a fost respins de noile autorităţi conservatoare de la Teheran. Mai mult, Ayatollahul Ali Khamenei a recomandat tratarea cu reticenţă a relaţiei nucleare cu SUA. Tensiunile crescute sunt în măsură să blocheze tentativa de revenire a SUA sub Joe Biden în acord şi să întărească controlul Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică la adresa programului nuclear iranian.

Totuşi trebuie remarcată o anumită rezervă a autorităţilor britanice şi române, pentru moment, până la stabilirea deplină a faptelor şi responsabilităţilor, în a acuza Iranul direct: un purtător de cuvânt al ministerului britanic de Externe a anunţat că "suntem în cunoştiinţă de cauză despre rapoartele unui atac asupra unui vas comercial în largul coastelor Omanului. Cartierul general britanic din regiune face în acest moment investigaţiile necesare." În discuţii bilaterale între miniştrii de Externe israelian, Yair Lapid, britanic, Dominic Raab, şi român, Bogdan Aurescu, au fost iterate condamnările pentru atac, condoleanţe familiilor membrilor nevinovaţi ai echipajului care şi-au pierdut viaţa şi s-a subliniat nevoia ca investigaţiile să meargă rapid şi să stabilească faptele şi responsabilităţile dincolo de orice dubiu, înaintea unor măsuri mult mai dure, odată această responsabilitate stabilită.
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

46 Comentarii

Ionica Porumbel
1.08.2021, 15:15:10

Se pare că.

-4 (4 voturi)
Utilizator Adevărul
1.08.2021, 15:16:23

Comentariu considerat abuziv.

Utilizator Adevărul
1.08.2021, 15:19:07

Comentariu considerat abuziv.

Utilizator Adevărul
1.08.2021, 15:24:38

Comentariu considerat abuziv.

Elrad Altmann
1.08.2021, 16:01:28

e problema lor. nu e problema mea. romanasii care se duc sa faca bani repede in acele zone sa ia in considerare asta si familiile lor sa nu se smiorcaie la tv.

-51 (61 voturi)

Vezi toate comentariile (46)

Modifică Setările