„Alimente pentru Est“. Parlamentul European vrea să înfiinţeze un soi de  poliţie care să ancheteze cazurile de produse cu dublu standard de calitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Inspectorii europeni vor putea verifica tot lanţul de producţie şi comenrcializare în cazul unor produse cu dublu standard
Inspectorii europeni vor putea verifica tot lanţul de producţie şi comenrcializare în cazul unor produse cu dublu standard

Parlamentul European vrea să tranşeze problema dublului standard de calitate a produsului prin crearea unor instituţii  care să monitorizeze marfa în magazine şi pe tot lanţul de producţie.

Într-o propunere de rezoluţie, parlamentarii solicită să “fie create de urgenţă capacităţi şi mecanisme la nivelul UE, în cadrul unei unităţi specializate de monitorizare şi supraveghere care să facă parte dintr-un organism existent la nivelul UE (JRC, Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară sau altele), cât mai puţin birocratice, pentru a monitoriza consecvenţa compoziţiei şi a proporţiilor ingredientelor utilizate în produsele alimentare de aceeaşi marcă şi cu acelaşi ambalaj”.

Mai mult, se doreşte chiar că se înfiinţeze un soi de poliţie la nivel european care să ancheteze cazurile de acest gen pe întregul lanţ de la producţie. Asftel, parlamentarii arată că încurajează Comisia Europeană “să înfiinţeze o direcţie specializată în cadrul agenţiei competente a UE existente, care să includă specialişti din domeniu, pentru a efectua, atunci când apare o suspiciune de diferenţe de calitate, controale în fabricile producătorilor şi a realiza audituri ale fluxului de producţie pentru a verifica dacă compoziţia produsului corespunde cu indicaţiile producătorului”.

Amenzi de 4 la suta din cifra anuală de afaceri

În umă cu câteva luni, CE a pus la punct un regulament care sancţionează dur producătorii care scot aceleaşi produse, dar la calităţi diferite pe diverse pieţe din Uniunea Europeană. Respectivele companii vor fi amendate cu cel puţin 4 la suta din cifra anuală de afaceri. În plus, statele membre UE sunt libere să introducă amenzi maxime mai mari.

Prim-vicepreşedintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, a declarat la vremea respectivă, la publicarea regulamentului, că documentul vizează companiile care prin demersurile lor au făcut ca piaţa europeană să nu fie unitară.

"Noul regulament va oferi o piaţă unică de care să beneficieze toţi consumatorii. Vom proteja astfel grupe mari de consumatori europeni în faţa comercianţilor care fac abuzuri în mod deliberat.  Aceştia vor fi sancţionaţi cu amenzi dure”, a mai spus Frans Timmermans.

Chestionat de “Adevărul”, Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (InfoCons)  a considerat atunci că decizia Comisiei Europene este una importantă dar o să mai dureze ceva timp până va intra în funcţiune. “Încă nu există normele de aplicare. Va mai dura ceva timp. Autorităţile române ar putea lua măsuri imediate pentru a adapta legislaţia. Poate de Crăciun vom avea şi noi în galantare produse identice cu cele de la Paris, Praga sau Berlin”, a mai spus Sorin  Mierlea.

Ce a reieşit din investigaţia Parlamentului European 

Acest regulament vine după ce, la începutul anului, Parlamentul European (PE) şi-a asumat un raport despre dubla calitate a produselor comercializate la nivelul Uniunii Europene, document care anunţa un cutremur de proporţii în domeniu. 

„Deşi denumirea de marcă, designul ambalajului şi aspectul de comercializare la prima vedere sunt identice, mai multe cercetări efectuate în diferite state membre au relevat în cadrul pieţei unice a UE produse care au compoziţii clar diferite din punct de vedere al reţetei, materiilor prime utilizate, toate acestea depinzând de ţara de cumpărare“, arată Raportul întocmit de Comisia pentru Piaţa Internă şi Protecţia Consumatorului din PE.

În plus, concluziile şocante nu se opresc aici: investigaţia arată că aceste practici nu au fost descoperite exclusiv în industria alimentară. „Nu se poate exclude faptul că aceste constatări privind calitatea dublă a produselor se referă numai la alimente şi băuturi, dar se pot aplica şi bunurilor de consum, cum ar fi detergenţi sau bunuri de igienă“, se arată în document.

Cele patru şabloane folosite de marii producători

Conform raportului, practicile considerate incorecte merg în general pe patru şabloane. În primul rând, există companii care plasează produse de diferite calităţi pe pieţele din Est şi Vest, dar cu acelaşi aspect şi cu acelaşi ambalaj. Mai grav este că funcţionari europeni au descoperit că uneori se umblă şi la gramajul produselor. Astfel, există producători care „plasează produse de diferite greutăţi pe piaţă, dar cu acelaşi aspect şi cu ambalaj similar sau cu diferenţe care nu pot fi distinse de consumator“, arată documentul. 

La fel, există producători care plasează pe diverse pieţe produse cu arome şi compoziţii diferite, cu un ingredient principal diferit, dar având acelaşi aspect şi acelaşi ambalaj. În cel mai bun caz, relevă documentul, există nişte mici diferenţe pe ambalaj, diferenţe considerate de funcţionarii europeni insesizabile pentru consumatorul care îl ia de pe raft. 

Apoi, producătorii care vor să-şi păcălească clienţii finali denaturează în timp reţeta unui produs. Concret, la lansarea pe piaţă, produsele au o calitate şi în timp aceasta se modifică deliberat. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite