Conflict ROMATSA

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu sunt expert în aeronautică românească şi nici nu sunt suficient de conectat politic pentru a înţelege în profunzime adevărată natură a conflictului dintre Sindicatul ATSR şi Directorul ROMATSA. Sunt un simplu observator şi acest fapt îmi conferă un spor de integritate. Nu ţin cu nimeni şi nici nu am nimic de câştigat.

Sunt pro-sindicat in general si sunt membru de sindicat, insa nu am legaturi cu Sindicatul ROMATSA sau cu alte sindicate romanesti. Scopul unui sindicat este sa protejeze interesele angajatilor companiei pe care o reprezinta, insa este important ca un sindicat sa nu isi depaseasca mandatul. Practic, datoria unui sindicat este sa-si protejeze angajatii si atat, directia companiei este stabilita de catre directori. In momentul in care un Sindicat alege sa intervina in directia companiei, atunci acest Sindicat devine o grupare ce face concurenta administratiei.

Cerinte si nemultumiri: contractul colectiv de munca, dialogul social, noua organigrama, siguranta zborului, salariile directorilor, militarizarea institutiei, caracterul si experienta Directorului ROMATSA.

Citind articolele aparute in presa, problema mea cu cerintele Sindicatului ATSR este nevoia acestuia sa atace din directii multiple. In general, luand in considerare ca lucratorii din aeronautica sunt fiinte logice, cerintele sunt concentrate si elaborate pe un singur flanc. Acest atac prin invaluire imi lasa impresia unei vanatori de vrajitoare, nu a unui conflict intre angajati si administratie. In plus, tot ce am citit in presa sunt cerinte de suprafata, nu am vazut nicaieri o analiza ce trece peste primul nivel al problemei. Lipsa de informare profunda este iarasi un semnal de alarma, pentru ca nu prezinta analistilor oportunitatea sa judece cu claritate problema. Datorita lipsei de informare, sunt nevoit sa analizez datele problemei cum consider eu mai bine. Fapt care, evident, nu este ideal si nici incurajat. Insa, tinand cont ca este o problema de interes national, consider ca este si datoria mea sa imi spun parerea.

Am urmarit progresul retoricii sindicalistilor, aceasta retorica nu a fost constanta. Au trecut din contract in organigrama, din organigrama in salariile directorilor, din salariile directorilor in siguranta zborului si asa mai departe. Singura constanta a fost caracterul lui Stanciu, in rest au ales cum le-a venit mai bine.

Cum înţeleg eu problema

Noua organigrama a fost facuta fara “dialog social” si au fost adaugate sau inchise unele departamente. In aceste conditii, unii angajati nu mai au contracte si proceduri clare. Membrii Sindicatului ATSR refuza sa semneze noi contracte individuale, pentru ca nu vor sa semneze “orbi”. Aceasta orbire este cauzata de lipsa ocaziei de a analiza “unele” documente (in trecut au mentionat ca noile contracte nu au acoperire lagala), insa, fara contracte si proceduri clare, daca acesti controlori dau cu un avion in altul, acestia pot sa “infunde” puscaria. Stresul asta major afecteaza siguranta zborului si Stanciu este un “general de carton”, corupt, cu salariu imens si doreste militarizarea institutiei.

Singura problema reala este contractul, restul imi par o manipulare a opiniei publice. Sa le luam pe rand:

Organigrama şi dialogul social

Dialogul social este o invitatia, nu un mod de a conduce o companie. Compania isi invita angajatii sa-si prezinte o parere si directorii fac tot cum ii duce capul. O companie este condusa de catre directori, nu de catre angajati sau sindicate. Nu spun ca dialogul social nu este benefic, spun doar ca acesta nu aduce dupa sine o impunere a opiniilor angajatilor. Trecand peste dialogul social, liderii au mentionat ca datorita noii organigrame acestia nu stiu cui sa depuna o cerere de concediu. In aceste circumstante, banuiesc ca liderul de sindicat nu stie sa citeasca o organigrama sau ca organigrama este incompleta. Prin definitie, o organigrama este o: redare schematică (grafică) în toate detaliile a organizării, a subordonării şi a legăturilor dintre compartimente din cadrul unei întreprinderi sau al unei instituţii. Practic, pentru a afla cui trebuie sa depui o cerere de concediu, urmaresti organigrama.

Avand in vedere ca aceasta restructurare nu aduce concedieri si reduceri salariale, numarul de noi departamente sau numarul de noi directori nu este responsabilitatea Sindicatului. Faptul ca acestia considera ca este datoria lor sa semnaleze aceste “nereguli”, imi lasa impresia ca Sindicatul incearca sa se implice in organizarea companiei. Fapt care, evident, nu face parte din indatoririle sale. Acestia nu au mentionat ca nivelul birocratic, in noua organigrama, afecteaza performanta controlorilor si nici nu au dovedit acest lucru.

Lipsa contractelor şi a procedurilor clare

Fiind pilot, consider ca lipsa procedurilor clare este o problema. Sindicatul nu a mentionat ca procedurile controlorilor s-au schimbat, s-au schimbat probabil procedurile administrative. Am impresia ca “procedurile clare” se refera la incadrare, fapt care este problematic insa se rezolva cu semnarea unui nou contract. Unii controlori au mentionat ca, in situatia in care se intampla un accident, aceasta neincadrare ii poate trimite la inchisoare.

Mi-am pus intrebarea daca eu, ca pilot, sunt responsabil pentru “lipsa procedurilor clare” daca dau cu avionul de un gard. Daca problema este procedurala si eu am urmarit procedura dictata de catre companie, atunci compania este responsabila nu angajatul. Lipsa contractelor sau lipsa procedurilor clare este vina companiei nu vina angajatului si, tinand cont de acest fapt, consider ca citatul aparut in presa cu “infundarea puscariilor” este o exagerare.

Refuzul semnării unor noi contracte individuale

Tinand cont ca noua organigrama ROMATSA a adus dupa sine si incertitudine, decizia semnarii unor noi contracte individuale pare o solutie sensibila. Aceasta solutie rezolva problemele de incadrare si ar aduce, teoretic vorbind, pacea “mult ravnita”. Sindicatul refuza, pentru ca nu doreste sa semneze “orb”. Acestia cer accesul la “unele documente”. Aceste “unele documente” sunt invaluite in mister, pentru ca Sindicatul nu a precizat despre ce documente este vorba in acel comunicat. Este evident ca problema nu este contractul in sine, pentru ca nu au mentionat acest lucru. Problema este cauzata de faptul ca acestia nu au avut accesul la alte documente. Tinand cont ca aceste “unele documente” stau in calea pacii, am sa intreb Sindicatul ATSR:

Domnule Tudorache, despre ce documente este vorba şi cum afectează acestea contractul individual?

Am sa raspund tot eu, pentru ca banuiesc ca nu am sa primesc un raspuns. Consider ca aceste documente nu au legatura cu contractul individual, Sindicatul cere documentele pe baza carora s-a infaptuit noua organigrama. Practic mergem in cercuri, problema cu organigrama este lipsa incadrarii si Sindicatul refuza sa semneze noi contracte individuale, ce ar rezolva problema incadrarii, pentru ca sunt anti-organigrama. Sindicatul isi tine proprii membri la limita legalitatii. Problema a fost cauzata de organigrama, insa Sindicatul refuza sa o rezolve. Daca acceptam ca acesti controlori risca sa infunde puscariile pentru ca nu au incadrare, asa cum au mentionat in presa, atunci Sindicatul risca libertatea controlorilor.

Siguranţa zborului

In momentul cand o organizatie aeronautica mentioneaza ca “siguranta zborului” este afectata, atunci am tendinta sa analizez cu mare atentie aceasta sesizare. Motivul este unul simplu, “siguranta zborului” este metoda cea mai simpla de a face dintr-un conflict intern unul extern. Este foarte usor sa manipulezi opinia publica prin “siguranta zborului”, pentru ca acesta ne afecteaza pe noi toti. Am discutat cu controlori ROMATSA si sunt la curent cu modul de gandire: controlorul stresat de situatia din interiorul companiei, greseste si omoara sute de oameni.

Este putin probabil, am cunoscut piloti ce si-au pierdut pensiile si comandanti ce au pierdut comanda. Am intalnit si piloti ce stiau ca isi pierd locul de munca, insa nu exista o corelatie directa intre problemele cu administratia si siguranta zborului.

Dupa 11 Septembrie au fost sute de piloti in aceste situatii, insa nu a existat o crestere a numarului de accidente/incidente. Sunt de parere ca siguranta zborului nu este afectata si aceasta mentiune este o simpla incercare de manipulare a opiniei publice. In cadrul ROMATSA schimbarile sunt pur administrative si consider ca acesti controlori sunt profesionisti si isi fac datoria indiferent de circumstantele contractuale.

Generalul de carton

Nu contest ce a aparut in presa, pentru ca eu consider acele acuzatii ca fiind irelevante. Sunt atacuri la persoana, fapt care este un alt semnal de alarma pentru mine. Nu se fac atacuri la persoana daca acestea nu sunt considerate necesare si acestea sunt necesare doar in circumstantele in care restul afirmatiilor sunt lipsite de vlaga sau de dovezi clare. Caracterul directorului este irelevant, repercusiunile cauzate de caracterul acestuia sunt relevante. Practic, ataci caracterul cand nu ai repercusiuni solide.

Consider că acest conflict nu are legătură cu organigramă, bună proastă cum e ea. Impresia mea este că Sindicatul doreşte înlăturarea Directorului ROMATSA. Nu ştiu dacă acesta este o acţiune validă sau nu, ştiu doar că liderii de sindicat nu au dovedit că Directorul trebuie înlăturat.  

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite