Culisele de la Bruxelles: noi portofolii în discuţie pentru Corina Creţu?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Bruxelles, jocurile prind viteză, ca şi schimbările posibile de perspectivă datorate apariţiei, rând pe rând, în spaţiul a câteva ore, a noilor nume de doamne propuse de câteva dintre statele membre pentru viitoarea Comisie Europeană.

Fireşte, apar, din surse oficiale iarăşi foarte credibile, atât de la Parlamentul European, cât şi de la Comisie, doritoare de anonimat pentru motive multiple şi uşor de înţeles, ştiri despre negocieri, propuneri şi contra-propuneri pentru portofolii. Nimeni însă nu a confirmat până acum nimic, cu atât mai puţin Jean-Claude Juncker, care de-abia de mâine la prânz procedează la audierea candidaţilor, fiecăruia acordându-le o jumătate de oră, pentru ca apoi să anunţe, ca singură sursă oficială, structura viitoarei Comisii Europene, cea pe care o va propune pentru audierile din Parlamentul Europen.

Ceea ce avem până acum, repet acest lucru pentru că este într-adevăr foarte important, este dat pe surse, toate la fel de credibile, dar jocul real stă şi în acest moment sub semnul acestor negocieri intense în care toate statele membre îşi pun în joc puterea de influenţă, laolaltă cu partidele politice europene şi, evident, Parlamentul European.

Acestea fiind spuse, iată un nou update, pe baza informaţiilor reunite în această după-amiază. În cazul propunerii româneşti care rezistă în competiţie, Corina Creţu, mai există două deschideri la fel de interesante. Odată pentru că iarăşi ar fi vorba despre portofolii de mare prestigiu. În al doilea rând, pentru că ar urma o logică a experienţei politice şi expertizei dobândite prin exercitarea unor responsabilităţi anterioare în Parlamentul European. Concret, este foarte posibil să mai poată fi vorba despre postul de Comisar European pentru cooperare internaţională, ajutor umanitar şi reacţia la situaţii de criză şi cel de Comisar European pentru ocuparea forţei de muncă, afaceri sociale şi incluziune socială. Ambele pot fi deosebit de importante, pentru că fiecare, în domeniul său propriu de responsabilitate, angajează politici fundamentale ale Uniunii Europene.

În cazul Comisarului pentru cooperare internaţională, ajutor umanitar şi reacţia la situaţiile de criză, discutăm despre politica internă şi externă a UE pentru a face faţă situaţiilor de urgenţă, domeniu din ce în ce mai actual şi important în condiţiile schimbărilor climatice care provoacă un număr din ce în ce mai important de catastrofe umanitare, UE fiind în acest moment unul dintre cei mai importanţi şi activi donatori pe plan mondial. Direcţia Generală aflată în directa sa subordonare, ECHO, are responsabilitatea tuturor ajutoarelor umanitare distribuite de UE pe propriul teritoriu şi în afara sa, dar răspunde şi de mecanismul european de protecţie civilă şi de funcţionarea, 24 de ore din 24, a Centrului european de urmărire a datelor şi de informare precum şi de organizarea răspunsului rapid la situaţiile de tip urgenţă civilă.

În cazul Comisarului european pentru ocuparea forţei de muncă, afaceri sociale şi incluziune socială, este vorba despre gestionarea întregii politici europene în domeniul social, al pieţelor muncii (inclusiv a liberei circulaţii) dar şi a construcţiei viziunii asupra mijloacelor concrete prin care să fie rezolvate problemele stringente actuale, şomajul, îndeosebi în rândul tinerilor, restructurarea pieţelor muncii în raport cu situaţia dramatică generată în unele ţări europene de îmbătrânirea populaţiei, etc. La fel de importantă poate fi menţiunea că portofoliul acestui comisar presupune gestionarea Fondului Social European, a Fondului European de ajustare la mondializare şi, foarte curând, a noilor instrumente privind microfinanţarea.

În discuţia pe care am auzit-o, era evocată experienţa anterioară a Corinei Creţu în Parlamentul European unde, vă reamintesc, a fost timp de 5 ani de zile vice-preşedinta Comisiei pentru dezvoltare, fiind acum membră a Comisiei pentru forţa de muncă şi afaceri sociale, un punct în plus fiind experienţa sa în Comisa specială pentru criza economică, socială şi financiară.În cazul său, ca şi al lui Dacian Cioloş, s-a mai adus argumentul foarte important (de înţeles în orice discuţie la Bruxelles privind politicienii români) că nu a fost implicată în nici un fel de scandal de corupţie.

Nu ştiu care va fi finalul acestor negocieri. Nimeni nu-l poate garanta în proporţie de 100%. Sper însă ca momentul audierilor să nu fie ales pentru rezolvarea ineptelor şi atât de joaselor bătălii din noroiul dâmboviţean. S-a mai întâmplat. Şi a fost ruşinos. Până la urmă, ar trebui odată realizat că, dincolo de patimile şi convingerile personale, unele de înţeles, altele de respectat, vorbim despre propunerea României şi despre viitorul reprezentant al intereselor noastre în executivul european. Nu ştiu dacă se poate, dar asta sper.

În final, după ce am auzit atâtea ştiri într-o singură zi, îmi umbla în minte o melodie celebră, cea în care Bob Dylan spunea: Come writers and critics/Who prophesize with your pen/And keep your eyes wide/The chance won't come again/And don't speak too soon/For the wheel's still in spin/And there's no tellin' who/That it's namin'/For the loser now/Will be later to win/For the times they are a-changin'.

Aşa e, din nou, timpurile se schimbă. Să vedem cum...

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite