Cum se va calcula noua taxă auto, în vigoare din 2019. Statul nu a returnat încă banii luaţi pe taxele declarate ilegale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Noua taxă de poluare va intra în vigoare anul viitor
Noua taxă de poluare va intra în vigoare anul viitor

Ministerul Mediului lucrează de zor la forma finală a unei noi taxe de poluare, care se va aplica de la începutul anului viitor. Noul bir nu va fi doar o taxă pe norma de poluare, ci se vor lua în calcul şi capacitatea cilindrică, dar şi alte componente ale maşinilor.

Formula de calcul va fi gata până la 1 ianuarie 2019, dar noua taxă va intra în vigoare 3 luni mai târziu, la 1 aprilie.

„Eu mi-am pus termen şi ştiţi că, atunci când îmi pun termen, mi-am luat angajamentul o şi fac, ca undeva, până la sfârşitul anului, să găsim forma finală ca la începutul anului viitor să ştim exact ceea ce avem de făcut, cum gândim proiectele de mediu. Să intre în vigoare de la 1 ianuarie, sau poate că perioadă de tranziţie 31 martie, ca lumea să se acomodeze pentru că aşa este normal”, a afirmat ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, într-o emisiune la Antena 3.

„Vrem să fie o taxă nu numai pe norma de poluare, trebuie să te gândeşti şi la capacitatea cilindrică şi la tot. Trebuie să avem în vedere toate componentele să nu avem niciun fel de problemă”, a precizat ministrul Mediului.

De asemenea, noua taxă va avea la bază studii şi măsurători făcute de Agenţia Naţională de Protecţia Mediului, de Institutul Naţional de Sănătate Publică, dar şi cu ajutorul specialiştilor din industria autovehiculelor şi de la RAR.

„Nu vom scoate o taxă, să spunem de poluare, noi ne dorim ca acela care poluează să poată să plătească o contribuţie, dar să fim siguri că această contribuţie este elaborată aşa cum trebuie. Ea trebuie să aibă la bază nu numai studii şi măsurători făcute cu ajutorul colegilor mei de la Agenţia Naţională de Protecţia Mediului sau studii asupra impactului sănătăţii făcute de către Institutul Naţional de Sănătate Publică, dar trebuie să avem alături de noi şi specialiştii din industria autovehiculelor şi de la RAR şi cei din domeniul punerii în circulaţie a unui astfel de autovehicul care poate să îngreuneze traficul rutier. Este un cumul de factori care trebuie să concludă şi să găsim un optim, astfel încât să nu avem nicio fisură şi, în acelaşi timp, românul să înţeleagă că trebuie să plătească o astfel de contribuţie, pentru ce o face şi care sunt motivele şi să te stimuleze“, a explicat Gavrilescu. 

Când vor vedea românii banii daţi pe taxele ilegale

Asta în condiţiile în care statul nu a returnat decât în mică parte banii din taxele declarate ilegale. Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a explicat când vor fi returnaţi banii românilor.

Ministrul a precizat că s-au transmis 800 de milioane de lei, urmând să fie emise ordine pentru încă 700 de milioane de lei.

„Am avut o Hotărâre de Guvern şi ştiţi foarte bine exact cum am reuşit să programăm plăţile pentru cele cinci taxe care au fost înaintea timbrului de mediu şi inclusiv pentru darea în plată acum de la 1 septembrie a timbrului de mediu. Noi deja am plătit 800 de milioane, urmează să fie date în plată, cu aprobarea bugetului, bineînţeles, emise ordine pentru încă 700 de milioane”, a declarat ministrul Mediului.

Potrivit caledarului de plăţi, nersepectat însă de Guvern, în perioada ianuarie - decembrie 2018, autorităţile restituie taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Timbrul de mediu ar trebui restituit în perioada septembrie 2018 - martie 2019. 

Istoricul taxei auto

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii.

Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât şi pentru cei care aduceau maşini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.

Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii.

Timbrul de mediu pentru autovehicule face parte din cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate de la 1 februarie 2017.

Plafonul pentru Programul Rabla a fost majorat

Totodată, ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a anunţat că Programul Rabla a fost suplimentat cu 200 de milioane de lei. Banii ajung pentru subvenţionarea achiziţionării a 30.000 de maşini noi, după ce prin prima parte a programului au fost achiziţionate 21.000 de maşini noi. Cei 700 de lei, prima de casare, pot fi suplimentaţi cu 1.000 de lei pentru maşini cu emisii reduse sau cu 1.700 de lei pentru cele hibrid, a menţionat Gavrilescu, la Antena 3. Pentru cumpărarea unei maşini electrice sprijinul guvernamental ajunge la 10.000 de euro, în circulaţie fiind deja 500 de maşini electrice 100%.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite